چرا بازیگران علاقه بسیاری برای ورود به عرصه موسیقی دارند؟ ناخنکی به دنیای نُت!

گروه فرهنگ و هنر – خوانندگی و بازیگری از آن هنرهای جذابی است که همه سعی می‌کنند ناخنکی به آن بزنند و در مقابل وسوسه‌هایش کوتاه بیایند. چه بسیار ورزشکارانی که به این حیطه‌ها وارد شدند، چه بسیار خوانندگانی که وارد بازیگری شدند و بازیگرانی که مقابل میکروفن ایستادند و خواندند. اما آیا چنین تجربه‌هایی لزوما ناکارآمد و بی‌نتیجه خواهند بود؟
دیگر حساب اینکه چند بازیگر گریزی هم به خوانندگی زده‌اند از دست‌مان در رفته است. بازیگرانی که تنها برای تجربه وارد این عرصه شدند، چند تک‌آهنگ یا یک آلبوم هم منتشر کردند و بعد آن را رها کردند و دوباره به سمت بازیگری بازگشتند.
درست است که یکی از مهارت‌هایی که هر بازیگر باید در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود آن را بیاموزد، تسلط بر صدا و توانایی بهره‌ بردن از آن است اما این توانایی به معنای خواننده شدن نیست چراکه خوانندگی نیز حرفه‌ای است که نیازمند سال‌ها تمرین و ممارست است. اما به هر حال نمی‌توان از جذابیت‌های آن هم چشم پوشید. به تازگی خبری مبنی بر انتشار آلبوم حامد بهداد منتشر شده است. به همین دلیل در این گزارش گریزی می‌زنیم به بازیگرانی که وارد عرصه خوانندگی شدند.
در میان بازیگرانی که این به سراغ خوانندگی رفته‌اند، چهره‌هایی هستند که یا سابقه‌ای در این حوزه داشتند یا پیش از بازیگری از شیفتگان خوانندگی بودند اما دست سرنوشت آن‌ها را به سمت و سوی دیگری برد و حال که در یک حوزه به پختگی کامل رسیده‌اند، به دنبال حرفه پیشین یا آرزوی سرکوب شده خود می‌روند.


این دست از بازیگران همچون سایر هم صنفان خود مورد هجمه جدی فعالان حوزه موسیقی قرار نگرفته و فضای مطمئن‌تری برای فعالیت خود دارند. نمونه بارز این اتفاق، محمدرضا گلزار، سوپراستار سینمای ایران است. بازیگری که پیش از درخشش بر پرده نقره‌ای سینماها به عنوان نوازنده در گروه آریان شناخته شد اما روزگار پس از مدتی او را به سمت بازیگری کشاند. گلزار پس از دوری طولانی مدت از حوزه موسیقی، چند سال پیش بار دیگر به سراغ استعداد نخست خود رفت و ابتدا با انتشار چند تک آهنگ و سپس برگزاری کنسرت فعالیت موسیقایی خود را از سر گرفت. البته انتقادهای فراوانی نیز پس اجرای کنسرت‌هایش به سمت او روانه شد.
محمدرضا فروتن دیگر بازیگری است که می‌توان در این زمینه به نام او اشاره کرد، این بازیگر بارها خوانندگی را رویای اول زندگی‌اش و مقدم بر بازیگری دانسته بود اما گویا در روزهای جوانی فعالیت هنری او سمت و سوی دیگری به خود گرفت تا پس از چندین سال نقش آفرینی در فیلم‌های گوناگون تحقق این رویا را عملی کند. او در سال ۹۵ تصمیم به انتشار آلبومی به نام «می‌فهممت» گرفت، فعالیت او پس از انتشار این آلبوم تا حدودی کمرنگ شده بود تا اینکه سال گذشته ترانه‌ای درباره شبکه‌های اجتماعی و به طور ویژه اینستاگرام منتشر کرد که با واکنش‌های نسبتا منفی رو به‌رو شد به طوری که هنوز هم از آن ترانه برای انتقاد از بازیگرانی که به سمت خوانندگی می‌روند استفاده می‌شود.
مهران مدیری نیز از جمله افراد شناخته‌شده در عرصه بازیگری و کارگردانی است که به سمت موسیقی آمد و چندین کنسرت نیز برگزار کرد.
شهاب حسینی، امیرحسین مدرس، امین زندگانی و حمید گودرزی، کامران تفتی، امین حیایی، بهرام رادان، رضا عطاران، فتحعلی اویسی، سیدجواد‌ هاشمی، برزو ارجمند، محمدرضا هدایتی، اشکان خطیبی، مهدی پاکدل، کوروش تهامی و... از جمله بازیگرانی هستند که تلاش کردند به دنیای موسیقی راه بیابند که البته برخی موفق بودند و برخی هم نه. اما به هر حال هیچ کدام از این افراد نتوانستند مانند یک خواننده حرفه‌ای جایی در مارکت موسیقی پیدا کنند.
شاید به همین دلیل است که بسیاری از کارکشته‌های موسیقی از وضعیت بغرنج این هنر در سال‌های اخیر و به ویژه درباره حضور برخی سلبریتی‌های سینما در موسیقی که از قضا توانمندی و هنری در این زمینه ندارند، اظهار تاسف و نگرانی کرده بودند. پیش از این شاهین فرهت، آهنگساز و استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، درباره علل گرایش بازیگران به خوانندگی گفته بود: «این افراد به چند دلیل به سمت این هنر گرایش پیدا می‌کنند؛ یا به‌دلیل علاقه به موسیقی یا به‌دلیل علاقه به شهرت. به‌طور کلی اگر از جنبه درست و منطقی به این موضوع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم این افراد از جنبه مادی به این موضوع نگاه می‌کنند و علاقه در درجه دوم قرار دارد. این افراد فکر می‌کنند چون در عرصه بازیگری موفق بوده‌اند، می‌توانند در موسیقی و خوانندگی هم موفق باشند و این بزرگ‌ترین اشتباه آنهاست؛ زیرا هرکسی را برای کاری ساخته‌اند. در طول تاریخ هنرمندان بسیاری بودند که موسیقیدان‌های خوبی شده‌اند؛ اما در این دوره این اتفاق کمتر پیش می‌آید زیرا موسیقی جنبه تجاری پیدا کرده است. به‌نظر من هرکس باید در حوزه کاری خود فعالیت کند؛ زیرا هر انسانی باید یک راه را ادامه دهد تا بتواند در کار خودش پیشرفت کند.»
پیروز ارجمند هم که سابقه مدیریت در دفتر موسیقی وزارت ارشاد دارد، درباره عدم صدور مجوز برای برخی کارهای نازل در حوزه موسیقی گفته بود: «درباره اینکه آیا باید به اینها مجوز داد یا نه، باید بگویم اصلا نمی‌شود چنین قانونی را وضع کرد و از ارشاد خواست که چنین کاری انجام دهد. اما می‌شود از این افراد یک تقاضا کرد که در کار خود ورزیده شوند یا در واقع مدیریت شوند. یعنی اگر گلزار خواست ویولن بزند، مدیر برنامه‌اش این اجازه را ندهد. یا مثلا امروز حق نداریم به مهران مدیری بگوییم که نباید بخوانی. اما می‌توانیم به او پیشنهاد کنیم که با توجه به جنس صدای شما و کاراکتری که صدای شما دارد، چنین آثاری بخوانید یا با چنین آهنگسازانی کار کنید. ما می‌توانیم مشاوره بدهیم و خواهش کنیم در این وانفسایی که اوضاع بی‌حساب ‌و کتاب است، حداقل کارشان را اندکی درست‌تر انجام دهند.»
اما با وجود چنین منتقدانی، بابک زرین که آهنگسازی و تنظیم تمامی قطعات آلبوم محمدرضا فروتن را برعهده داشته است، درباره حضور بازیگران در عرصه موسیقی و خوانندگی معتقد است: «چه اصراری داریم همه را از کاری که انجام می‌دهند منع کنیم؟ باید حضور بازیگران در عرصه خوانندگی را فرصت خوبی دانسته و این حضور را به فال نیک بگیریم. کسی که وارد دنیای خوانندگی می‌شود، باید با مهارت‌های خواندن آشنا باشد. چه بسا بازیگرانی که بسیار رساتر، بهتر و تکنیکی‌تر از خواننده‌های امروزی می‌خوانند. درست و غلط بودن این مساله نیز به ما ربطی ندارد؛ چون هر کس خودش بهتر می‌داند که در چه کاری می‌تواند به موفقیت‌های بهتر و بیشتری دست یابد.» سامان احتشامی نیز که پیش‌تر در کنسرت مهران مدیری برای او پیانو نواخته بود، صدای مدیری را بهتر از بسیاری از خوانندگان امروز توصیف کرده بود.
البته که نمی‌توان به کسی توصیه کرد در چه راهی حرکت کند و در چه راهی نه اما شاید این بروبیا‌های بعضا بی‌قاعده باعث ایجاد چنین درهم‌ریختگی‌هایی در حوزه فرهنگ و هنر شده باشد.
سایر اخبار این روزنامه
چرا بازیگران علاقه بسیاری برای ورود به عرصه موسیقی دارند؟ ناخنکی به دنیای نُت! شهاب زمانی اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری یا کمرنگ کردن «جمهوریت» حاشیه‌سازی‌های مجلس یازدهمی‌ها تمامی ندارد طرح‌های عجیب و غریب در 200 روز تاوان کاهش مبادلات تجاری را چه کسانی می‌پردازد؟ تجارت بدون FATF لنگ می‌زند علی‌رغم نگرانی‌ها از تناقضات رئیس جمهوری چهل و ششم آمریکا عراق پساترامپ آسوده خاطرتر است؟ «ابتکار» تاثیر بازگشت احتمالی قیمت به پلتفرم‌های آنلاین را بررسی کرد شکست یک سیاست دستوری؟! اولین واکسن انسانی ایران تزریق شد وزیر نیرو: بعد از ۶ سال وقفه کمیسیون همکاری عراق و ایران فعال می‌شود استاندار تهران خبر داد کاهش فوتی های روزانه کرونایی در استان تهران به ۳۰ نفر حکم مزایده به دیوار ساختمان چسبانده شد ویلموتس فدراسیون فوتبال را خانه خراب کرد مجلس از پاسخ‌های دژپسند درباره هفت تپه قانع نشد وزیر اقتصاد کارت زرد گرفت رئیسی: آمریکا را مصداق بارز تروریسم دولتی می‌دانیم