عکاس تاریخ‌ساز درگذشت


سبحان قلی کهنبانی، عکاس پیشکسوت ایرنا به دلیل نارسایی کلیه در سن ۷۶ سالگی درگذشت. کهنبانی از سال ۱۳۴۱ در خبرگزاری پارس (ایرنا) استخدام شده بود و عکس‌هایش از سال ۵۷ و پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس از ماندگارترین عکس‌های ایران است.
عکس‌های او از سخنرانی حضرت امام خمینی(ره) در بهشت زهرا(س) و پس از ورود به ایران در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ منحصر به فرد و جزو اسناد تصویری تاریخ معاصر ایران است.
علی فریدونی عکاس پیشکسوت ایرنا درباره او می‌گوید: «تصاویری که کهنبانی از انقلاب و دفاع مقدس ثبت کرد نقش مهمی در پیروزی این رخداد تاریخی داشت. تصاویر این عکاس گویای واقعیت روزهای پرالتهاب انقلاب بود. عکس‌هایی که نشان از بصیرت این عکاس در شناخت مناسبات سیاسی زمانه خود بود. کهنبانی متعلق به نسلی است که فداکاری و ایثار در کار را بخش جدا نشدنی از حرفه روزنامه‌نگاری می‌دانست و قبل از انقلاب و بعد از آن تنها هدف او اطلاع‌رسانی صحیح برای روشن شدن افکار عمومی فارغ از مناسبات جناحی و سیاسی بازی بود.»


کهنبانی در آموزش جوانان علاقه‌مند به عکاسی هم نقش مهمی داشت و با سفر به شهرهای مختلف ایران و برگزاری کارگاه‌های آموزشی تجربیاتش را در اختیار جوانان قرار می‌داد.
او در سال‌های اخیر با بیماری نارسایی کلیه درگیر بود ولی همچنان به هنر عکاسی علاقه‌مند بود و با دوربین نگاتیوی دوران جوانی‌اش عکاسی می‌کرد.