مساله معيشت ابزار خودنمايي نشود

آرمان‌ملي-محمدميلاد عبداللهي: طي چند روز گذشته تصويري در برخي شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شد که نشان مي‌داد برخي کارتن‌خواب‌ها، کارتن يخچال را با قيمت‌هاي بالا براي يک شب خوابيدن اجاره مي‌کنند و اين در حالي است چند ماه قبل هم خبري مبني بر اجاره پشت‌بام منتشر شده بود. بسياري از فعالان و تحليلگران بر اين باورند که وضعيت معيشت مردم و قشر مستضعف هر روز اسفناک‌تر مي‌شود و لازم است برخي مسئولان ما نسبت به اين مهم راهکار درخوري را اتخاذ کنند. در واقع اقدامات هيجان‌انگيز و انجام مصاحبه‌هاي مکرر نه‌تنها دردي از مردم دوا نمي‌کند، بلکه مي‌تواند معضلات جامعه را دوچندان سازد و عدالت اجتماعي را خدشه‌دار کند. به عقيده بسياري از فعالان، خروجي خيلي از جلسه‌هاي حمايتي نيز بالاخص براي دهک‌هاي پايين جامعه، هيچ نتيجه و دستاورد مشخصي را در پي ندارد. بر همين اساس فرامرز توفيقي، فعال حوزه کارگري و رئيس کميته دستمزد شوراي اسلامي کار، گفت‌وگويي را با «آرمان‌ملي» انجام داده که در ادامه مي‌خوانيد.
هر روز موجي از اخبار منفي در شبکه‌هاي اجتماعي درباره سخت‌تر شدن وضعيت معيشت مردم دست به دست مي‌شود، اخيرا هم مشاهده شده برخي افراد کم‌توان مالي به‌منظور خوابيدن، کارتن يخچال را با قيمت‌هاي مختلفي اجاره مي‌کنند. به نظر شما ريشه مشکلات از اين دست در کجاست؟
زماني که در کشور براي پست‌هاي مختلف مديريتي جدل به راه مي‌افتد و يادمان مي‌رود، (به قول شهيد بهشتي، ما شيفتگان خدمتيم نه تشنگان قدرت) و در جايگاه خودمان و بستري که فراهم شده و با اعتمادي که مردم به ما کردند، به جاي آنکه فکر خدمت شايسته به مردم باشيم، به دنبال کسب سمت و منصب بالاتري هستيم، وضع بهتر از اين نمي‌شود. يادمان نرود دين مبين اسلام هميشه نسبت به ظواهرپرستي هشدار داده و متاسفانه در شرايط کنوني در کشور بسياري از اين موارد به چشم مي‌خورد. از طرفي انتقاداتي که اتفاق مي‌افتد و به کرات با آنها مواجه مي‌شويم، چيزي جز خودزني نيست، چراکه هر انساني با هر سن و جايگاهي مي‌داند که خيلي از مسئولان اقتصادي ما در حوزه‌هاي مختلف عملکرد قابل قبولي نداشتند. نکته مهم آن است که راهکارهاي مناسبي براي اين مشکلات ارائه شود اما متاسفانه آن را نمي‌بينيم. اخيرا مشاهده مي‌کنيم برخي نمايندگان مجلس با هيجان کامل صحبت‌هاي متناقضي مطرح مي‌کنند. بسياري فقط به دنبال آن هستند که با مصاحبه‌هاي مختلف شرايط را پيچيده‌تر و در رسانه‌ها صحبت کنند. اين در حالي است که پيش‌تر مطرح شد قرار است جلسه شوراي عالي کار برگزار شود و به‌رغم آنکه برگزار هم شد، اما خروجي و عايدي آن براي کارگران و قشر مستضعف به هيچ عنوان مشخص نبود! در حال حاضر مردم ما درگير مسائل و اختلافات سياسي داخلي شده‌اند که اين مساله در مقطع کنوني به هيچ عنوان مناسب نيست و چنگ و دندان نشان دادن به يکديگر در شرايطي که بايد همدلي‌ها افزايش يابد به هيچ عنوان دردي از مشکلات مردم دوا نمي‌کند. اين مورد دقيقا همانند اعضاي خانواده‌اي است که در درون آنها دعواست و باعث مي‌شود تا دشمنان بيروني هم از آن سوء‌استفاده کنند. متاسفانه در شرايط فعلي کسي به فکر معيشت مردم نيست و اين مورد مهم صرفا تبديل به ابزاري براي استفاده از تريبون شده است. به راستي يک راهکار شايسته و مناسب در راستاي بهبود سطح معيشت مردم به چشم نمي‌خورد و نگراني براي سطح زندگي افراد جامعه به معضل بزرگي تبديل شده است. در جامعه‌اي که ابتدايي‌ترين حقوق که بر اساس قانون اساسي به‌عنوان حق طبيعي شناخته شده، تبديل به آرزو مي‌شود، اخلاقيات از بين مي‌رود و همين معضلات عاملي مي‌شود تا قشر مستضعف، کارتن يخچال، قبر و پشت‌بام اجاره کند تا يک شب بخوابد. زماني که نماينده مرکز آمار در تريبون رسانه ملي مي‌گويد 64 درصد قيمت نان و غلات گران شده، پس مي‌توان نتيجه گرفت جامعه با مشکل بسيار بزرگي مواجه است. اين در حالي است که در گذشته هم بيان شد قرار است سيستم توزيع تخم‌مرغ تغيير کند، اما ديدم که اين محصول گران‌تر شد.
به نظر شما در شرايط فعلي چه راهکاري مي‌توان براي برون‌رفت از اين معضلات اتخاذ کرد؟


متاسفانه ما راهکار مهم و مديريت قوي براي حل بحران نداريم و اشکالات فعلي منجر شده تا استانداردهاي زندگي و معيشت کاهش پيدا کند. لازم است به قانون اساسي احترام بگذاريم تا فرداي بهتري براي کشور ببينيم. بايد متذکر شوم که رئيس سازمان بازرسي پيش از اين اشاره کرد که طي صحبت با وزير کار، او متعهد شده نيمه دوم سال نسبت به بازنگري دستمزد سال 99 به دليل ترميم معيشت کارگران اقدام کند، اما متاسفانه اکنون سه ماه تا پايان سال مانده هنوز اتفاق خاصي در اين حوزه نيفتاده است. اهميت دادن به معيشت و سطح زندگي مردم بايد درالويت فعاليت همه مسئولان باشد. لازم به ذکر است وقتي که مي‌بينيم در برخي محله‌هاي لاکچري تهران، برج‌هاي چندهزار متري ساخته مي‌شود و مبالغ هنگفت براي آن هزينه مي‌شود، عدالت اجتماعي خدشه‌دار مي‌شود.
رئيس سازمان برنامه و بودجه چند وقت قبل در خصوص ميزان دارايي مردم و تهيه کالاهاي اساسي صحبت کرد و آن را عاملي براي گراني‌ها دانست، تحليل شما در اين‌باره چيست؟
متاسفانه يادمان رفت که در همين چند روز گذشته اعلام شد، مردم در شب يلدا امسال به دليل نداشتن پول و کاهش قدرت خريد، نتوانستند آجيل بخرند و اقدام به تهيه چيپس و پفک کردند، اين در حالي است که يکي از مسائل اصلي که معيشت مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است، نديدن مشکلات آنهاست. مسئولان بايد ببيند مردم بالاجبار اقدام به خريدن اسکلت مرغ، زائده‌هاي گوشت و سوسيس و کالباس‌هاي نامرغوب مي‌کنند که همين مي‌تواند مشکلاتي براي سلامتي آنها به دنبال داشته باشد و عاملي براي رشد بيماري‌هاي ژنتيکي، گوارشي و قلبي خواهد شد. اتفاقات از اين دست سبب مي‌شود تا مردم ما با مشکلات بسياري دست و پنجه نرم کنند و به تبع آن حال جامعه هر روز بدتر خواهد شد.