برخورد با نام شجريان در پوشش نام شهدا

آرمان ملي- محمدهادي عليمرداني: اتحاد با وجود اختلاف در نظر و عقيده يکي از ارزش‌هاي دموکراتيک به حساب مي‌آيد. عده‌اي هر چند اندک گاه با استفاده از نام شهدا و کم ‌توجه به سيره آنان، دست به اقداماتي مي‌زنند که افکار عمومي نمي ‌پذيرد. اخيرا رئيس شوراي شهر تهران به مخدوش کردن تابلوي خيابان استاد شجريان واکنش نشان داده‌اند.
از ترور ناجوانمردانه تا اقدام خودسرانه
درگذشت خسرو آواز ايران، محمدرضا شجريان، يکي از رويدادهاي دلخراش اما جنجال‌برانگيز در پاييز 99 بود. اخيرا نصب تابلوي خياباني به نام اين استاد موسيقي به کام عده‌اي خوش نيامد و عده‌اي با مخدوش کردن آن، واکنش مردم و رسانه‌ها را برانگيختند. پدر شهيد احمدي‌روشن يکي از کساني بود که در اين اقدام مشارکت داشت. آنان با نصب نام شهيد بزرگوار، محسن فخري‌زاده به جاي نام محمدرضا شجريان، موجب انتقاد دوستداران اين استاد آواز شدند. چندي پس از اين رويداد، خانواده شهيد فخري‌زاده در بيانيه‌اي به اين رويداد واکنش نشان دادند و در بخشي از اين بيانيه نوشتند: « با تقدير و تشکر از ابراز احساسات ارادتمندان به ساحت شهداي انقلاب اسلامي به‌ويژه شهيد دکتر محسن فخري‌زاده به استحضار مي‌رساند هرگونه تغيير در نام‌ها و عناوين معابر و خيابان‌ها بايد از طريق مراجع رسمي صورت گيرد و اقداماتي خارج از رويه‌هاي جاري، شايسته و به مصلحت نمي‌باشد. همچنين با اقدام شوراي اسلامي شهر تهران در همان ساعات ابتدايي اين ترور ناجوانمردانه، نام خيابان صنايع به «شهيد محسن فخري‌زاده» نامگذاري شد و مقدمات لازم جهت نام‌گذاري يکي از خيابان‌هاي اصلي شهر تهران نيز در دستور قرار گرفته است.»
دوگانه‌سازي خلاف آرمان‌هاي انقلاب


در بخش ديگري از اين بيانيه نوشته شد: «بي‌شک سيره و انديشه آن شهيد بزرگوار مبتني بر زدودن زنگارهاي جهل و تعصب» بوده است. اين موضوع به شکافي که مخدوش کردن تابلوي خيابان شجريان به آن دامن زد مربوط شده است. به دليل گلايه‌هاي فراوان اهالي هنر و موسيقي از سياست‌هاي مناقشه‌برانگيز و بي‌توجهي به اين حوزه‌ها، انتقادات فراواني به مواجهه مسئولان کشور با هنر وجود دارد. با وجود تاکيدات فراوان مقام معظم رهبري به اهميت حوزه موسيقي، ورود مسئولان مربوط در اغلب سال‌هاي پس از انقلاب به اين حوزه، مورد رضايت هنرمندان نبوده است. اقدامي که انجام آن وابسته به خانواده يکي از شهداي گران‌قدر هسته‌اي باشد، اين شبهه را ترويج مي‌کند که ارزش‌هاي انقلابي با موسيقي در تعارض قرار دارد. در ساليان پيش رهبر انقلاب در يکي از ديدارهاي خود با الهي دانستن موسيقي فرمودند: «حال اگر در اين زمينه به سراغ سروده‌هاي مولوي بروم و بگوييم موسيقي، انعکاس صداي افلاک است و آن را به عالم عرفاني مورد اشاره او وصل کنيم، از واقعيات به تخيلات نقب زده‌ام زيرا گفته‌هاي او در اين خصوص، شبيه خيال است و نه واقعيت؛ و طبعا مفهوم ديگري خواهد داشت. اما بي‌آنکه دنبال خيال‌پردازي بروم، در عالم واقع، صدايي که از حنجره خواننده صادر مي‌شود، با يک پايه الهي و خلقي که مربوط به خداي متعال است، مانند بناي مستحکم و وسيع، پرجاذبه و رنگين شکل مي‌گيرد. اولين نتيجه‌اي که اين بيان دارد، آن است که ما اين هنر را در راه خدا مصرف کنيم.» اين حمايت و ابراز علاقه نسبت‌به حوزه موسيقي ازسوي رهبري معظم انقلاب، تکليف کساني را که دل در گرو انقلاب دارند روشن مي‌کند. در اين شرايط نبايد به دوگانه‌هاي آسيب‌زا دامن زد.
اقدام غيرقانوني
در همين راستا، محسن هاشمي رفسنجاني، رئيس شوراي شهر تهران در ابتداي جلسه علني صبح ديروز شوراي شهر به تخريب تابلوي خيابان شجريان واکنش نشان داد و اظهار داشت: «نسبت به اقدام خودسرانه گروهي از شهروندان در مخدوش کردن تابلوي نام استاد شجريان، تذکر مي‌دهم و متاسفانه اين اقدام با استفاده از پوشش نام شهدا انجام شد که خوشبختانه خانواده شهيد فخري‌زاده، با اطلاع‌رساني مناسب، نارضايتي خود را از اينگونه اقدامات اعلام کردند.» او در ادامه گفت: «کساني که دغدغه ارزش‌ها و زنده بودن نام شهدا را دارند، بايد متوجه باشند که با اينگونه اقدامات که اغلب غيرقانوني و همراه با ايجاد دوقطبي‌هاي کاذب است، به‌هيچ‌وجه براي وضعيت الان کشور لازم نيست و تنها به تخريب ارزش‌ها و نام و ياد شهدا در افکار عمومي به‌ويژه نسل جوان دست مي‌زنند و انتظار ما از دستگاه‌هاي مسئول جهت جلوگيري از حاکم شدن هرج‌ومرج و شکسته شدن حريم قانون، آن است که تدابير لازم را به کار گيرند.»