استراحت آموزش و پرورش به دانش‌آموزان

وزارتخانه آموزش و پرورش در بخشنامه‌ای اعلام کرده روزهای یکشنبه۳۰ آذر و دوشنبه یکم دیماه را به عنوان روزهای بدون تلفن همراه و تبلت و رایانه و روز همیاری با پرستاران در نظر گرفته است.یعنی در این روزها آموزش مجازی برای دانش‌آموزان تهرانی تعطیل است.برخی این بخش نامه را عجیب و برخی لازم دانستند
آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعرا: آموزش و پرورش در اقدامی عجیب دو روز را به عنوان روزهای بدون تلفن همراه اعلام کرده است و از مدارس خواسته که هیچ نوع آموزشی از طریق فضای مجازی انجام نشود، به این معناست که عملا اپلیکیشن شاد برای دو روز تعطیل خواهد بود.
>شبکه آموزشی دانش‌آموز
شبکه آموزشی دانش‌آموز با سرواژه شاد نرم‌افزاری ارتباطی و آموزشی است که در پی دنیاگیری کرونا ویروس در ایران به دلیل عدم امکان حضور دانش‌آموزان در مدارس ایران راه‌اندازی شد. صاحب امتیاز این نرم‌افزار وزارت آموزش و پرورش ایران است و دانش‌آموزان، معلمان و مدیران افرادی هستند که از این برنامه استفاده می‌کنند. در ابتدا در ۱۶ فروردین نرم‌افزار شاد فقط روی اپلیکیشن‌های پیام رسان اجرا می‌شد و مدیران، معلمان و دانش‌آموزان نیاز داشتند که یکی از


پیام رسان‌های واتس اپ، سروش، گپ، آی‌گپ و روبیکا را نصب کنند اما در ۲۱ فروردین وزارت آموزش و پرورش از نرم‌افزار شاد بدون نیاز به این پیام رسان‌ها رونمایی کرد. بنا بر گفته‌ی معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش حدود ۸۴ درصد از دانش‌آموزان ایران عضو این شبکه اجتماعی هستند. به دلیل تاکید آموزش و پرورش در نصب و استفاده از این نرم‌افزار، تعداد زیادی از دانش‌آموزان در این شبکه دانش‌آموزی فعال شدند. تا ۱۳ مهر ماه سال ۱۳۹۹ تعداد
۱۱ میلیون و ۴۰۸ دانش‌آموز در شبکه شاد حضور پیدا کردند. همچنین با بروزرسانی گسترده‌ای که برای این برنامه صورت گرفت (چهاردهم شهریور۹۹) امکانات بیشتری به این برنامه اضافه شد. به گفته محمدمهدی نوری‌پور، رئیس مجمع سازمان دانش‌آموزی، نرم‌افزار شاد حدود ۸۰۰ هزار بازدید روزانه دارد.
>روز بدون تلفن همراه
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرده: « در راستای فرهنگ‌سازی و صیانت از سلامت جسمی و روحی روانی همکاران و دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های فضای مجازی و تحکیم روابط خانوادگی و در راستای همکاری با کادر درمانی در ایام کرونا و تقارن شب یلدا با ایام ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار، در آموزش و پرورش شهر تهران روزهای یکشنبه۳۰ آذر و دوشنبه یکم دیماه را به عنوان روزهای بدون تلفن همراه و تبلت و رایانه و روز همیاری با پرستاران درنظر گرفتیم.» وی افزود: « انتظار ما این است دانش‌آموزان در این دو روز و یک شب با مراقبت از عدم برگزاری شب نشینی‌ها و دورهمی‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گزارشی را از روند این برنامه‌ها تهیه و به صورت تصویری برای معلمان خود در روز سه‌شنبه صبح ارسال کنند. به گفته وی این دستورالعمل شامل همه مدارس دولتی و غیردولتی می‌شود و برای همه لازم الاجراست و در ارزیابی مدیران و موسسان لحاظ خواهد شد. »
>این طرح تاثیر زیادی بر کاهش بیماری ندارد
در همین خصوص محمدرضا نیک‌نژاد کارشناس آموزشی به آفتاب یزد گفت: « این نوع برنامه‌ها باید هم راستا با شرایط واقعی جامعه باشد. در این مدت ما با یک فشردگی بزرگی در سطح آموزش مواجه بودیم. آموزش برای معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها تا حدودی فرساینده شده است. زیرا آموزش مجازی آن تنوع همیشگی آموزش حضوری را ندارد. در آموزش حضوری معلمان متنوع هستند، رفت و آمد وجود دارد و بچه‌‎ها با یکدیگر ارتباط چهره به چهره دارند در این نوع آموزش به نسبت آموزش مجازی تنوع بیشتری وجود دارد. امروزه آموزش مجازی مقدار زیادی یکنواختی و خستگی مفرط ایجاد کرده است. پدر و مادرها بارها اعلام کرده‎‌اند از این نوع آموزش در فضای مجازی خسته شده‌اند چون بار آموزش از دوش مدرسه تا حدودی به دوش خانوده‎ها افتاده است و دخالت والدین در امر آموزش بسیار زیاد شده است. همه ما به شکل ناگهانی در یک وضعیت ناشناخته پرت شده‌ایم. این خود باعث استرس و فشار بر ذهن و جسم دانش‌آموزان، معلمان و والدین شده است. به نظر من از این بعد این طرح می‎تواند مفید عمل کند و یک استراحتی برای همه باشد. در شب چله به دلیل سنت‌های ایرانی عموما خانواده‌ها به هر نحوی درگیر هستند. خانواده‌ها در این زمان درگیر استفاده از فضای مجازی و کارهای روزانه خود هستند. به نظر من این طرح تاثیر زیادی بر کاهش بیماری ندارد. باید حتما در شاد فضایی برای آموزش‎های بهداشتی و پزشکی در نظر گرفته شود که دانش‌آموزان از این طریق بتوانند از خودشان و دیگران مراقبت کنند. باید فضا برای انتقال آموزه‌های اجتماعی و فرهنگی به دانش‌آموزان فراهم شود. پیامدهای این طرح استراحت برای والدین، معلمان و دانش‌آموزان و همچنین حفظ سنت شب یلدا است چون با تعطیلی‌های جدید برنامه روتین بسیاری از خانواده‎ها به هم خورده است و فشار بر آن‌ها زیاد شده است.»
>همیاری با پرسنل درمانی و پرستاران
در ادامه مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش به آفتاب یزد گفت: « این بخشنامه سراسری نیست و تنها برای شهر تهران در نظر گرفته شده است. بعد از این همه وقت که معلمان و دانش‌آموزان تحت فشار بالای آموزش مجازی بودند ما برای آن‎ها دو روز استراحت در نظر گرفته ایم. » وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا دو روز برای آموزش خود مراقبتی در برابر فضای مجازی به دانش‌آموزان کافی است، گفت: « صرفا بحث دور شدن از فضای مجازی نیست و بحث دیگر همراهی با کادر درمان بود که از عنوان آن مشخص است، همیاری با پرسنل درمانی و پرستاران. با این روش کمک می‌شود به اینکه بچه‌ها و خانواده‌ها در منزل خود بمانند و از تراکم تعداد نفرات بیش از حد جلوگیری شود و این باعث شود که در این دو روز فشار مضاعفی بر کادر درمان وارد نشود. بچه‌ها تنها باید در حوزه آموزش و پرورش از تلفن‌های همراه خود استفاده نکنند و می‌توانند یلدا را به صورت مجازی برگزار کنند. »