مدیر اندیشکده اروپایی: امید چندانی به بهبود روابط اروپا-آمریکا نیست

مدیر موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) معتقد است جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا به حفاظت از منافع این کشور ادامه می‌دهد و از این رو امید چندانی به بازگشت دوران خوش مناسبات دو سوی آتلانتیک وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، در حالی که اروپایی ها خود را برای آغاز دوره ای جدید در مناسبات با آمریکا آماده می کنند، مدیر موسسه تحقیقات صلح سیپری شک دارد که با وجود روی کار آمدن «جو بایدن» چیز زیادی در این میان تغییر کند.
«دن اسمیت» مدیر موسسه تحقیقات صلح سیپری در استکهلم در گفت و گو با نشریه «نویه اوزانبروکر سایتونگ» آلمان تاکید کرد که جهان با روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید ایالات متحده به طور خودکار ایمن نخواهد شد. وی گفت: جو بایدن احتمالاً تلاش خواهد کرد تا ایالات متحده آمریکا را دوباره به عنوان یک قدرت حافظ نظم بین المللی وارد صحنه کند، اما شرایط دشوار است. وی درخصوص بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ایران نیز گفت که از سرگیری موفقیت آمیز این توافق به سرمایه‌گذاری سیاسی بیشتری از آنچه که جو بایدن مایل است نیاز دارد. وی با بیان این که در ایران نیز اوضاع به همین منوال است یادآور شد که اوضاع در آنجا نیز تغییر کرده است زیرا توافق آنچه را که وعده داده شده بود حفظ نکرد.
به گفته وی در طول این سال‌ها ایران نه ارتباط کاملی با تجارت جهانی یافته و نه سرمایه گذاران بین‌المللی جرات کرده اند که وارد این کشور شوند. وی افزود: گمان نمی کنم که بایدن بدون اینکه ایران داوطلبانه امتیازی باورنکردنی اعطا کند، چیزی روی میز بگذارد.