رأی مثبت کمیسیون تلفیق به کلیات بودجه 1400 و کارت زرد مجلس به وزیراقتصاد برای هفت‌­تپه


محمدباقر قالیباف در جلسه علنی دیروز طی نطق پیش از دستور با ‌اشاره به سالگرد شهادت سردار سلیمانی، گفت: فرا رسیدن سالروز شهادت سردار سرافراز اسلام، مرد میدان، قهرمان جبهه‌های نبرد و فاتح قلوب مستضعفین جهان حاج قاسم سلیمانی به همه عدالت‌خواهان جهان و همه کسانی که به راه آزادگی و عدالت‌گستری باور دارند، تسلیت عرض می‌کنم.
وی بیان کرد: پیرامون ویژگی‌های آن شهید عزیز باید گفت که حاج قاسم مثل آینه شفاف بود و کاملاً خود را وقف خدا کرده بود و حتی یک کلام هم بدون آنکه به آن باور داشته باشد نمی‌گفت و حاج قاسم خودش بود و سراپا در خدمت خداوند متعال بود.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زندگی حاج قاسم سلیمانی، بارزترین نماد فداکاری در راه آرمان‌های انسانی است، گفت: حاج قاسم عنصر فداکاری انسان‌ها را درکنار رهبری هوشمندانه یکی از دو عامل اصلی پیروزی در میدان‌های مختلف می‌دانست و زندگی وی سراسر وقف همین عنصر و تقویت همه‌جانبه آن در انقلاب اسلامی بود. شهید سلیمانی نه تنها شخصاً بزرگ‌ترین نماد فداکاری و ترک تعلقات دنیوی بود، بلکه مغناطیس جذب و تربیت جوانانی قهرمان و فداکار بود.
قالیباف تاکید کرد: فرهنگ فداکاری و مقاومت با حضور سردارانی چون سلیمانی امتداد پیدا می‌کند و پیروزی‌های تصورناپذیر محور مقاومت در سراسر جغرافیای منطقه وابسته به همین روحیه و فرهنگ است.


وی اظهار داشت: اگر حاج قاسم را هزار تکه می‌کردند، هر هزار بند وجود او شهادت می‌داد که من مطیع رهبری هستم. حاج قاسم، رهبری هوشمندانه را یکی از دو علت اصلی پیروزی ملت‌ها می‌دانست و اعتقاد وی به پیروی محض از رهبر معظم انقلاب یکی از استراتژی‌های اصلی پیروزی حاج قاسم بود. شهید سلیمانی شخصیت جامعی با ویژگی‌های متفاوت بود اما اگر بخواهیم برای حاج قاسم فقط یک ویژگی عنوان کنیم که تمامی ویژگی‌های بارز او در آن گنجانده شود، باور اعتقادی و عملی محض او به رهبر معظم انقلاب و اطاعت از ایشان بود.
قالیباف گفت: این حجم بی‌نظیر از اطاعت از رهبر معظم انقلاب، نتیجه برخی از ویژگی‌های شخصیتی برجسته حاج قاسم بود، این در حالی است که بسیاری از افراد به اطاعت از رهبری باور دارند اما ترس و ضعف نفس و شجاع نبودن آنها، باعث می‌شود که نتوانند در عمل مطیع ایشان بمانند.
وی تاکید کرد: حاج قاسم شجاع بود و می‌توانست تا آخرین قطره خون خود و در هر لحظه مطیع ایشان باشد. امثال ما و همه جوانان عزیزمان از شخصیت حاج قاسم درمی‌یابند که اطاعت از رهبری فقط یک امر زبانی نیست و شخصیت ساخته‌شده و بلندنظر بودن می‌خواهد.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی افزود: حاج قاسم سال‌ها روی شخصیت خود کار کرد، پرهیز و عبادت کرد و همچنین بر ترس خود غلبه کرد تا توانست علمدار خامنه‌ای عزیز باشد و در میدان پیروز شود.
وی با ‌اشاره به حماسه ۹ دی گفت: حماسه ۹دی نشانگر اوج ولایتمداری مردم مومن و نجیب ایران اسلامی است و ما سالروز حماسه نهم دی ماه را گرامی می‌داریم و قدردان حضور همیشگی و سرنوشت‌ساز مردم برای دفاع از آرمان‌های انقلاب هستیم.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی با ‌اشاره به اینکه روز نهم دی ماه حقیقتاً از ایام الله بود، گفت: مردم انقلابی و ولایتمدار ایران بار دیگر در آزمونی تاریخ‌ساز خوش درخشیدند و با قیام سراسری خود، امید نااهلان و دشمنان انقلاب را ناامید کردند.
دفاع دژپسند
از خریدار نا اهل هفت­‌تپه!
فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی صبح دیروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال ملی سید نظام‌الدین موسوی و احمد نادری نمایندگان مردم تهران درخصوص مسئله خصوصی‌سازی و ماجرای شرکت نیشکر هفت تپه، گفت: آنچه که در بحث واگذاری اهمیت خاصی دارد، روش قیمت‌گذاری یک امر بسیار مهم است. اینکه می‌گویند چه قیمتی تعیین شده است باید ببینیم براساس چه روشی بوده و آیا آن روش منطبق با قوانین بوده است یا نه. قیمت توسط فرد تعیین نمی‌شود بلکه هیئت کارشناسی تعیین قیمت می‌کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: بعد از اینکه گزارش نهایی شود، توسط سازمان خصوصی‌سازی بررسی و در هیئت واگذاری این قیمت نهایی می‌شود. این هیئت متشکل از وزیر اقتصاد، وزیر دادگستری، روسای اتاق بازرگانی، نماینده دادستانی و سازمان برنامه و بودجه است. در آن هیئت این قیمت براساس رویه‌ای که عرض کردم تعیین می‌شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: نکاتی که راجع به خریدار مطرح می‌شود. آنچه بعد از خرید اتفاق افتاده را من قضاوت نمی‌کنم زیرا در شان من نیست؛  قوه قضائیه برای همین کار است. کار قوه قضائیه این است که این موارد را بررسی کند و حکم قوه قضائیه روی چشم ماست. اما زمانی که اعضای هیئت واگذاری بررسی می‌کردند، نمی‌توانستند درباره آینده این خریدار پیش‌بینی کنند.
دژپسند گفت: هیچ حکمی از قوه قضائیه تاکنون داده نشده است. در پرسش سؤال‌کنندگان آمده است که چرا به گزارش و حکم دیوان محاسبات توجه نکردید؟ کجا هیئت مستشاری دیوان چنین حکمی داده است؟ من با آقای بذرپاش صحبت کردم که آیا هیئت مستشاری راجع به هفت تپه حکم داده است؟ گفت خیر، او این موضوع را تکذیب کرد. بنده که قاضی نیستم، من در این شان نیستم. آنچه که وزیر اقتصاد باید به عنوان مجری انجام دهد اجرای مرّ قوانین و مقررات است.
وی با بیان اینکه تا الان هیچ حکمی مبنی بر خلاف قانون بودن به ما ابلاغ نشده است، گفت: آنچه که اهمیت دارد بر اساس بررسی‌ها و مشاوره‌ها، کاملا قوانین رعایت شده است بنابراین ما هم تا زمانی که یک الزام قانونی نوشته باشیم باید به این قانون توجه کنیم.
در نهایت نمایندگان سؤال‌کننده از توضیحات دژپسند قانع نشدند و پاسخ‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی به رأی وکلای ملت گذاشته شد. نمایندگان مجلس با ۶۱ رأی موافق، ۱۷۳ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ نماینده حاضر در جلسه علنی، پاسخ‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی را قانع‌کننده ندانستند و به وی کارت زرد دادند.
خصوصی­‌سازی بله؛ فساد نه
محمدباقر قالیباف در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح سؤال از وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره مشکلات واگذاری شرکت هفت‌تپه گفت: مجلس شورای اسلامی به سیاست‌های اقتصادی و به ویژه سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی باور دارد.
وی بیان کرد: ما حتماً با واگذاری و خصوصی‌سازی که جزو سیاست‌های قطعی است، موافق هستیم و از حقوق بخش خصوصی دفاع می‌کنیم. حساسیت مجلس آن است که نمی‌توان در سایه خصوصی‌سازی، کارهای خلاف قانون و مقررات و فساد انجام داد و مجلس حساسیت خود را در این بخش‌ها نشان می‌دهد.
همچنین احمد نادری در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در طرح سؤال از فرهاد دژپسند درباره مشکلات شرکت هفت تپه، گفت: سؤال بنده آن است که چرا برخی از دولتمردان از کسانی که به حقوق کارگران تعرض می‌کنند، دفاع می‌کنند و در مقابل چرا تا این حد به کارگران ظلم می‌شود و آنان را خون به دل می‌کنید. آقای دژپسند و روحانی شما باید جواب خدا را بدهید. سؤال ما این است که چه دستی در دولت است که از اسدبیگی، مدیرعامل هفت‌تپه که متهم به فساد کلان است دفاع می‌کند و باید مشخص شود چه کسانی مدافع سینه‌چاک وی هستند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما مخالف خصوصی‌سازی نیستیم، تصریح کرد: وزیر امور اقتصادی و دارایی یک‌جور صحبت کرد که گویا مجلس با سیاست‌های اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی مشکل دارد اما این گونه نیست، ما مخالف خصوصی‌سازی نیستیم، بلکه با رانت و فساد مخالف هستیم.
وی بیان کرد: چرا از یک ابرمتهم ارزی که می‌گویند سلطان رشوه است دفاع می‌کنید؟ اگر هفت‌تپه مال خودتان هم بود آیا با آن این‌گونه برخورد می‌کردید؟ شما باید از بیت‌المال دفاع کنید. مالک هفت تپه ۱۲ هزار سکه خریداری کرده که این اقدام اخلال در اقتصاد است و بهتر است از آهِ زن و بچه کارگران بترسید و بدانید که مجلس اجازه نمی‌دهد این فسادها ادامه پیدا کند.
نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: ماجرای مشکلات هفت تپه از این قرار است که یک متهم ارزی حدود ۱.۵ میلیارد دلار ارز دریافت می‌کند و به خارج از کشور می‌برد تا برای مردم کالاهای اساسی تهیه کند اما این اقدام را انجام نمی‌دهد.
نادری اظهار داشت: این شخص پول را در یک اتاق می‌گیرد و در اتاق دیگری به ریال تبدیل می‌کند و حتی یک ریال یا دلار از آن را به خارج از کشور و برای تأمین کالاهای اساسی نمی‌فرستد و این پول را در کشور می‌چرخاند و باعث فساد و اقدامات غیرقانونی می‌شود. این ابرمتهم ارزی با بخش اندکی از پولی که گرفته یعنی حدود ۶ میلیارد تومان از آن، شرکت هفت‌تپه را خریداری می‌کند و در امنیت استان و کارگران اخلال ایجاد می‌کند.
دیروز همچنین سؤال سید سلمان ذاکر از وزیر جهاد کشاورزی درباره مشکلات بخش کشاورزی ارومیه در دستور کار قرار گرفت.
ذاکر پس از استماع توضیحات وزیر جهاد کشاورزی، گفت: اگر وزیر جهاد کشاورزی به استان آذربایجان غربی سفر کند و از نزدیک مشکلات مربوط به بخش کشاورزی استان را مشاهده و در جهت حل این مشکلات اقدام کند، پاسخ‌های وی را در مجلس به رأی نمایندگان نمی‌گذارم.
محمدباقر قالیباف هم در این باره گفت: حتما وزیر جهاد کشاورزی سفری به ارومیه خواهد داشت و مشکلات را بررسی می‌کند. بر این اساس، نماینده مردم ارومیه به‌صورت مشروط از پاسخ‌های وزیر جهاد کشاورزی قانع شد.
رای کمیسیون به کلیات بودجه
علی نیکزاد در جلسه علنی دیروز اعلام کرد: با پیگیری‌های رئیس‌مجلس شورای اسلامی و هیئت ‌رئیسه مجلس، رئیس‌جمهور نامه مربوط به اصلاح بودجه سال ۱۴۰۰ را به مجلس ارائه کرد. بر این اساس این نامه به کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ارجاع می‌شود.
جلسه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ جهت بررسی کلیات این لایحه نیز عصر دیروز برگزار شد. در نهایت، کلیات لایحه بودجه به رأی گذاشته شد که با ۲۳ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۱ رأی ممتنع تصویب شد.
بر این اساس، اعضای کمیسیون تلفیق وارد بررسی درآمدها و سپس هزینه‌ها به تناسب درآمدها خواهند شد و پس از دو هفته، نتیجه بررسی‌ها به صحن ارجاع می‌شود.