"نه" ظریف به نامزدی


«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه خبری طلوعنیوز به صورت قطعی نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را رد کرد.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا وی در انتخابات ریاست جمهوری نامزد میشود گفت: این جواب، کوتاهترین جواب سوال شما خواهد بود؛ قطعاً خیر. نه، این کار را، من توان خودم را میدانم، و آن کار را در توان خود نمیبینم.

وی درباره سوالی مبنی بر اینکه آیا ملا اختر منصور، رهبر پیشین طالبان پیش از کشته شدنش در ایران بود. گفت: من گفتم ما هیچگاه نگفتیم که ما با طالبان ارتباط نداریم. آقای ملا برادر هم آمد ایران و با وزیر خارجهی ایران ملاقات کرد. به همان دلیل ایشان هم در ایران ملاقاتهایی ممکن است با مسئولین ما داشته باشد. این را ما هیچوقت مخفی نکردیم، دولت افغانستان هم اطلاع دارد. ظریف تاکید کرد: همه پیش از شروع مذاکرات با طالب رابطه داشتند. خیال میکنید رابطهی ایالات متحده با طالب از مذاکرات شروع شد؟ البته آن سفر تا جایی که من میدانم، یک عبوری بود با اسم مستعار. من اولین طالبی که من دیدم در زمانی بود که من بهعنوان میانجی بین اتحاد شمال و طالبان در کنفرانس اسلامی آن وقت در جده بودم و هیأت طالبان را من آنجا ملاقات کردم. فکر کنم وزیر اطلاعاترسانی طالبان بود، این اولین ملاقات من با طالب بود. دومین ملاقات من با طالب با ملا برادر بود در تهران. وی در ادامه گفت: آن بهعنوان سازمان همکاری با کنفرانس اسلامی یک کمیتهای افغانستان داشت که کمیتهی افغانستان شامل ایران بود، پاکستان بود، تونس بود و چند کشور دیگر. تلاش میکردند که بین گروههای افغانی صلح برقرار کنند و من بهعنوان نمایندهی رییس وقت سازمان کنفرانس اسلامی جناب آقای خاتمی در آن جلسه ریاست جلسه را به عهده داشتم.

وزیر خارجه ایران در ادامه درباره این سوال که آیا طالبان در ایران خانه دارند یا نه نیز گفت: من از چنین چیزی اطلاع ندارم. ممکن است افرادی که با طالبان ارتباط داشته باشند، در ایران رفتوآمد داشته باشند، اما اینکه در ایران مقر داشته باشند، یا قرارگاهی داشته باشند حتماً چنین چیزی وجود ندارد. ظریف در پاسخ به این سوال که آیا ایران با یک نظامی در افغانستان که بعضیها میگویند نسخهی سنی که شما در ایران دارید، اگر شکل بگیرد مشکل دارد یا نه گفت: ما اینجا یک جمهوری اسلامی داریم. اگر کسی نسخهی سنی کشور ما را ایجاد بکند حتما استقبال میکنیم. اما امارت اسلامی حتماً نسخهی سنی جمهوری اسلامی نیست. ظریف درباره جزئیات رابطه ایران با طالبان گفت: حتماً ما با گروه طالبان کار میکنیم، اما نه اینکه برویم با آنها در مورد آیندهی افغانستان تصمیمگیری بکنیم و قرارداد امضا بکنیم. وی خاطرنشان کرد: طالبان اقدامات تروریستی بسیار انجام داده است. اینکه طالبان یک گروه تروریستی هست یا نه، در قوانین ما هنوز طالبان را از گروه تروریستی خارج نکردیم. در قوانین ما کما اینکه در قوانین ملل متحد بوده است. ما تابع ملل متحدیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا طالبان شریک ایران است افزود: طالب حضور دارد. شریک حالا نمیدانم چه میخواهیم اسماش را بگذازیم. ما تمامی تبادلات مان را، گفتگوهای مان را با طالب به اطلاع دولت افغانستان رساندیم. در بسیاری مواردی که دولت افغانستان با آنها نیاز داشتند کمک کنیم، کمک کردیم.