تصاویری HD که حتی SD هم نیستند!

سوژه شهاب اخلاقی      همین چند هفته پیش بود که صداوسیما با کلی تبلیغ و سروصدا اعلام کرد بیشتر شبکه‌هایش را HD خواهد کرد. کیفیتی که سال‌هاست در اکثر کشورهای دنیا مورد استفاده قرار گرفته و تلویزیون ایران تازه موفق شد نیمی از شبکه‌های اصلی‌اش را به این تکنولوژی که دیگر دارد جای خودش را به کیفیت 4K و حتی 8K می‌دهد، تبدیل کند. از همان ابتدای این تغییر که در ۹/۹/۹۹ رخ داد، خیلی‌ها اعتراض کردند که عوض شدن سیستم کدک تصویر باعث شده تا سه شبکه‌ای که قبلاً هم به صورت HD قابل دریافت بود را دیگر روی دستگاه‌های گیرنده‌شان نگیرند و تازه وضعیت برای‌شان بدتر هم شده. اما هرچه بود تلویزیون ایران موفق شده بود دست‌کم در مراکز استان‌ها روی تلویزیون‌های جدید کیفیت دلپذیر HD را به مخاطبان عرضه کند. مشکل کار اما این بود که صداوسیما هنوز نتوانسته حتی تمام دوربین‌های مستقر در استودیوهای پایتخت را هم به چنین کیفیتی ارتقا دهد و به طور مثال شبکه دو، به عنوان اولین شبکه تلویزیونی ایران همچنان با کیفیت SD پخش می‌شود و دوربین‌های استودیوهای مستقر در خیابان الوند (اولین ایستگاه تلویزیونی ایران) همچنان قدیمی هستند و اصلاً توانایی تصویربرداری با کیفیت بالاتر را ندارند. این مشکل وقتی عمیق‌تر می‌شود که بدانیم اوضاع در مراکز استان‌ها هم از همین قرار است و حالا با بالا رفتن کیفیت تصویر شبکه‌های سه و ورزش اوضاع برای پخش فوتبال‌ها بدتر هم شده است! نمونه‌اش بازی روز گذشته در قائمشهر بین نساجی و پرسپولیس. دوربین‌های مرکز قائمشهر همچنان قدیمی هستند و تصاویر را به صورت SD به تهران مخابره می‌کنند و شبکه سه مجبور است آنها را تبدیل به HD کند. در این فرآیند تصویری که به دست مخاطبان این شبکه می‌رسد حتی از همان SD سابق هم بدتر است چون فرآیند تبدیل (کانورت کردن) عملاً کیفیت را پایین‌تر هم می‌آورد و مخاطب حس می‌کند با تصاویری طرف است که انگار توسط موبایل‌های رده پایین ضبط شده‌اند. در واقع امروزه حتی تصاویر دوربین‌های موبایل گرانقیمت هم تصاویر بهتری از بسیاری از دوربین‌های صداوسیما در شهرستان‌ها ضبط می‌کنند و همین باعث می‌شود مخاطب علی‌رغم دریافت تصویر اچ‌ دی، کیفیتی به مراتب پایین‌تر از ‍‍۱۰سال قبل دریافت کند. این مشکل تا پیش از این در شبکه ورزش هم وجود داشت. (هنوز هم تصاویر SD شبکه ورزش همین مشکل را دارد) فوتبال‌های خارجی با کیفیت بالا از روی ماهواره دریافت می‌شد اما بعد از کانورت شدن به حالت اس‌ دی، با پایین‌ترین کیفیت دست مخاطبان می‌رسید. جالب اینجاست که اینگونه تصاویر روی تلویزیون‌های قدیمی و حتی لامپی کیفیت بهتری دارد و این تلویزیون‌ها با توجه به داشتن پیکسل‌های کمتر، ضعف تصویربرداری را کمتر به مخاطب القا می‌کنند. خلاصه اینکه جدای زمین بد کیفیت ورزشگاه وطنی در بازی دیروز که بیشتر شبیه به باتلاق به نظر می‌رسید، ضعف دوربین‌های مستقر در ورزشگاه و فرآیند تبدیل کیفیت‌شان باعث شد تا بینند‌ه‌های تلویزیون احساس کنند دارند یک بازی کلاسیک از ۳ دهه قبل را تماشا می‌کنند!