پرونده هواپیمای اوکراینی در مسیر دادگاه‌

گروه سیاسی/ در آستانه سالگرد سانحه سقوط هواپیمای 752 اوکراینی که منجر به جان‌باختن 176 نفر از سرنشینان آن شد، سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که تحقیقات پرونده این حادثه تکمیل شده و از احتمال ارسال آن به دادگاه تا پایان دی ماه خبر داد. غلامحسین اسماعیلی در ادامه توضیحات خود گفت که در این پرونده در دو بخش اقدامات خوبی انجام شده که یکی پرداخت غرامت است و دیگری رسیدگی قضایی. به گفته وی پیش از این جلسات متعددی با خانواده‌های جانباختگان برگزار شده و گزارشات سانحه و شبیه‌سازی آن در اختیار آنان قرار گرفته است.
به گزارش ایسنا، اسماعیلی در نشست خبری دیروز خود در جمع خبرنگاران، به پرونده روح‌الله زم مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز که چندی پیش اعدام شد هم اشاره کرد و در خصوص سرنوشت سایر متهمان این پرونده توضیح داد. او در پاسخ به سؤالی در مورد «شیرین نجفی» که پس از بازداشت روح الله زم، معروف اما به یکباره ناپدید شد، گفت: این پرونده ابعاد گسترده‌ای دارد و در بخشی منتهی به رأی شد اما هنوز به اتمام نرسیده است. اخیراً بعد از صدور کیفرخواست از ناحیه دادگاه، در مورد ۶ نفر دیگر از متهمان حکم صادر شده و ۶ نفر به حبس دو تا ۱۰ سال محکوم شدند. او ادامه داد: در مورد خانمی هم که گفتید، در زمره افرادی است که دستگیر شد و تحت تعقیب قرار گرفت. حکم او صادر شده اما چون قطعی نشده و در مرحله تجدیدنظر خواهی است از بیان عناوین اتهامی و موضوعات مربوط به میزان دقیق آنها معذورم. در مورد نفر دیگری هم که کیفرخواست او صادر شده، هفته آینده دادگاه برگزار می‌‌شود.
اسماعیلی درباره قطعی شدن حکم مهدی جهانگیری هم گفت: ادعای یکی از فعالان فضای مجازی صحت ندارد و دادگاه تجدید نظر هنوز رأی نداده است و هفته آینده جلسه‌ای تشکیل می‌شود و رسیدگی ادامه دارد.
او درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی هم گفت: پرونده مشهور بابک زنجانی را مکرراً توضیح داده‌ایم. او به مجازات کیفری و استرداد اموال محکوم شد، اموال داخل کشورش شناسایی و توقیف شد و در اختیار سیستم بانکی و وزارت نفت قرار گرفت. حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان در آن زمان، از اموالش در داخل کشور شناسایی شد و تلاش‌های جدی درخصوص سایر اموال او که ادعا می‌‌شود در خارج است انجام می‌‌شود. در بخش اموال خارجی و بازگشت آن به داخل کشور  هنوز تلاش‌های ما ادامه دارد.


اسماعیلی همچنین در مورد پرونده‌های دیگر مطرح شده هم یادآور شد: اینکه گفته شد پرونده هفت تپه به دلیل مداخله دادستان با تأخیر مواجه شده است و یا مداخله دادستان درخصوص سوخت مازوت همه کذب هستند.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سؤال که پرونده حسن رعیت و پرونده دیگر اکبر طبری در دادسرا به کجا رسید؟ و اینکه نتیجه اعتراض او به دیوان عالی کشور در مورد رأی صادر شده در دادگاه چه شد، گفت: بخش دوم پرونده با ۲۲ متهم که یکی از متهمان فردی است که نام برده شده، منتهی به صدور کیفرخواست شده و به دادگاه رفته است و بزودی جلسات ۲۲ نفر برگزار می‌‌شود. اصل پرونده هم در دیوان عالی است و هنوز منجر به صدور رأی نهایی نشده است.
اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده عیسی شریفی قائم مقام محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران، گفت: این پرونده در دادگاه رسیدگی و حکم آن هم صادر شده است. حکم مربوطه به افراد ذیربط پرونده، -چه مؤسسات شاکی و چه محکومان- ابلاغ شده است و از این حکم فرجام خواهی صورت گرفته و پرونده در دیوان عالی کشور است.
شکایت ایرانیان آسیب دیده از جنایات امریکا به کجا رسید؟
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «به دنبال جنایت امریکا طی سال‌های گذشته علیه مردم ایران در منطقه شنیده شده تعدادی از هموطنان آسیب دیده اقدام به طرح شکایت کردند آیا این موضوع صحت دارد و این شکایت به کجا رسیده است»، گفت:  به موجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، شهروندانی که از اقدامات جنایتکارانه امریکا متضرر شده‌اند می‌‌توانند در دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و در دادگستری تهران طرح دعوی کنند و به این موضوع رسیدگی شود که تاکنون در این مورد پرونده‌های متعددی تشکیل و آرای زیادی صادر شده است. اسماعیلی افزود: گزارش برخی از این آرا در سنوات قبل ارائه شده است؛ در ماه‌های اخیر در دو پرونده، متعاقب دادخواست شهروندان آسیب دیده از جنایات امریکا، رسیدگی و رأی صادر شده است. یک پرونده مربوط به تعدادی از خانواده شهدای حادثه تروریستی چابهار بوده که علیه دولت امریکا طرح دعوی و مطالبه خسارت کردند که این پرونده در دادگاه رسیدگی شده است و برابر حکم صادره از ناحیه شعبه ویژه دادگاه دولت امریکا به پرداخت یک میلیارد دلار خسارت و غرامت در حق این خانواده‌های آسیب دیده محکوم شده است. در پرونده دیگری هم ۱۴ نفر از آسیب دیدگان از اقدامات جنایتکارانه امریکا در تهران مطالبه خسارت از دولت امریکا کردند که در این پرونده هم جمعاً در یک دادنامه ۲۶ هزار میلیارد تومان مبلغی است که دادگاه رأی به محکومیت دولت امریکا در حق آسیب دیدگان از جنایت‌های امریکا، صادر کرده است. مدعیان زیادی هنوز داریم که یکی بعد از دیگری طرح دعوی می‌‌کنند و هر کدام از آسیب دیدگان از جنایت امریکا که از اتباع کشور ما باشند و در دادگاه طرح دعوی کنند، برابر ضوابط و مقررات و صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران رسیدگی خواهد شد.‌‌