کشورهای غربی با احتکار واکسن کرونا جان میلیاردها انسان را به خطر انداخته‌اند

این روزها، تب و تاب خرید واکسن کرونا در جهان بالا گرفته است و  بسیاری از کشورها به دنبال خرید واکسن برای مردم خود هستند . اما گزارش ها حاکی است که کشورهای غربی با خرید و احتکار واکسن، با جان میلیاردها انسان روی کره زمین بازی می کنند. شبکه «سی‌سی‌تی‌وی» طی گزارشی در همین زمینه  نوشت: در بسیاری از کشور‌ها برنامه واکسیناسیون انبوه به تایید رسیده است و در تولید و عرضه واکسن کرونا پیشرفت مثبتی حاصل شده است. با این وجود، موضوع نگران‌کننده این است که عدالت در توزیع واکسن از سوی سیاستمداران برخی از کشور‌های غربی فراموش شده است. خرید و احتکار واکسن از سوی برخی از کشور‌های پیشرفته، خودخواهی برخی سیاستمداران غربی را آشکار می‌کند و به همبستگی جهانی علیه همه‌گیری کرونا، آسیب جدی می‌زند.
این گزارش می افزاید:آمریکا، کانادا، انگلیس و اتحادیه اروپا به اندازه کافی واکسن کرونا برای تزریق به شهروندان خود را از قبل سفارش داده‌اند. این سبب می‌شود که این واکسن از سوی کشور‌های ثروتمند احتکار شود. مجموعه‌ای از داده‌ها، واقعیت‌هایی دشوار را درباره وجود شکاف در جهان بین کشور‌های فقیر و غنی از نظر دسترسی به واکسن نشان می‌دهد.بر اساس گزارشی که اوایل ماه جاری منتشر شد، اگرچه کشور‌های با درآمد بالا تنها ۱۴ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، اما، بیش از نیمی از واکسن‌های کرونا در جهان را خریداری کرده‌اند! سی سی تی وی می افزاید: مدیر اجرایی برنامه مشترک سازمان ملل در زمینه ایدز، از این واقعیت انتقاد کرد. وی گفت که همه واکسن‌های تولیدی کرونا از سوی کشور‌های پردرآمد خریداری شده است. به عنوان مثال، ذخایر واکسن کانادا، پنج برابر کل جمعیت این کشور است. از سوی دیگر، از هر ۱۰ نفر یک نفر در ۶۷ کشور با درآمد کم و متوسط، از جمله کنیا، میانمار و نیجریه، ممکن است فقط در پایان سال آینده واکسینه شوند.
 به گزارش باشگاه خبرنگاران، در ادامه این گزارش آمده است: در این زمان که شیوع همه‌گیری کرونا در سرتاسر جهان در حال گسترش است، با اقدامات برخی کشور‌های پیشرفته برای جمع‌آوری و احتکار واکسن‌ها، همبستگی جهانی به شدت تضعیف می‌شود. این نه تنها مغایر با تعهدات بین‌المللی حقوق بشر است ، بلکه خودخواهی ریشه‌دار برخی از سیاستمداران غربی را نیز نشان می‌دهد.در حال حاضر، تأمین کنندگان واکسن جهانی در تلاشند تا با تقاضای زیاد همگام شوند. فقط با اولویت‌بندی پوشش واکسن برای گروه‌های پرخطر و آسیب‌پذیر در همه کشور‌ها، همه‌گیری به طور موثر مهار می‌شود. با این حال، برخی از کشور‌های پیشرفته خلاف این عمل را انجام می‌دهند، که نابرابری عرضه واکسن را افزایش می‌دهد و سلامت جهانی را تهدید می‌کند.
25 میلیون مبتلا در اروپا


خبر دیگر کرونایی این که، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشورهای اروپایی، از 25 میلیون نفر عبور کرده است. قاره اروپا با 50 کشور، وخیم‌ترین منطقه در جهان از لحاظ تعداد مبتلایان ثبت شده کرونا به شمار می‌‌آید.آمریکا و کانادا با ثبت بیش از 19 میلیون مبتلا به کرونا، بعد از اروپا، وخیم‌ترین شرایط را در جهان داشته و پس از آن نیز منطقه آمریکای لاتین با بیش از 15 میلیون مبتلا و آسیا، با بیش از 13 میلیون 600 هزار مبتلا، قرار دارند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، کشورهای اروپایی رکورد دیگری را نیز ثبت کرده‌اند؛ این قاره هفته پیش رکورد تعداد قربانیان ویروس کرونا را شکسته و این تعداد از مرز 500 هزار قربانی کرونا عبور کرده است.این در حالی است که گونه جدید ویروس کرونا، که از انگلیس نشأت گرفته، باعث افزایش نگرانی‌ها در اروپا شده است. گونه جدید ویروس کرونا که میزان انتشار آن بسیار بیشتر از گونه اولیه ویروس کرونا می‌باشد سبب شده تا اغلب کشورهای اروپایی و آسیایی به همراه آمریکا و چین  پروازهای ورودی از انگلیس را متوقف کنند.البته کرونای انگلیس پیشتر در کشورهایی نظیر آلمان، ایتالیا، دانمارک، هلند، سرزمین‌های اشغالی ، فرانسه و تعداد دیگری از کشورها مشاهده شده است.از سوی دیگر «ملیتا ووجنویچ» نماینده سازمان جهانی بهداشت در روسیه گفته جهش ویروس کرونا که در انگلیس کشف شده اهمیت چندانی ندارد.
اختلاف ترامپ و کنگره
 از آمریکا نیز خبر می رسد، در حالی که اختلافات بین رئیس جمهور آمریکا و کنگره بر سر بسته کمک مالی کرونا همچنان ادامه دارد، میلیون‌ها آمریکایی در معرض خطر از دست دادن بیمه بیکاری قرار دارند. رویترز در گزارشی در همین زمینه نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حالی روز کریسمس را در باشگاه گلف شخصی اش در
پالم بیچ سپری کرده است که میلیون ها آمریکایی در خطر از دست دادن بیمه بیکاری قرار گرفته‌اند. این در شرایطی است که اگر ترامپ بسته کمک مالی کرونایی به ارزش 2.3 تریلیون دلار را امضا نکند، بخشی از فعالیت های دولت آمریکا طی روزهای آینده تعطیل خواهد شد.بر اساس این گزارش، دونالد ترامپ تهدید کرده است که اگر بخش هایی از طرح کمک مالی کرونا از سوی کنگره اصلاح نشود، این طرح را امضا نخواهد کرد. ترامپ از نمایندگان کنگره خواسته است تا میزان کمک نقدی در چک ها به 2000 دلار افزایش پیدا کند.ترامپ با انتشار فیلمی در توئیتر گفته طرحی که آنها می خواهند به میز من بازگردانند، با آن چیزی که تصور می شد، اختلاف زیادی دارد.کنگره آمریکا دوشنبه گذشته به اتفاق آرا بسته کمک مالی کرونایی به ارزش 892 میلیارد دلار را تصویب کرده و اکنون این طرح برای تبدیل شدن به قانون نیازمند امضای دونالد ترامپ است.