وزیر بهداشت: نگذارید گذر شب یلدا به اندوه طولانی بدل شود

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی در کشور و با اشاره به جهش در ویروس کرونا و افزایش قدرت سرایت و بیماری زایی آن، گفت: نگرانی فعلی ما شب یلدا است. مردم این هشدار را بسیار جدی بگیرند و بدانند شب یلدا و دورهمی‌ها خطرناک است.
به گزارش ایسنا، سعید نمکی در توضیح آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور و اقدامات انجام شده در جهت کنترل بیماری، گفت: هفته‌ای که گذشت روزهای طوفانی کرونا در جهان بود. متاسفانه دنیا روزهای پر التهاب و پر مرگ و میری را پشت سر می‌گذارد، بیشترین گرفتاری را در کشورهای اروپایی و آمریکا داشتیم. در هر جای دنیا حتی جایی که حکومت‌هایشان واکسن و دارو را به دلیل تحریم‌ها از ما دریغ می‌کنند، ما برای ابتلا و مرگ شهروندان ناراحت می‌شویم و دعای سلامتی می‌کنیم. آمریکا، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، ترکیه، انگلیس، روسیه و آلمان مرگ‌ها و ابتلای بیشتری از ما تجربه کردند. مرگ‌های تجمعی را ملاحظه می‌کنید که اولین خط مربوط به آمریکا و سپس مربوط به کشورهای اروپایی است و ما در رتبه پاییتری از نظر گرفتاری هستیم.
آتش گر گرفته‌ای که به دَمسردی نارنجی و زرد تبدیل شد
وی در رابطه با وضعیت بیماری در کشور، گفت: وضعیت کل کشور در هفته‌های قبل همه‌جا گُر گرفته و آتش گرفته بیماری بود و امروز این آتش سرخ التهاب به دمسردی نارنجی و زرد بدل شده است. این نقشه‌ها معمولا هر شنبه به روز می‌شود، برآورد این لکه‌های قرمزها که در روزها و هفته‌های گذشته بیشتر بود، اکنون به کمترین سطح، تنزل یافته و برآورد من آن است در شنبه آتی لکه‌های قرمز کمتری هم داشته باشیم که این برآورد با همراهی و همسویی مردم در رعایت پروتکل‌ها و شیوه نامه‌ها عملی خواهد شد. این فراز و فرودی که ملاحظه می کنید از وضعیت بیماری در کشور چه ابتلا و چه مرگ و میر، به شدت نزول یافته است.


وی افزود: آنچه که حاصل این حرکت بزرگ ملی است، این است که همه در کنار هم در بسیج، هلال احمر، صدا و سیما، ناجا و دستگاه‌های مردم نهاد و همکاران پرتلاش من در شبکه بهداشتی درمانی از بهورزان تا سایر علوم آزمایشگاهی و... همه با کمک هم توانستد با فشار سنگین کاری منحنی ابتلا را خم کنند.
عاجزانه تقاضا دارم پروتکل‌ها را رعایت کنید
وی افزود: از سوی خودم و تمام همکارانم که توانستند با خستگی بسیار این غول سهمگین را مهار کنند و به زنجیر بکشند تقاضای عاجزانه دارم که پروتکل‌ها را رعایت کنیم. اگر خدایی نکرده باز برگردیم به روزهای بی خیالی گذشته و تصور کنیم این غول برای همیشه مهار شد، دوباره این غول خفته بیدار شده و همه را لگدمال می کند.
جهش در ویروس کرونا
وزیر بهداشت افزود: گزارشاتی از اروپا به دستمان رسید که نشان‌دهنده جهش در ویروس است. ویروس خطرناک‌تر، با بیماری‌زایی بیشتر و قدرت سرایت بیشتر بروز و ظهور پیدا می‌کند. اگر آتش این اتفاق دامن ما را گرفت روزهای بسیار سخت و سهمگینی در پیش خواهیم داشت.
نگرانی فعلی ما «شب یلدا» است
وی تاکید کرد: نباید برای ایام خوش گذرا به دام روزهای سخت افتیم. نگرانی فعلی ما شب یلدا است. مردم این هشدار خدمتگزار کوچک را بسیار جدی بگیرند و بدانند شب یلدا و دورهمی‌ها خطرناک است. اکنون بیش از ۶۵ درصد ابتلا در استان خراسان جنوبی به دلیل این گردهمایی خانوادگی بود.
نگذارید گذر شب یلدا به اندوه طولانی بدل شود
وی افزود: نگذارید گذر شب یلدا برای کوتاه کردن این شب طولانی زمستان؛ بدل شود به اندوه طولانی برای خانواده‌ها و خدایی نکرده بزرگ و پیری را از دست دهیم و مدت‌ها سیاه پوش لحظه‌های غفلتمان شویم.
وی با اشاره به شعری از حافظ، گفت: حافظ که شب یلدا به اشعار او تفال می‌زنید می‌فرماید: در خلاف آمد عادت بطلب کام/ که من کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم.
همانطور که سیزده به در را امسال در خانه نشستید، شب یلدا را هم باید در خانه با جمعیت اندک بنشینیم تا هم شما در سلامت باشید و هم همکاران من در آرامش خیال باشند.
سایر اخبار این روزنامه
آیا سری هفتم سریال «پایتخت» ساخته نمی‌شود؟ «نقی معمولی» قربانی فضاسازی‌ها علیرضا صدقی بازی در زمین بازنده چرا و چگونه نهاد‌های آمریکایی هدف حمله هکر‌ها قرار گرفتند؟ امنیت آمریکا در وضعیت اضطرار وزیر بهداشت: نگذارید گذر شب یلدا به اندوه طولانی بدل شود وزارت بهداشت چرایی افزایش فوت پرستاران را بررسی کند انتقاد از بکارگیری غیراستانداردِ نیروی پرستاری «ابتکار» عوامل موثر در ریزش شاخص طی روزهای اخیر را بررسی کرد هیجان سهامداران بر مدار بی‌اعتمادی رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت شهید سردار سلیمانی: اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی یک ساعت هم نباید تاخیر کنیم روحانی در جلسه هیات دولت: با وسواس مذاکره می‌کنیم اما متعهدیم کدخدایی خبر داد طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی تایید شد عراقچی در هفدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام: ایران نمی‌تواند تمام هزینه‌های اجرای برجام را متقبل شود همتی در حاشیه جلسه هیئت دولت: برنامه‌ای برای تغییر در نرخ سود بانکی نداریم مسئولیت جامعه جهانی در مقابل اقدامات ضد صلح رژیم صهیونیستی