جنجال یک خاک سپاری در فضای مجازی

آفتاب یزد – گروه اجتماعی: فیلمی که خاکسپاری آرام و بی‌صدای یک اصفهانی را نشان می‌دهد اما این آرامش جامعه را پر از تنش و استرس کرده است. متوفی توسط افرادی که با لباس‌های ایمنی با پوشش کامل (و از جنس لباس‌های خلبانی) به خاک سپرده می‌شود و جسد نیز کاملا «وکیوم» شده است که روی آن آهک می‌ریزند.
فیلم این خاکسپاری به سرعت در شبکه‌های اجتماعی و حتی خبرگزاری و سایت‌های معتبر منتشر شد. عرفانی، رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت به سرعت خبر فوت یکی از مبتلایان به تب کریمه کنگو در استان اصفهان را تکذیب کرد و گفت: «هنوز جواب آزمایش فرد متوفی برای شناسایی قطعی ویروس دریافت نشده، لذا نمی‌توان به صورت قطعی گفت که دلیل مرگ وی مربوط به تب کریمه کنگو بوده است.»
محمدمهدی گویا، رئیس مرکز کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرده که دو بیمار در بندرعباس و کرمانشاه فوت کرده‌اند. اما او هم فوت یک اصفهانی را به دلیل ‌
**


آزمایش‌های این فرد می‌داند. به گفته وی تا کنون ۳۱ نفر به این بیماری مبتلا شده و ۳ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.
کیانوش جهان‌پور،‌ مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با ایسنا، می‌گوید: «اعلام ابتلای این بیمار بر اساس علایم بالینی بوده است اما هنوز پاسخ آن از انستیتو پاستور به صورت رسمی قطعی نشده است. در حال حاضر تنها یک گزارش مثبت ابتلا به این بیماری داشته‌ایم که آن هم مربوط به ابتلای فردی از چادگان اصفهان بوده که در حال حاضر مرخص شده است. دو بیمار دیگر نیز که مشکوک به این بیماری هستند در بیمارستان بستری شده‌اند. تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مربوط به همین بیمار فوت شده در شهر مبارکه است که برای احتیاط با شرایط ویژه دفن شده است. دفن این بیمار بر اساس پروتکل کشوری پیشگیری صورت گرفته است. این بیماری جدید نیست و در دو سه سال اخیر آمار ابتلا به آن کاهش داشته است.»
**
چندنفر تب کنگو دارند؟
دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت می‌گوید: «هر سال موارد ابتلا به این بیماری حدود چند 10 نفر است، تمام اطلاعات مورد نیاز در این زمینه وجود دارد و وزارت بهداشت به صورت رایگان بیماران را درمان می‌کند. در موارد اخیر به جز یک مورد که ناشی از بی احتیاطی در فضای پیش سرد کشتارگاهی صنعتی اتفاق افتاد و دام‌ها به خوبی نگهداری نشدند، مشکل خاصی ایجاد نشده است و همه افرادی که در این کارگاه به بیماری مبتلا شده‌اند بهبود پیدا کرده‌اند. امسال ابتلا به این بیماری با اینکه بیش از 15 نفر در یک مرکز آلوده شدند نسبت به سال گذشته کمتر است.»
عرفانی، رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت در مورد مبتلایان به این بیماری در زاهدان گفت: «گزارشی مبنی بر همه‌گیری کوچک این بیماری در زاهدان اعلام شد که حدود 15 نفر از پرسنل یک کشتارگاه به دلیل خراب بودن یخچال پیش‌سرد گوشت به این بیماری مبتلا شدند اما خوشبختانه حال این افراد بهبود یافته و سلامت هستند.»
**
باید‌های خاکسپاری
تصویر خاکسپاری این مبتلایان به تب کریمه کنگو در شهر مبارکه استان اصفهان نشان می‌داد جسد قربانی تب کریمه کنگو، بدون حضور مردم و در وکیوم و تابوت پلاستیکی پرس‌شده در عمق سه متری با شفته آهک دفن شده است.
محمود نبوی، معاون مرکز بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در مورد تب کنگو و خاکسپاری بیماری که به تب کنگو مبتلاست، می‌گوید: «ویروس تب کنگو در صورت پیشروی در بدن، منجر به مرگ بیمار می‌شود و تا ۲۴ ساعت قابلیت انتقال از بدن فرد متوفی به افراد دیگر وجود دارد؛ بنابراین بیماران فوتی با نظارت وزارت بهداشت و همکاری قبرستان‌های استان موردنظر، دفن می‌شوند. با توجه به انتقال سریع بیماری از طریق مخاط، ترشح و خون متوفی به افراد دیگر، بیمار فوت شده با رعایت شرایط بهداشتی، در کاورهای مخصوص و پلمب شده، توسط افراد مجهز به لباس‌های مخصوص دفن می‌شوند. گفتنی است به علت خطر ابتلا، بدن این بیماران بدون غسل و کفن به خاک سپرده می‌شود. با توجه به هماهنگی‌های قانونی انجام شده با قبرستان‌های استان موردنظر، اجساد بیماران ناقل تب کریمه کنگو در زمان خاکسپاری، توسط آهک پوشانده می‌شود تا از احتمال شیوع بیماری در محل دفن جلوگیری شود.» دکتر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید: «چیزی که در فضای مجازی درباره دفن بیماری در سه متر زیر خاک و استفاده از آهک دیده شد برای این است که مردم اطمینان داشته باشند خدمتگزاران آنها از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنند که سالم‌ترین شرایط را برای آنها فراهم کنند. میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در دنیا 30 درصد است ولی در کشور ما به 15 درصد رسیده البته حتی یک مورد ابتلا نیز اضافه است.»
تب کریمه چیست؟
نام کاملش تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو است. تب کریمه کنگو از جمله بیماری هایی است که به سرعت از بدن بیمار به افراد سالم منتقل می‌شود و جامعه را درگیر این بیماری واگیردار می‌کند. بر این اساس وزارت بهداشت برای حفظ سلامت افراد جامعه، بر روند دفن بیماران فوتی ناقل این ویروس، نظارت دقیق دارد تا با رعایت جانب احتیاط، از شیوع بیماری جلوگیری شود. بیماری اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین شرح داده شد. در صورت تشخیص زودهنگام ویروس تب کریمه کنگو، احتمال مرگ در بیمار به
۱۰ درصد کاهش می‌یابد این در حالی است که در صورت عدم توجه به علائم بیماری و کوتاهی در درمان به موقع، احتمال مرگ در بیمار تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.
این بیماری هولناک تنها یک راه جلوگیری دارد؛ توجه داشته باشید که بر اساس هشدار وزارت بهداشت، به منظور احتیاط و جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید گوشت‌هایی که مهر سازمان دامپزشکی ندارند را نخرید. البته اگر گوشت حدود سه، چهار ساعت در دمای فریزر قرار گیرد و یا گوشت درست و کامل پخته شود، ویروس تب کنگو از بین خواهد رفت.
**
خودتان تشخیص دهید
دوره نهفته بیماری بسته به عمق نیش کنه متفاوت است. در صورت گزش عمیق، دوره نهفته بین یک تا سه روز و حداکثر 9 روز است. اگر بیماری بر اثر تماس با خون یا بافت آلوده باشد، دوره نهفته پنج تا شش روز و حداکثر 13 روز است. تب، درد عضلانی، گردن درد، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلودرد، نوسانات خلقی شدید و خواب آلودگی از مهمترین علایم تب خونریزی دهنده کنگو هستند. در برخی بیماران افزایش ضربان قلب، تورم غدد لنفاوی، بزرگ شدن کبد، خونریزی داخلی قابل مشاهده از روی پوست، نارسایی کبد و ریه نیز دیده می شود. داروهای ضد ویروسی تنها راه درمان بیماری هستند که به صورت خوراکی و وریدی استفاده می‌شوند. گاهی موهای بیمار به طور کامل می‌ریزد ولی بعد از بهبودی حدود ۴ تا ۵ ماه دوباره موها رشد کرده و ترمیم می‌شود.
**
نگران تب کنگو نباشید
دکتر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در مورد آخرین وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در کشور می‌گوید: «مردم نگران تب کنگو که در فضای مجازی زیاد مطرح شده، نباشند. اولین مورد تب کریمه کنگو در سال 77 تشخیص داده شد، بنابراین در زمینه درمان این بیماری تجربه داریم و به خوبی آن را در کشور رصد می‌کنیم. امسال هم نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی در این زمینه داشته‌ایم. به مردم توصیه می‌کنیم که گوشت خریداری شده را به خوبی نگه دارند.
البته این گوشت‌ها معمولا بعد از کشتار 24 ساعت نگهداری را طی کرده‌اند. ضمنا مردم از خرید گوشت غیربهداشتی و ذبح مستقیم و تماس با دامی که از سلامت آن مطمئن نیستند، خودداری کنند.