حتی نمایندگان اصلاح­‌طلب هم لایحه بودجه را عملیاتی نمی‌­دانند

رحیم زارع سخنگوی تلفیق بودجه 1400 در اولین نشست خبری این کمیسیون گفت: اولین جلسه رسمی ‌کمیسیون تلفیق بودجه دیروز با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی و معاونان‌شان برگزار شد.
زارع تصریح کرد: در بخش مصارف؛ 204 هزار میلیارد تومان در سال 98 دیده شده بود که این مبلغ در سال 99، 353 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد، یعنی سهم مصارف  در سال جاری نسبت به سال 98، حدود 39 درصد افزایش داشته است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با‌ اشاره به سهم اعتبارات در سال 99 هم گفت: 65 درصد از موارد تخصیص یافته تاکنون افزایش یافته و اعتبارات هزینه‌ای در سال جاری نسبت به سال 98 در حدود 35 درصد بیشتر شده است. در بخش اعتبارات حقوق و مزایا، پرداخت‌ها در سال جاری حدود 53 درصد نسبت به سال 98 افزایش داشته، و عدم تحقق منابع در سال 99 حدود 19 هزار میلیارد تومان بوده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم  بیان کرد: نوبخت ضمن ارائه گزارشی از کلیات لایحه بودجه سال آینده اعلام کرد که 80 هزار میلیارد تومان بابت اصل اوراقی که به مردم واگذار شده و 50 هزار میلیارد تومان برای سود آن یعنی در مجموع حدود 130 هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات جاری امسال برای پرداخت اصل و سود اوراقی تاکنون منتشر شده است و 20 هزار میلیارد تومان هم برای تعهدات بین‌المللی پرداخت می‌شود.


زارع تصریح کرد: 104 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی، 60 هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، 5 هزار میلیارد تومان برای فرهنگیان، 31 هزار میلیارد تومان برای پرداخت طرح یارانه معیشتی 60 میلیون نفر، 43 هزار میلیارد تومان برای 78 میلیون نفر در بودجه 1400 در نظر گرفته شده است.
وی ضمن تأکید بر افزایش 25 درصدی حقوق و مزایا گفت: 400 هزار میلیارد تومان هزینه جاری در سال 99 در نظر گرفته شده بود که در سال 1400 این عدد به 500 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین افزایش حداقل دریافتی کارکنان دولت از 2/8 میلیون تومان به 3/5 میلیون تومان رسیده و معافیت مالیاتی هم از حقوق 3 میلیون تومان در سال جاری به 4 میلیون تومان در سال آینده تغییر کرده است.
زارع تصریح کرد: 256 هزار واحد مسکن که شامل 91 هزار واحد مسکن محرومین در استان‌ها، تکمیل و ساخت 40 هزار واحد مسکن روستایی و تکمیل 276 هزار واحد مسکن مهر نیز در لایحه بودجه سال آینده دیده شده است.
وی گفت: وزیر امور اقتصادی در این جلسه بیان کرد، که در بحث چرایی افزایش 21 درصدی مالیات در سال آینده با توجه به این مسائل، مقایسه‌ای را انجام داده‌ایم، در سال 98 رشد مالیات 23 درصد بوده است و در سال 1400 حدود 21 درصد دیده شده است، در بحث درآمدهای گمرکی نیز منفی 8 درصد در بودجه 1400 نسبت به سال جاری کاهش داشته، اما درآمدهای مالیاتی از 179 هزار میلیارد تومان به 225 هزار میلیارد تومان رسیده که این بیانگر 25 درصد رشد در این بخش است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با‌ اشاره به حضور زنگنه وزیر نفت و همتی رئیس کل بانک مرکزی در نشست امروز عصر کمیسیون تلفیق بودجه 1400 اظهار کرد: طی روزهای آینده با توجه به برگزاری جلسه صحن علنی در نوبت صبح، در نوبت عصر جلسات کمیسیون را برگزار می‌کنیم و در همین رابطه نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه روز دوشنبه به سؤالات نمایندگان پاسخ خواهد داد.
زارع بیان کرد: کمیسیون تلفیق بودجه 1400 به احتمال بسیار روز سه‌شنبه درباره کلیات بودجه رأی‌گیری خواهد کرد، زیرا ما هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم و تلاش داریم تا طی این چند روز بحث‌های کارشناسی را با حضور مسئولان دولتی انجام دهیم و سپس در روز دوشنبه جمع‌بندی خود را انجام خواهیم داد.
تعامل با دولت در اصلاح لایحه بودجه
 الیاس نادران در حاشیه نشست دیروز کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400، گفت: کلیات لایحه بودجه در کمیسیون در حال بررسی است؛ بررسی به این معنا که نمایندگان دولت و مدیران ارشد حضور پیداکردند و ابعاد مختلف بودجه، الزامات بودجه، آثار بودجه در حوزه پولی، تورم، رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری و توزیع بین بخش‌های خصوصی برای نمایندگان توضیح می‌دهند تا نمایندگان بتوانند تصمیم‌گیری درستی داشته باشند.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مجلس یازدهم افزود: در جلسات بعد تلفیق به جز وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه از سایر وزرا، رئیس بانک مرکزی و سایر نماینده‌ها دعوت خواهیم کرد، همچنین مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات و سایر نهادهای نظارتی و پژوهشی که درخصوص بودجه نظری داشته باشند نیز دعوت خواهند شد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در مجلس دو سه بحث اساسی در این زمینه وجود دارد؛ نخست اینکه نماینده‌ای نیست که به‌صورت تام از لایحه بودجه دولت دفاع کند یا لایحه را عملیاتی بداند یا بگوید که این لایحه آثار منفی اقتصادی ندارد. دومین بحث در ارتباط با نظر جمعی از نمایندگان مبنی بر رد لایحه بودجه 1400 و تصویب بودجه چند دوازدهم است.
وی افزود: گروهی دیگر از نمایندگان از جمله خود بنده معتقدیم که حداکثر تلاش برای تعامل با دولت برای تصویب بودجه با اصلاحات اساسی لازم است به نوعی که رویکردهای مجلس در اصلاح بودجه را اعمال کنیم مثلا بودجه را دو سقفی ببندیم، دو زمانی کنیم و نامه رهبر معظم انقلاب در پاسخ به ریاست جمهوری برای برداشت از صندوق توسعه ملی را اعمال کنیم.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مجلس یازدهم اضافه کرد: در حوزه مالیات، اوراق و در حوزه‌های برداشت از نفت نظرات اساسی عمیقی وجود دارد که قابل اعمال است. انضباط مالی دولت، توزیع عادلانه منابع برای مصارف مختلف حقوق، دستمزد، بازنشسته‌ها، سایر هزینه‌های بین دستگاه‌ها و رعایت عدالت در پرداخت‌ها هم مورد نظر قرار خواهد گرفت.
نادران ادامه داد: ما با مجموعه اصلاحات در طرف مصارف و در طرف منابع می‌توانیم یک بودجه قابل دفاعی را به صحن علنی ارائه دهیم و با همکاری نمایندگان در صحن به کلیات رأی دهیم و وارد جزئیات اساسی شویم.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا نظرات مجلس درباره اصلاح ساختار در لایحه بودجه 1400 اعمال خواهد شد، گفت: بعضی از اصلاحات فوق‌العاده مهم مانند بحث نفت، خوراک پتروشیمی، انضباط مالی در پرداخت حقوق‌ها، رعایت عدالت در توزیع عادلانه بودجه‌های عمرانی بین استان‌های مختلف را حتما در بودجه 1400 اعمال می‌کنیم.
حذف مالیات خودروها و خانه­‌های لوکس!
«نصرالله پژمان‌فر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از پیش‌بینی‌های غیرواقعی و غیرضرور صورت گرفته در بخش درآمدی و هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1400، گفت: به یقین «مصارف» در لایحه بودجه باید با توجه به درآمدهای واقعی کشور آورده شوند چراکه نمی‌توان مصارف را تا 60 درصد افزایش داد و گفت؛ کشور خودش به هر شکلی، حتی با خلق پول، درآمد لازم برای این مصارف را کسب کند چراکه منجر به فقیرتر شدن مردم می‌شود لذا باید ابتدا درآمدهای واقعی را در نظر گرفت تا افزایش مخارج بر اساس آن باشد.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه بخشی از درآمدهایی که کشور می‌تواند برای سال آینده داشته باشد در لایحه بودجه پیش‌بینی نشده است و حتی بخشی از درآمدهای سال 99 نیز در لایحه بودجه سال 1400 حذف شده‌اند، به‌عنوان مثال مالیات در نظر گرفته شده برای خانه‌ها و خودروهای لوکس از لایحه بودجه سال آینده حذف شده‌ و درآمدهای حاصل از جلوگیری از فرارهای مالیاتی در این لایحه پیش‌بینی نشده است بنابراین مجلس بخشی از درآمدهایی که کشور می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد و کسب آنها موجب عدالت اجتماعی در جامعه می‌شود را به لایحه بودجه اضافه خواهد کرد.
وی همچنین در رابطه با افزایش هزینه‌ها در لایحه بودجه سال آینده، گفت: متأسفانه شیب بسیاری از هزینه‌های درج شده در لایحه به سمت عدالت اجتماعی نیست لذا مشکلی از مشکلات مردم حل نخواهند کرد بنابراین باید هزینه‌های جاری بخشی از دستگاه‌ها را مدیریت کرد و بار سنگین هزینه‌های بی‌حساب و کتاب دستگاه‌ها را به دوش مردم نینداخت. مجلس تعدیل درآمدهای غیرواقعی بودجه مانند فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت و مصارف غیرضرور در لایحه بودجه را پیگیری می‌کند.
پژمان‌فر همچنین از بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه برای سال آینده در حالی - که مقام معظم رهبری در این خصوص تذکر بسیار داده‌اند- انتقاد کرد.
وی درخصوص اینکه لایحه بودجه سال 1400 متکی به مذاکره و خوش‌بینی به آمریکا تدوین شده است، بیان کرد: اتکاء بودجه کشور به این مسائل و سیاسی بستن بودجه اشتباه بزرگی است بنابراین بودجه باید بر اساس واقعیت‌های قابل تحقق نگارش و تصویب شود.
پژمان‌فر اظهار کرد: اگرچه نشستن پای میز مذاکره به هر طریقی و با هر هزینه‌ای خود جای بحث دارد اما اگر این موضوع محقق شد ولی همچون دوره‌های قبلی هیچ یک از تحریم‌ها برداشته نشد، آنگاه چه باید کرد؟ لذا دولت باید پاسخی دقیق برای تمام این احتمالات داشته باشد چراکه به‌یقین ما نمی‌توانیم کشور را بر اساس یک تئوری شکست خورده پیش ببریم.
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بستن بودجه سال 99 بر اساس همین تئوری مذاکره، سبب شد؛ فشار شدید اقتصادی بر مردم وارد شود بنابراین به طورحتم این مسیر تجربه شده تلخ، نباید در سال 1400 تکرار شود.
بخش‌­های مربوط به دولت انبساطی!
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با‌ اشاره به جزئیات لایحه بودجه سال 1400 گفت: این بودجه یک بودجه دولتی و برای دولت و کارکنان دولت بسته شده است. بخش‌هایی از لایحه بودجه که مربوط به دولت است کاملاً انبساطی و بخش دیگر آن کاملاً انقباضی است.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس اظهار داشت: در لایحه بودجه موضوع افزایش کارکنان دولت و بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری مطرح شده، اما موضوع به افزایش حقوق کارگران و مستمری بگیران تأمین اجتماعی هیچ‌ اشاره‌ای نشده است. سؤال اینجاست؛ آیا افزایش حقوق در لایحه بودجه کشور مختص کارکنان دولت است.
حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر افزایش 25 درصدی حقوق برای همه در نظر گرفته شده است، چه برای کسانی که برای مثال 3 میلیون حقوق می‌گیرند و چه کسانی که 20 میلیون حقوق می‌گیرند، هر دو شامل افزایش 25 درصدی حقوق می‌شوند، حال اینکه تأثیر این افزایش 25 درصدی حقوق برای هر کدام کاملاً با دیگری متفاوت است.
وی افزود: از سوی دیگر هیچ معیار و ملاکی برای این افزایش در نظر گرفته نشده و چه کسانی که کار و فعالیت و تلاش دارند و چه کسانی که بیلان کاری آنها پایین است شامل این افزایش 25 درصدی حقوق می‌شوند و درواقع در این افزایش حقوق فرقی میان دوغ و دوشاب نیست.