آزمون سخت‌ آموزش و پرورش

بخشنامه نحوه برگزاري امتحانات دي سال 1399منتشر شد. در ابتداي آن آمده بود: «در شرايطي که امکان حضور فيزيکي دانش‌آموزان فراهم باشد، ارزشيابي پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان مطابق آيين‌نامه‌هاي مربوط به دوره‌هاي تحصيلي و با رعايت کامل شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي انجام مي‌گيرد. درصورتي که به تشخيص معلم و تأييد مدير مدرسه، امکان ارزشيابي پاياني به‌صورت برخط (آنلاين) فراهم نباشد، معلم مي‌تواند از ارزشيابي تکويني نوبت اول، براي تعيين نمره پاياني دانش‌آموزان استفاده کند.» درباره امتحانات پايه دوازدهم هم عنوان شده بود: «ارزشيابي دروس داخلي و امتحانات نهايي دانش‌آموزان پايه دوازدهم مدارس روزانه که در شهريورماه موفق به کسب نمره قبولي در برخي از دروس نشده‌اند و ارزشيابي پيشرفت تحصيلي-تربيتي نيمسال اول دروس حضوري و غيرحضوري غيرنهايي داوطلبان آزاد و دانش‌آموزان مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور، ايثارگران، براساس تبصره ذيل بند9 مصوب جلسه977 تاريخ13 آذرماه 99 شوراي‌عالي آموزش و پرورش و مجوز مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير، مطابق آيين‌ها و ضوابط مربوط، در تمام شرايط با رعايت کامل شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي به‌صورت حضوري انجام مي‌شود.»
خودمختاري مدارس غيردولتي
ابهام در برگزاري امتحانات وقتي پيچيده‌تر شد که گروهي از معلمان و دانش‌آموزان مدارس غيردولتي گفتند به آنها اعلام شده که امتحاناتشان حضوري است. کاربران زيادي در شبکه‌هاي مجازي متن آيين‌نامه امتحانات اين مدارس و الزام بر حضور دانش‌آموزان را در شهرهاي نارنجي منتشر کردند و گفتند که چرا بايد مديران مدارس غيردولتي مستقل و خارج از تصميمات وزارتخانه در اين‌باره تصميم بگيرند؟ اواسط هفته گذشته، تعداد مدارس غيردولتي که قصد برگزاري حضوري امتحانات را دارند، آنقدر زياد شد که مسئولان آموزش و پرورش مجبور به پاسخگويي شدند. عبدالرضا فولادوند، مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران به ايلنا در اين‌باره گفت: «هر مدرسه‌اي که در تهران بخواهد به‌صورت حضوري امتحان بگيرد، تخلف انجام داده است و ما نيز به‌شدت با آنها برخورد مي‌کنيم. خانواده‌ها هم نبايد زير بار امتحان حضوري بروند. اين را هم اعلام کرديم که با مدارس غيردولتي هم بابت برگزاري آزمون حضوري شوخي نداريم. در عين حال که آنها همکاران ما هستند، اما سلامت دانش‌آموزان براي ما اهميت بيشتري دارد.»
مي‌خواستيم دانش‌آموزان درس بخوانند


فولادوند، درباره علت تغيير مداوم بخشنامه‌ امتحانات دي‌ماه از سوي مسئولان آموزش و پرورش گفته: «در برخي موارد ما در حساب و کتاب‌هايمان تصميمات دقيقي مي‌گيريم، اما وقتي متوجه مي‌شويم که يک جاي کار ايراد دارد به ناچار آن تصميم را تغيير مي‌دهيم يا در مقابل آن، انعطاف به خرج مي‌دهيم. ما اکنون در يک زيست‌بوم جديد قرار گرفته‌ايم و براساس آن دقيق‌تر تصميم‌گيري مي‌کنيم. همچنين تلاش مي‌کنيم تصميمات به صحت و درستي نزديک باشد؛ زيرا جمعيت هدف ما جمعيت گسترده‌اي است و شايد هم به اين دليل است که تصميمات آموزش و پرورش دچار تغيير مي‌شود. من قبول دارم که ما برخي کارها را دوباره تجربه مي‌کنيم و اين دانش‌آموزان هستند که هزينه آن را مي‌دهند.» او همچنين گفته است:« ما در تهران اعلام کرديم که امتحانات حضوري است تا دانش‌آموزان بهتر درس بخوانند و با جديت بيشتري دروس را از طريق تبلت يا گوشي دنبال کنند. دانش‌آموزان با اين رويه ضرر نکردند، آنها درس‌ها را با نيت آزمون حضوري خوانده بودند. در هر صورت اين اتفاقات بايد تجربه شود تا ما را به هدف نزديک کند. البته ما به‌تنهايي تصميم‌گيري نمي‌کنيم، بلکه ستاد ملي مقابله با کرونا نيز بايد به ما براي تصميماتي که مي‌گيريم، مجوز دهد.» اما وزير آموزش و پرورش اعلام کرد: ما در شاد براي آزمون امکانات لازم را پيش بيني کرديم و ظرف 10 روز آينده اين ظرفيت‌ها توسعه خواهد يافت و کيفيت برگزاري آزمون ارتقا مي‌يابد و نياز به استفاده از پيشنهادهاي بيروني نيست. البته به مدرسه اجازه داديم در شرايطي که بخواهد اطمينان يابد، اگر راه‌حل‌هاي ديگري هم وجود دارد استفاده کند. شاد از روز اول هر هفته ظرفيت‌هايش را توسعه داده و در 10 روز آينده چند ظرفيت جديد ديگر رونمايي خواهد شد که قابليت‌هاي ممتازي در اختيار معلمان قرار مي‌دهد.