تحریم‌های جدید پاسخ به سیگنال‌های داخلی بود

ناسزاگويي فضاي جهادي و انقلابي را سرد نمي‌كند و همچنان صداي محرومان و مستضعفان خواهم بود. اين عبارت واكنش حجت‌الاسلام سيد‌ابراهيم رئيسي در نخستين ديدار مردمي خود پس از دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري است تا نشان دهد بر عهدي كه با محرومان و مستضعفان بسته همچنان پايبند است و شكست پر‌ابهام در رقابت‌هاي انتخاباتي نه تنها خللي در راهي كه برگزيده ايجاد نخواهد كرد، بلكه مصمم‌تر از گذشته صداي محرومان خواهد بود. مواضع او همچنين تأكيد بر اين نكته است كه با پشتوانه رأي 16‌ميليوني، منتقدي قدرتمند و البته منصف براي دولت مستقر خواهد بود.  حجت‌الاسلام والمسلمين سيد‌ابراهيم رئيسي، شامگاه يك‌شنبه در نخستين ديدار مردمي پس از دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري كه در جامعه‌الحسين برگزار شد، گفت: شركت 40 ميليوني در انتخابات اخير جلوه‌اي از مردم‌سالاري ديني بود و برنده اين انتخابات مردم در صحنه بودند.
‌    جرم بازماندگان از رأي دادن، تمايل به نامزد رقيب دولتتوليت آستان قدس رضوي با اشاره به كم‌كاري مسئولان در اجراي صحيح انتخابات افزود: بايد از مردمي كه ساعت‌ها به جرم تمايل به رأي دادن به رقيب نامزد دولت پشت در ماندند و نتوانستند رأي بدهند عذرخواهي كنم و قصور و تقصير را به افرادي كه رأي مردم را نگرفتند اعلام كنم.  حجت‌الاسلام رئيسي با انتقاد از دو‌قطبي‌سازي جامعه از سوي عده‌اي افزود: دوقطبي‌سازي جامعه روش انگليسي‌ها و فرسوده و قديمي است و عده‌اي با دو‌قطبي‌سازي جامعه در پي فرار از پاسخگويي به سؤالات و عملكرد خود در چهار سال گذشته هستند. ديوار كشيدن، پاسخ آنان به اين مطالبات است كه البته آدرس غلط دادن است.
‌   تحريم‌هاي جديد پاسخ به  سيگنال‌هاي داخلي بودنماينده مجلس خبرگان رهبري با انتقاد از سياست خارجي دولت فعلي خاطرنشان كرد: اگر سياست خارجي به اين معنا است كه در هنگام مذاكرات همانند فرمانده‌اي كه در ميدان نبرد به دشمن اعلام كند ديگر سرباز نداريم، بگوييم خزانه خالي شده است و آب خوردن مردم را به برجام گره بزنيم تا اين پيام را به دشمن برسانيم كه همه چيز ما بستگي به امضاي شما دارد، ما اين سياست خارجي را بلد نيستيم. وي تحريم‌هاي جديد را ناشي از ارسال پيام و سيگنال‌هاي خاص از سوي يكي از نامزدها در ايام انتخابات و مناظره‌ها دانست و افزود: كدام رئيس‌جمهور در دنيا بنيه دفاعي و نظامي كشور خود را تضعيف و تحقير مي‌كند و مي‌گويد:‌«چرا زيرزمين‌هاي موشكي را نشان داديد؟» وضع تحريم‌هاي جديد ناشي از تخريب بنيه نظامي و دفاع موشكي در مناظره‌ها بود و اگر پيام اقتصاد مقاومتي به دشمن ارسال مي‌شد، يقيناً تحريم‌ها افزايش پيدا نمي‌كردند.
‌   بسيج امكانات براي تبليغ نامزد دولت، بديع و بي‌سابقهرئيسي با اشاره به تخلفات رخ داده در انتخابات آنها را بديع و بي‌سابقه دانست و گفت: رسانه ملي بيش از پنج ماه غير از انعكاس عملكرد‌هاي طبيعي دولت اقدام به پخش برنامه‌هايي مي‌كرد كه صبغه تبليغاتي داشت و وضعيت نابرابري را براي ديگر نامزد‌ها رقم مي‌زد.


توليت آستان قدس رضوي بسيج شدن امكانات كشور براي تبليغ نامزد دولت را از ديگر تخلفات انتخاباتي دانست و افزود: فرمانداري‌ها، بخشداري‌ها و دهداري‌ها برخلاف قانون تبديل به ستاد انتخاباتي دولت شدند و روزنامه ايران به عنوان بولتن رسمي تبليغاتي دولت به همراه ديگر روزنامه‌ها، اقدام به تهمت زدن و دفاع از يك نامزد مي‌كرد. وي مهندسي مشاركت مردم در انتخابات و نرساندن تعرفه به محل‌هايي كه احتمال رأي‌آوري رقيب نامزد دولت بالا بود را مهم‌ترين تخلف انتخاباتي برشمرد و گفت: اين تخلف بسيار بر دل و جان مردم گران آمد و ما به عنوان نيروهاي انقلابي پايبند به قانون برخلاف فتنه‌گران از شوراي محترم نگهبان، مدعي‌العموم و دستگاه قضايي مي‌خواهيم تا نگذارند به حق‌الناس خيانت شود.
 حجت‌الاسلام رئيسي عدم رسيدگي جدي به اين تخلفات را موجب وارد آمدن آسيب بر اعتماد مردم و خسارتي بزرگ براي كشور دانست و خاطرنشان كرد: البته همه ما نظر شوراي نگهبان را نظر نهايي و فصل‌الخطاب مي‌دانيم اما از پيگيري مطالبات مردم خسته نخواهيم شد.