پرسپولیس در جام باشگاه‌های آسیا به قهرمانی نرسید اما...

عادل فردوسی‌پور بُرد
آفتاب یزد – گروه شبکه: روزگذشته پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا با نتیجه دو بر یک شکست خورد و جام قهرمانی را ازدست داد. اگرچه این باخت تلخ و ناراحت‌کننده بود اما بازی یک پیروز داشت آنهم عادل فردوسی‌پور بود. چرا که بعد از دوسال دوری از رسانه و نداشتن برنامه، مشتاقان این مجری کاربلد که تعدادشان کم نیست، بازی پرسپولیس با اولسان کره جنوبی را در صفحه اینستاگرامی‌ای اف سی با صدای او دیدند. از همین رو خوشحالی میلیون‌ها نفر از شنیدن صدای عادل آنهم بعد از مدتها سبب شد که او پیروز این میدان شود. لازم به ذکر است دیروز عادل فردوسی‌پور در دقیقه ابتدایی بازی فوتبال پرسپولیس و اولسان با صدای بغض آلود گفت: «خیلی می‌خواستم خودم را کنترل کنم اما نشد نمی‌دانید چقدر دلم برایتان تنگ شده بود».
> عادل رکورد شکن
البته هر کجا که نام عادل فردوسی‌پور باشد قطعا پای یک رکورد شکنی هم در میان است. آن زمان که برنامه ورزشی 90 را روی آنتن می‌برد، هم خودش جزء محبوبترین مجری‌ها بود و هم برنامه‌اش تا سالها جزء پربیننده‌ترین ها. حالا هم به خاطر گزارش بازی پرسپولیس با اولسان کره جنوبی بار دیگر رکورد شکسته است. داستان از این قرار است که پس از اینکه اعلام شد بازی دو تیم فوتبال پرسپولیس ایران و اولسان کره جنوبی به صورت لایو با گزارش عادل فردوسی‌پور از اکانت رسمی AFC فارسی، پخش خواهد شد، ایرانی‌های زیادی اقدام به فالو کردن این صفحه کردند. فالوئرهای این صفحه تا قبل از اعلام این خبر کمتر از 200هزار نفر بود اما در عرض دو روز این تعداد به نزدیک یک میلیون و هفتصد هزارنفر رسید تا از رکورد پیج اصلی پیشی بگیرد. بدون شک این یک رکورد فوق العاده برای عادل و کنفدراسیون فوتبال آسیاست. البته این در حالی است که بعضی‌ها هم ممکن است صفحه فارسی کنفدراسیون را


فالوو نکرده ولی بازی پرسپولیس و اولسان را از طریق آن و با صدای عادل تماشا کرده باشند. در این میان یک نکته را
نیز نباید از ذهن دور نگه داشت که فردوسی‌پور فعالیتی در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام ندارد.
> پنجمین لایو پربیننده دنیا
از سوی دیگر این گمانه مطرح بود که با هجوم میلیون‌ها نفر به صفحه‌ای اف سی، در زمان پخش مسابقه که به صورت لایو از اینستاگرام AFC بود، عادل فردوسی‌پور شاید بتواند رکورد لایو اینستاگرامی را هم بشکند که نشد اما خبرها حاکی است که گزارش لایو عادل فردوسی‌پور در اکانت اینستاگرام AFCفارسی با ۸۰۹هزار بیننده پنجمین لایو پربیننده دنیا و پربیننده‌ترین لایو فارسی شد. گفتنی است که در حال حاضر رکورد لایو اینستاگرامی در اختیار آجون ایلیجالی مجری مطرح ترکیه‌ای است. به گزارش خبرآنلاین، او که صاحب کانال تی وی هشت ترکیه هم هست، رکورد لایو را با 3 میلیون بیننده شکست. در جایگاه دوم دنیل هرناندز خواننده، ترانه سرا و شخصیت رسانه‌ای آمریکا قرار دارد. لایو او دو میلیون بیننده داشت.
> واکنش کاربران
اکنون رکورد شکنی عادل فردوسی‌پور با واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است. یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «‌ای اف سی تو خوابم نمی‌دید فالوئراش دومیلیون بشه»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد:« می‌بینید؟ صفحه اینستاگرام ای‌اف‌سی فارسی با خبر گزارش عادل فردوسی‌پور به دومیلیون فالوئر رسید این سرمایه اجتماعی در دست شما و شبکه‌تان بود که اینطور به حراج گذاشتید. مدارتان را سفت بچسبید»
کاربر دیگری گفته است:« هر برندی صرفا با اسم عادلِ فوتبال ایران رشد چمشگیری خواهد کرد، شانس آوردن شرافتش اجازه کار با رسانه‌های بیگانه را نمی‌دهد»
کاربران دیگر نوشته اند:« فینال جام قهرمانان آسیا، به بهترین وجه محبوبیت عادل فردوسی‌پور را به تصویر کشید.»، «خیلی خوشحالم که فوتبال را با گزارش عادل فردوسی‌پور از طریق اینستاگرام دنبال کردم».
> ادعای رجانیوز
حال با این اوصاف سایت خبری« رجانیوز» مدعی شده است که این تعداد فالوئر فیک است و جریاناتی در پشت پرده آن وجود دارد. این سایت در این مورد نوشته است:«پس از اعلام خبر گزارش مسابقه فینال لیگ قهرمانان آسیا توسط عادل فردوسی‌پور، تعداد مخاطبان صفحه فارسی AFC رو به افزایش گذاشت. اما پس از گذشت چند ساعت این رشد به ناگاه حالتی غیرطبیعی به خود گرفت و در ساعات پایانی شب، تعداد دنبال‌کنندگان این صفحه از یک میلیون نفر گذشت. جالب توجه است که صد هزار نفر آخر این تعداد تنها در چند دقیقه اضافه شده و این امری است که حتی با روند رشدهای بسیار بالای اینستاگرام نیز همخوانی ندارد. علاوه بر این سرعت رشد این صفحه از ساعات ابتدایی امشب ثابت شده و دقیقا هر ۴ دقیقه۱۰ هزار نفر رشد دارد. این بدان معناست که افزایش اعضای این صفحه حداقل در لحظات اخیر حالت تصاعدی نداشته و کاملا رباتیک و ساختگی صورت می‌گیرد.شبکه گسترده رسانه‌ها و کانال‌های اخبار ورزشی که از گذشته به جانبداری از فردوسی‌پور شناخته می‌شده، در ساعات اولیه تلاش فراوانی در راستای دمیدن در این فضا داشت. جریانی که همیشه باعث می‌شد تا تیم سابق برنامه نود سر پا بماند و برای صداوسیما رجز بخواند.اما با اقدام درست و مقاومت قاطعانه شبکه سه در تغییر ترکیب برنامه نود، فردوسی‌پور تا به امروز پیوسته در حاشیه بود و حتی مافیای رسانه‌ای حامی وی نتوانست فضای مجازی را در حمایت از فردوسی‌پور برای ساخت یک برنامه در تلویزیون‌های اینترنتی همراه خود کند. به هر حال شواهد حاکی از این است که این افزایش مصنوعی در آمار مخاطبان صفحه AFC نمی‌تواند حاصل مدیریت مافیای رسانه‌ای حامی فردوسی‌پور باشد و احتمالا رد پای جریان‌هایی که در یک سال اخیر با لایوهای مبتذل اینستاگرامی شبکه‌ای از سایت‌های شرط‌بندی و قمار را سازماندهی کرده بودند، در این پروژه نیز قابل ردیابی است.»
> تلاش بی‌نتیجه
اما نکته اینجاست که فردوسی‌پور آنقدر محبوب است که نیازی به اثبات ندارد حتی بعد از دوسال که گزارش فوتبالی در صدا و سیما نداشته و از رسانه دور بوده است حالا که توسط‌ای اف سی دیدار حساسی را گزارش کرده است خیل عظیمی از علاقمندانش را به سمت صفحه اینستاگرامی این پیج کشانده است. نکته دیگر اینکه، فردوسی‌پور زمانی که برنامه 90 را اجرا می‌کرد، میلیون‌ها نفر در مسابقه پیامکی برنامه‌اش شرکت می‌کردند. بنابراین تلاش رجانیوز برای تخریب عادل فردوسی‌پور آنهم با جعلی خواندن فالوئرهای اینستاگرامی‌ای اف سی، بیهوده است.
اما کاربرانی در واکنش به ادعای رجانیوز نوشته اند:« رجانیوز ادعا کرده ما رباتیم! فردا که مردم با فالوی میلیونی سایتAFC، حماسه جدید خلق کردن به رجانیوز ثابت میشه کی فیکه»، «آقای رجانیوز برای آنالیز از افراد متخصص استفاده کنید تا الان ۸۵ درصد پیج‌هایی هستن که بیش از ۵۰ پست داشتن( یعنی غیرفیک) و از ساختشون ۳ سال می‌گذرد. یکم با مردم باشید بد نمی‌گذره.»، «شاید جالب باشه که این پیج رجانیوز با این میزان لایک و فالور به اون پیج (AFC) با اون میزان لایک و فالور میگه فیک!!! میگه تصنعی!!! »، «بابا فقط هفته‌های عادی برنامه‌ پورفردوسی‌پور تو ۲ ساعت حداقل ۲ میلیون اس‌ام‌اس داشت. از این جماعت ۸۰۰ هزار نفر نمی‌تونن تو نصف روز یه پیج رو فالو کنن که رجانیوز اینجوری میگه»، «رجانیوز گفته صفحه AFC به دلیل حمایت باند فحشا و قمار میلیونر شده! یک دوقطبی با نود بین تلویزیون و فضای مجازی درست کردید، لازم نیست برای عدم قبول منطق بازی، ملت را قمارباز کنید»