برخورد دوگانه با طرح «مهندسی انتخابات»

رئیسی در آخرین نطق خود، هم روحانی را متهم کرد
و هم سلامت انتخابات را زیر سوال برد
برخورد دوگانه با طرح «مهندسی انتخابات»
--------------------


آفتاب یزد- گروه سیاسی: از 29 اردیبهشت تا به امروز 10 روزی می‌گذرد. این درحالی است که آخرین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری 96، مربوط به دو تا سه هفته پیش می‌شود. اما ظاهرا رقیب روحانی از خواب و بهت پس از شکست بیدار نشده است تا بفهمد که مدت‌ها‌ست نتیجه انتخابات مشخص شده و رئیس جمهور کشورحسن روحانی است و نه او.
رئیسی هنوز که هنوز است در فضای مناظره‌ها به سر می‌برد و سخنرانی‌های انتخاباتی می‌کند و به خیال خودش افشاگری علیه دولت به راه انداخته است. هر روز که می‌گذرد یک روز دیگر به تاریخ شکستش از روحانی اضافه می‌شود...اما انگار نه انگار.
**تخلفات انتخاباتی
رئیسی همچنان، به طرق مختلف سعی در تحت‌الشعاع قرار دادن پیروزی حسن روحانی دارد؛ تلاشی که زمینه سازی آن در همان روز انتخابات صورت گرفت.
هنوز چند ساعت از شروع انتخابات نگذشته بود که اصولگرایان طرفدار رئیسی به فکر ایجاد تشکیک در نتایج انتخابات افتادند، آنها این موضوع را با نام تخلفات گسترده انتخاباتی کلید زدند، ادعایی که بعد از پیروزی حسن روحانی رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت و به عنوان یک استراتژی از سوی جناح محافظه‌کار پیش رفت؛ استراتژی‌ای که نه تنها رئیسی و ستادش، بلکه چهره‌ها‌یی چون آیت الله موحدی کرمانی و آیت الله جنتی نیز پیرو آن شدند. جنتی معتقد به تخلفات گسترده دولت شد و موحدی کرمانی هم از درخواست برای کاهش آرای روحانی سخن به میان آورد.
کار به جایی رسید که رئیسی فراخوان جمع آوری فیلم‌ها‌یی به نام فیلم‌ها‌ی تخلفات انتخاباتی را داد.
وی در این چند روز به جای یک پیام تبریک مرسوم و مستقیم به حسن روحانی، چند بیانیه هم صادر کرد، بیانیه‌ها‌یی که در آن ضمن اشاره به آرای 16 میلیونی خودش، نوشت:" تخلفات آشکار در قبل و حین برگزاری انتخابات از لحظات تلخ این انتخابات بود که آن را از مسیر قانون پیگیری خواهم نمود."
**تداوم میتینگ‌های سیاسی
او ضمن آنکه شکست خود را به حساب تخلفات انتخاباتی گذاشته است و اصرار بر این دارد که دولت، انتخابات ریاست جمهوری را مهندسی کرده، اما همچنان میتینگ‌های سیاسی اش نیز به راه است و در این راه، خط و نشان کشیدن وی برای دولت هم تمامی ندارد... گویی هنوز هم در میدان مناظره انتخاباتی قرار دارد و از همین روی، به دولت و سیاست‌ها‌ی داخلی و خارجی آن می‌تازد.
**حرف‌های معنادار مشهد
نمونه‌اش همین سخنرانی دو روز پیش رئیسی در مشهد. در این سخنرانی، او دقیقا دو هدف را دنبال کرد؛ حمله به حسن روحانی و دولت و همین طور کوفتن بر طبل تخلفات گسترده انتخاباتی.
فقط کافی است به بخش‌هایی از صحبت‌های اخیر او در این میتینگ سیاسی نگاهی بیندازیم؛ "مردمی که آمده بودند به رقیب دولت رای بدهند، ساعت‌ها‌ پشت درماندند، اداره ستادهای ما یادآور روزهای جنگ بود، دولتی که نمی‌تواند به قانون عمل کند نباید وارد عرصه انتخابات شود. مهندسی انتخابات کار ناپسندی بود."
رئیسی در حالی از مهندسی انتخابات صحبت می‌کند که با تقسیم بندی جریان خود به انقلابی و جریان طرف مقابل به ضدانقلاب، مدعی است: "نیروهای انقلابی برخلاف فتنه‌گران پایبند به قانون هستند."
اما بخش دیگری از صحبت‌های رئیسی در مشهد، نه صرفا مربوط به اصرار بر تخلفات انتخاباتی است، بلکه حال و هوای همان مناظرات انتخاباتی و نقد دولت را دارد؛ مثلا آنجا که می‌گوید: "اتفاقات این دوره بی‌سابقه بود. پنج فعالیت دولت تبلیغاتی بود. تمام امکانات کشور و وزارتخانه‌ها، استانداری‌ها و دهیاری‌ها ستاد انتخاباتی نامزد دولت شد... ده‌ها روزنامه زنجیره‌ای از جمله روزنامه دولتی ایران برای دولت کار کرده و مدام به رقیب تهمت زدند؛ در حالی که روزنامه قدس آستان از هرگونه فعالیت انتخاباتی برحذر شد... معاون اول با کلام خود می‌گوید من برای دفاع از دولت می‌آیم و این را ما به هیچ عنوان در قانون نداریم...این پول پخش‌کردن‌ها، واریز یارانه حتی برای افرادی که یارانه آنها قطع شده بود، واریز بدهی چندین ساله کشاورزان در شب انتخابات، سوءاستفاده‌های کاندیدای خاص از امکانات دولتی بود."
رئیسی که کاملا معلوم است حتی پس از گذشت چندین روز از بیست و نهم اردیبهشت، همچنان به شدت از شکست انتخاباتی خود سرخورده و برافروخته است، به سیاست خارجه و ظریف نیز حمله می‌کند: " زانو زدن در برابر یک مقام عربی، سیاست ملتمسانه است."
و باز هم تقسیم بندی مردم به انقلابی و غیرانقلابی از سوی وی: " من ۱۶ میلیون رای را از خود نمی‌دانم؛ این‌ها رای به خواسته‌هایی است که امام(ه)، رهبر انقلاب و شهدا و ایثارگران دارند."
**برخورد با اصلاح طلبان چگونه بود ؟
با مانور اخیر رئیسی در مشهد اکنون این سوال پیش می‌آید که تاکید جناح راست بر مهندسی انتخابات و حفظ فضای رقابت رئیسی با حسن روحانی (پس از شکست)، از چه روی است؟
و البته یک پرسش دیگر اینکه اگر به جای رئیسی یا اصولگرایان، اصلاح طلبان از تخلفات گسترده انتخابات یا مهندسی انتخابات سخن می‌گفتند، چه برخوردی با آنها می‌شد؟
**او باید بیشتر تن دهد
علی صوفی وزیر دولت اصلاحات در این باره به آفتاب یزد گفت: «اصولگرایان در سال 88 بسیار مدعی بودند، پس باید اکنون هم نتیجه را بپذیرند و به قانون تن دهند. از انتخابات 92 یکی از تعهدات کاندیداها این شد که به نتیجه انتخابات در چارچوب قانون توجه کنند. اگر آقای رئیسی ادعایی دارند باید هر نوع مدرکی دال بر تخلفات را در قالب یک شکایت به شورای نگهبان بدهند و اگر در فاصله قانونی شکایت انجام شد و مرجع قانونی اعلام کرد که ایراد و اشکالاتی در انتخابات وجود ندارد، باید به نتیجه انتخابات توجه کند."
وی افزود: "آقای رئیسی بیشتر از بقیه باید به این قاعده تن دهد، چرا که او هیچ فاصله‌ای با شورای نگهبان ندارد و مرجع رسیدگی کننده مورد تایید و علاقه اوست همان طور که او بیشترین اعتماد را نزد شورای نگهبان دارد، در چنین شرایطی وقتی شورای نگهبان نظرش را بیان کرده، ادامه این بحث که آقای رئیسی در سخنرانی‌ها‌یش بدان می‌پردازد مفهومی ندارد."
صوفی گفت: "آنچه از قول رئیسی اکنون مطرح می‌شود غیرحقوقی است و با توجه به سابقه حقوقی‌ای که آقای رئیسی در یکی از بزرگترین مقامات قضایی دارد، از او چنین کاری بعید است."
وی در پاسخ به این سوال که از چه روی رئیسی پس از انتخابات هم در فضای مناظرات به سر می‌برد ؟گفت: "هیچ هدفی جز تخریب دولت، در صحبت‌هایی مثل آنچه رئیسی در مشهد بیان کرده نیست. متاسفانه آنها سازی را که قبلا کوک کرده‌اند، علی‌رغم بی‌ثمر بودن آن همچنان می‌نوازند و بدون در نظر گرفتن مصالح و منافع ملی، این مسیر را ادامه می‌دهند."
این فعال سیاسی گفت: "طبعا انتخابات یک فرایند پیش‌بینی شده دارد و دوران ثبت‌نام، تایید صلاحیت‌ها و رقابت‌ها مشخص است. فضای تبلیغاتی از جمله مناظره‌ها نیز به مدت 20 روز تا برگزاری انتخابات دایر است. طبیعی است وقتی انتخابات تمام شد دیگر فرصت تبلیغات و... نیست چون رقابت تمام شده است. قرار نیست فضای مناظره‌ای تا ابدالدهر باقی بماند. برای همین از هر زاویه‌ای صحبت‌های رئیسی را بررسی کنیم توجیهی برای آن نیست مگر آنکه او بگوید من نظر شورای نگهبان را هم قبول ندارم و قاعدتا در چنین شرایطی نباید اوضاع را متفاوت با سال 88 بدانیم."
وی افزود: "در آن زمان اصولگرایان مرتب رقیب را متهم به قانون‌شکنی و عناد می‌کردند."
صوفی گفت: "اگر یک اصلاح طلب یک صدم حرفهای این روزهای اصولگرایان درباره انتخابات 29 اردیبهشت را می‌زد، به این راحتی در محافل سخنرانی صاحب تریبون نبود."
**اگر اصلاحات این ادعا را مطرح می‌کرد
محمود میرلوحی عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان هم درباره حرفها و واکنش‌های اخیر رئیسی، به آفتاب یزد گفت: "این مطلب نشان می‌دهد که توقعات رئیسی و هواداران‌شان خیلی بیشتر از این بوده و فکر می‌کردند حتما برنده انتخابات هستند. اما درباره بحث مهندسی انتخابات که آقای رئیسی به خاطر تاخیر در دادن تعرفه‌ها به رای دهندگان مدعی آن است، باید گفت، اگر چنین کاستی‌ای (تاخیر در پخش تعرفه) رفع می‌شد، آرای روحانی از این هم بالاتر می‌رفت و دیگر جایی برای شعارهای تبلیغاتی پسا انتخاباتی حضرات باقی نمی‌ماند."
میرلوحی ادامه داد: «در این انتخابات، هم آقای قالیباف و هم آقای رئیسی مرتکب تخلفات بسیاری شده‌اند. همچنین جناح اصولگرا نیز تخلفات گسترده‌ای را مرتکب شد که یکی از ناجوانمردانه‌ترین آنها بحث سند 2030 بود! که اسناد و مدارک آن در حال جمع آوری است."
میرلوحی ادامه داد: "جریان رقیب اصلاحات در این سال‌ها همواره مدعی بود که نتایج انتخابات را می‌پذیرد و این اصلاح طلبان هستند که نمی‌پذیرند ولی اکنون شواهد نشان می‌دهد که اصولگرایان در این مورد هم حرف و عمل‌شان یکی نیست."
وی افزود:" آنها، اولا بیان می‌کنند ما انتخابات را پذیرفتیم. ولی پس از آن از مهندسی انتخابات سخن می‌گویند. اصولگرایان که دائما راجع به انتخابات 88 حرف می‌زدند، اکنون خود به نام انقلابی بودن! از مهندسی انتخابات سخن می‌گویند و به مردم رای دهنده به حسن روحانی، خارج از قانون و عرف اهانت می‌کنند(!)"
این فعال سیاسی گفت: "علیرغم همه ردصلاحیت‌ اصلاح طلبان در انتخابات مختلف، اگر کسی از اصلاح طلبان درباره تخلفات یا مهندسی انتخابات سخن بگوید، فورا علیه او موضع‌گیری شده، تحت فشار قرار گرفته و مواخذه می‌شود، اما جالب است که اکنون، هم شخص آقای رئیسی، هم رسانه‌های جریان اصولگرا و هم کسانی مثل موحدی کرمانی به راحتی از مهندسی و تخلفات انتخابات سخن می‌گویند."
میرلوحی درباره سخنرانی اخیر رئیسی در مشهد افزود: "قرار نیست بعد از انتخابات پچ پچ‌ها و اظهارنظرهای غیرمسئولانه اتفاق بیفتد. فراموش نکنیم، اصلاح طلبان هم تخلفات بسیاری از طرفداران آقای رئیسی شاهد بودند و شکایات خود را نیز به دادسراها داده اند اما آن را در بوق و کرنا نکردند. ولی طرف مقابل فریادهای بیهوده در این باره سر می‌دهد."
این فعال سیاسی درباره اینکه چرا هنوز فضای سخنرانی رئیسی فضای انتخاباتی و مناظره است، گفت: "هر آنچه از تریبون می‌بینید در اختیار آنهاست. سال 88 یادتان هست که دائم این جناح و تلویزیون بر طبل پیروزی می‌کوفتند و صدا و سیما چه‌ها که در این باره نمی‌کرد، اما همان صدا و سیما را پس از پیروزی حسن روحانی در سال 96 مشاهده می‌کنید که چه قدر سرد با این پیروزی برخورد کرد، به گونه‌ای که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده و انتخاباتی در کار نبوده است؟"
میرلوحی اضافه کرد: "ای‌کاش رسانه ملی و همین طور تریبون‌های خاص نشان دهند که متعلق به هیچ جناحی نیستند."
وی درباره این پرسش که اگر امروز یک اصلاح‌طلب اظهاراتی از جنس اظهارات رئیسی مطرح می‌کرد چه برخوردی با او می‌شد، گفت: "مطمئنا برخوردهای تند از سوی جناح اصولگرا برایش در نظر گرفته می‌شد."