نیروی قدس کار‌های بزرگ را با کمترین هزینه انجام می‌دهد

سرویس سیاست جوان آنلاین: کم نیستند کسانی که گمان می‌کنند نیروی قدس برای مهار تروریسم پیچیده و تودرتو در سوریه و عراق از هزاران نیرو استفاده می‌کند و در این راه میلیارد‌ها دلار هزینه می‌نماید، اما واقعیت این است که این نیرو کار‌های بسیار بزرگ را با کمترین نیرو و هزینه انجام می‌دهد.
فرمانده لقب جدیدی به آن‌ها داد، رزمندگان بدون مرز؛ حالا دیگر کسی در دنیا وجود ندارد که نداند جمهوری اسلامی ایران یک نیروی بدون مرز برای یاری گروه‌های مقاومت و مستضعفان که نمی‌خواهند در برابر ظلم ساکت بمانند، دارد.
در گفت‌وگوی راه دانا با احد کریم خانی، معاون سیاسی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، راهبرد‌های این نیرو و رزمندگان بدون مرزش در دوران پیش‌رو بررسی شده است.
پس از گذشت یک سال از شهادت سردار سپهبد شهید‌حاج‌قاسم سلیمانی، یک سؤال اساسی در ذهن جامعه و حتی تحلیلگران خارجی وجود دارد؛ سؤالی مبنی بر اینکه راهبرد‌های نیرو برای تحولات فعلی و آینده منطقه و جهان چیست؟


رهبر‌معظم انقلاب برای نخستین‌بار و با صراحت و از یک تریبون رسمی سپاه قدس را رزمندگان بدون مرز نامیدند. نیروی قدس صرفاً یک تشکیلات اداری یا نظامی و امنیتی نبوده و افزون بر آن یک نهاد انسانی است که هر جا احساس کند جان بشریت و اهداف و آرمان‌های متعالی انسانی در خطر است، حضور جدی پیدا می‌کند که این مهم در کانون راهبرد‌های نیروی قدس برای تحولات فعلی و آینده منطقه و نظام بین‌الملل قرار دارد.
بدین معنا که اصل و اساس در فعالیت‌های نیروی قدس صیانت از بشریت به معنای عام و مستضعفان عالم به معنای خاص و به‌خصوص جوامع و شهروندان مسلمان فارغ از هرگونه تمایزات اعتقادی و نژادی و زبانی در مقابل تهدیدات فعلی و پیش رو به ویژه تروریسم دولتی امریکا، اسرائیل و شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی آنهاست. برای این کار نیز در نیروی قدس که یک نیروی رسمی، استراتژیک و با تشکیلات و ساختار قدرتمند و هوشمند است، هدفگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیقی در سطوح خرد و کلان تعریف شده است. مسیر‌های نیل به این اهداف هم کاملاً مشخص بوده و الحمدلله تحت تدابیر فرماندهی کل قوا و فرماندهی نیروی قدس در دوره شهید‌سلیمانی و در دوره فعلی که سردار قاآنی در رأس آن قرار دارند، فعالیت‌ها جهت نیل به اهداف از پیش تعیین شده به خوبی پیش می‌رود.
شهادت سردار سپهبد‌شهید سلیمانی آثاری در سطح منطقه و جهان از خود باقی گذاشته و خواهد گذاشت؛ آثار این شهادت را چطور تفسیر می‌کنید؟
همانگونه که در دوره فعالیت و فرماندهی حاج‌قاسم سلیمانی در نیروی قدس شاهد دستاورد‌های بزرگ و تعیین‌کننده برای جمهوری اسلامی، گروه‌های مقاومت اسلامی و جهان اسلام بودیم، شهادت ایشان نیز به یک نقطه عطف و فرصت‌ساز تبدیل شد. تشییع باشکوه و ده‌ها میلیونی پیکیر مطهر ایشان و همرزمان شهیدشان به‌خصوص شهید ابومهدی در عراق و ایران و برنامه‌های بزرگداشتی که در بسیاری از نقاط جهان برگزار شد، این‌ها همه در بردارنده پیام است. اینکه روح این شهید و آرمان‌های ایشان و راه و مسیری که شهیدسلیمانی ایجاد کرده و اهدافی که دنبال می‌کردند با یک پشتوانه محکم مردمی با قدرت تداوم پیدا خواهد کرد. آزادی قدس شریف از اشغال و اخراج نیرو‌های تروریست امریکایی از منطقه در رأس اهداف شهیدسلیمانی بود که این اهداف بعد از ایشان نیز در حال پیگیری بوده و پیشبرد و تحقق آن در حقیقت بخش مهمی از آثار و پیامد‌های شهادت ایشان را تشکیل می‌هد.
ویژگی‌های نیروی قدس به‌عنوان یک نیروی راهبردی چیست؟
نیروی قدس که یک نیروی فعال و کلیدی در حوزه پاسداری از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی و صدور آن است، یکی از شاهکار‌های فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای است. مهم‌ترین خصوصیتی که نیروی قدس دارد و آن را از سایر نیرو‌های همتراز خود در دنیا متمایز می‌سازد، این است که نیروی قدس یک نهاد انسانی دارای اهداف و انگیزه‌های بزرگ، روشن و متعالی است.
وجود نیروی‌های ماهر، مجرب و استراتژیست، ویژگی و مزیت دیگر نیروی قدس است. کم نیستند کسانی که گمان می‌کنند نیروی قدس برای مهار تروریسم پیچیده و تودرتو در سوریه و عراق از هزاران نیرو استفاده می‌کند و در این راه میلیارد‌ها دلار هزینه می‌نماید، اما واقعیت این است که این نیرو کار‌های بسیار بزرگ را با کمترین نیرو و هزینه انجام می‌دهد. استراتژیست‌ها همواره وجود نیروی زیاد و هزینه هنگفت را یکی از عوامل ناکامی ارزیابی کرده‌اند.
نیروی قدس بر مبنای اصلی‌ترین شاخص‌های مدیریت استراتژیک روی آموزش و کسب تجربه تأکید زیادی دارد. بر این اساس درباره توانمندی این نیرو در مهار بحران داعش یک منبع صهیونیستی اینچنین اعتراف می‌کند که «در‌حالی‌که ائتلاف بیش از ۴۰ کشور با وجود برخورداری از منابع و امکانات عظیم، نتوانست حرکت داعش را مهار کند، مبارزان نیروی قدس و فرماندهی آن نه‌تن‌ها منجر به تحمیل شکست‌های گوناگون بر داعش گردیده است، بلکه منطقه و جهان نیز به نقش برتر و مؤثرتر ایران پی برده‌اند.»
به جز آموزش و نیرو‌های مجرب، ویژگی دیگر که «زمان‌شناسی» است نیز در این نیرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یک نیروی ماهر و با تجربه اگر در ورود به موضوع دچار تأخیر یا تعجیل گردد، به موفقیت نمی‌رسد و حتی ممکن است موقعیت‌های استراتژیک را نیز از دست بدهد.
اما ویژگی بعدی و بسیار مهم دیگر که در سخنان شهیدسلیمانی نیز وجود دارد، رابطه بین نیرو و فرماندهی است. در نیروی قدس، برخلاف سایر سازمان‌های نظامی جهان، شخصی که در رأس قرار دارد فقط فرماندهی نمی‌کند، بلکه هدایت هم می‌کند. به قول شهید‌سلیمانی که در سیره ایشان نیز بود، فرماندهی در سپاه قدس «برو» نیست، بلکه «بیا» است.
شاخصه‌های حمایت نیروی قدس از گروه‌های مقاومت چیست؟
حمایت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، دو شاخصه مهم نیروی قدس در ارتباط با جبهه مقاومت اسلامی که نماد قدرت تمدن بزرگ اسلامی هستند، است. در هر نقطه‌ای از جهان اسلام و منطقه که جنبش‌های مردمی و گروه‌های مقاومت در راستای اهداف مشخصی که آزادسازی قدس شریف از بند اشغال و مبارزه با استکبار جهانی که امریکا مصداق بارز آن است، فعالیت می‌کنند، نیروی قدس ملزم به تجهیز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این گروه و جنبش‌ها بدون هرگونه ملاحظات سیاسی است.
امروز نیز جمهوری اسلامی ایران از طریق نیروی قدس و با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط در حوزه سیاست خارجی، به تجهیز و سازماندهی گروه‌های مقاومت و جنبش‌های آزادیبخش در منطقه جهان اسلام می‌پردازد و از طرح این موضوع نیز هیچ ابایی ندارد؛ چراکه یک اقدام و فعالیت کاملاً مشروع و منطبق بر اصول و مؤلفه‌های انسانی و الهی و اعتقادی است.
به‌عنوان سؤال پایانی فکر می‌کنید سیاست‌های دشمن برای مقابله با محور مقاومت چه خواهد بود؟
دشمن برای مقابله با جبهه مقاومت اسلامی برنامه‌ریزی‌ها، تاکتیک‌ها و راهبرد‌های مشخصی دارد، کمااینکه با صبر و حوصله نیز در حال پیگیری آنهاست. این راهبرد‌ها در دو حوزه نرم و سخت قابل دسته‌بندی است. امروز سیاست دشمن که یک ائتلاف متشکل از محور غربی، عبری، عربی است، از بین بردن توان و ظرفیت‌های انسانی، مالی، لجستیکی، زیرساختی و ایدئولوژیک جبهه مقاومت و تضعیف و تجزیه کشور‌های اسلامی است. به‌عنوان مثال داعش یکی از ابزار‌ها و تاکتیک‌های دشمن برای مهار و تضعیف جبهه مقاومت اسلامی بود.
آشوب‌افکنی که از چندی پیش به بهانه‌های مختلف در برخی کشور‌های اسلامی که اتفاقاً مقاومت اسلامی در آن‌ها فعالیت جدی دارد، ظهور و بروز یافته است، سیاست دیگر دشمن برای مقابله با محور مقاومت است؛ ضمن اینکه تحریم نیز در زمره یکی دیگر از اقدامات دشمن برای مقابله با گروه‌های مقاومت اسلامی است. البته باید تأکید داشت که تمام این اقدامات برخلاف آنچه ائتلاف غربی – عربی – عبری دنبال آن هستند، نتوانسته نتایج مطلوبی برای آن‌ها ایجاد کند، کمااینکه باعث چالش‌هایی نیز برای دشمن شده است.