‍ فیلم‌های متقاضی حضور در سی‌ونهمین جشنواره فجر اعلام شد

نرگس عاشوری
خبرنگار‌
انتشار فهرست کامل متقاضیان جشنواره فیلم فجر و ثبت‌نام 110 فیلم، بمب خبری سه‌شنبه 16 دی‌ماه بود. فرصت ثبت‌نام آثار در ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۱۵ دی ماه به پایان رسید و اسامی فیلم‌های متقاضی حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر بامداد روز سه‌شنبه از سوی روابط عمومی جشنواره اعلام شد. در این فهرست که در اقدامی بدیع برای اولین بار در ادوار برگزاری جشنواره منتشر می‌شود اسامی 110 فیلم به ثبت رسیده است. اعلام این آمار و اسامی در روز گذشته تعبیر، تفسیر و واکنش‌های متفاوتی از تعجب تا شک و شوخی را برانگیخت. اولین واکنش‌ها به آمار آثار ثبت شده بود. 110 فیلم متقاضی آن هم در بحرانی‌ترین سال تاریخ سینما، در حالی برای برخی اهالی رسانه سؤال‌برانگیز بود که تعداد بسیاری از آثار ثبت شده جزو تولیدات امسال نیست. یکی از همین تولیدات که با واکنش متفاوت در فضای مجازی روبه‌رو شد فیلم «من و دبورا» محصول سال 84 است. این فیلم در حالی متقاضی حضور در جشنواره است که حدود دو سال از درگذشت کارگردان آن سیدضیاء‌الدین دری می‌گذرد. مقایسه انتشار آلبوم زنده‌یاد مرتضی پاشایی پس‌از مرگش و حضور فیلمی از زنده‌یاد دری در جشنواره امسال از جمله واکنش‌های سرخوشانه به این تقاضا بود. به چشم خوردن برخی اسامی عجیب و غریب از جمله «عرعروها و مزقون زن‌ها» به کارگردانی علی اوجی با همین دست واکنش‌های شوخ‌طبعانه همراه بود. از اتفاق‌های جالب روز گذشته همچنین موضع‌گیری عجیب کیارش اسدی‌زاده کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «مجوز خروج» بود، او پر کردن فرم تقاضای حضور در جشنواره را تکذیب کرد و گفت فیلمش به جشنواره نمی‌رسد. سیمون سیمونیان مسئول دبیرخانه جشنواره درباره ابهام مطرح شده از سوی اسدی‌زاده و همچنین تهیه‌کننده «موافقت اصلولی» مبنی‌بر عدم تکمیل فرم تقاضا برای حضور در این رویداد به مهر گفت که طبق اسناد نام «مجوز خروج» در تاریخ ۲۵/‏۰۹/‏۹۹‬ در دبیرخانه ثبت شده. به گفته سیمونیان فرم حضور «موافقت اصولی» توسط کارگردان (امین پورکیان) ثبت شده است.
نمایش نامزدهای سیمرغ


انتشار این اسامی با هدف شفاف‌سازی و ارائه اطلاعات روشن از فیلم‌هایی صورت گرفته که متقاضی حضور در جشنواره هستند. مسلماً این فهرست پس از تطابق با آیین‌نامه و مقررات فراخوان جشنواره کوتاه‌تر شده و فهرست نهایی جمع‌وجورتری برای ارائه به هیأت داوران اعلام خواهد شد. تا همین جا طبق گفته مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی جشنواره حدود ۵۰درصد این فیلم‌ها به‌خاطر داشتن پروانه ساخت ویدیویی، واجد شرایط حضور در جشنواره نیستند. جدا از این فیلم‌هایی که تا 20 دی‌ماه کپی نهایی‌شان به دبیرخانه ارسال نشود، اسمشان از این لیست خارج خواهد شد. از 20 دی‌ماه داوری آثار آغاز می‌شود و از میان همین فهرست آثار معرفی شده به هیأت داوران (هیات هفت نفره‌ای که هنوز ترکیب آن مشخص نیست)، تا 12 بهمن‌ماه نام حدود 20 فیلم نامزد دریافت جایزه مشخص خواهد شد. احتمال نمایش‌ فیلم‌ها برای اهالی رسانه و صاحبان فیلم‌ها در برج میلاد و سینماملت تقریباً قطعی شده است. طبق گفته مسعود نجفی به مهر، این اکران فقط برای فیلم‌های نامزد دریافت جایزه خواهد بود و هر روز دو فیلم به نمایش درمی‌آید. برنامه این نمایش‌ها هم به‌گونه‌ای خواهد بود که با ساعت منع تردد شبانه تداخلی نداشته باشد. آن‌طور که محمد طباطبایی‌نژاد، دبیر این دوره از جشنواره به ایسنا گفته در صورت تأیید انتقال سینماها به مشاغل گروه دو از سوی ستاد مقابله با کرونا، به احتمال 50درصد دروازه‌ این ضیافت سینمایی به روی مردم باز خواهد بود.
نام‌‌آشناها از حمید نعمت‌الله و نرگس آبیار تا آیدا پناهنده
درست است که ویترین این دوره از جشنواره از نام‌های سرشناس قدیمی و فیلمسازان نسل اول و دوم خالی است اما از کارگردانان نام‌آشنا و آزمون پس داده‌ خالی نیست. نرگس آبیار «ابلق»، حمید نعمت‌الله «قاتل و وحشی»، ابراهیم شیبانی «طلاخون»، محسن قرایی «بدون همه چیز»، روح‌الله حجازی «روشن»، هاتف علیمردانی «ستاره بازی»، علیرضا امینی با «راند چهارم» و «رقص دلفین‌ها» و... بخشی از همین اسامی هستند. به این فهرست باید نام محمد حسین مهدویان را هم اضافه کرد که در لحظه آخر برای حضور در جشنواره اقدام کرده و نام «شیشلیک» به‌عنوان آخرین فیلم این فهرست ثبت شده است. همچنین در صورت موافقت شورای سیاستگذاری جشنواره با نمایش فیلم‌هایی که پیش از این در جشنواره‌های خارجی حضور داشتند آیدا پناهنده با فیلم «تی‌تی» در این جمع حاضر خواهد بود. طبق آخرین اظهارات دبیرجشنواره در این باره فعلاً موافقت اعضا جلب شده اما هنوز جلسه نهایی برگزار نشده است. جدا از این، کارگردان‌های جوانی مثل رقیه توکلی «مهران»، کاوه صباغ‌زاده «رمانتیسم عماد و طوبا»، کیارش اسدی‌زاده «مجوز خروج»، حامد محمدی «چپ راست»، محمد باغبانی «هستی و زمان»، علیرضا صمدی «صحنه‌زنی»، مریم بحرالعلومی «شهربانو»، احسان عبدی‌پور «موسی» و.... نیز در مرکز توجه قرار دارند.
تازه‌نفس‌ها از هوشنگ گلمکانی تا حمیدرضا آذرنگ و ستاره اسکندری
همانطور که در چند سال اخیر جشنواره در قرق فیلمسازان جوان بوده امسال را هم باید سال تازه‌نفس‌ها عنوان کرد. از میان فهرست 110 فیلم متقاضی، ۳۲ فیلم ساخته کارگردان‌های فیلم‌اول است. اگر چه در این جمع منتقد پیشکسوتی چون هوشنگ گلمکانی (آهو) و سریال‌ساز نام‌آشنای تلویزیون حسین سهیلی‌زاده (نیلگون) هم حضور دارند. «گیج‌گاه» عادل تبریزی، «روزی روزگاری آبادان» حمیدرضا آذرنگ، «خورشید آن ماه» ستاره اسکندری، «زالاوا» ارسلان امیری، «حکم تجدیدنظر» محمدامین کریم‌پور، «مصلحت نظام» حسین دارابی، «لحظه‌ای و دیگر هیچ» کاوه قهرمان، «خط فرضی» فرنوش صمدی (در صورت توافق شورای سیاستگذاری با نمایش فیلم‌هایی که در جشنواره خارجی حضور داشتند) و... از جمله آثار کنجکاوی‌برانگیز فیلم اولی‌هاست. از غایبان بزرگ این دوره از جشنواره هم می‌توان از اصغر فرهادی (قهرمان)، وحید جلیلوند (شب، داخلی، دیوار) و شهرام مکری (جنایت بی‌دقت) نام برد. دو فیلمساز اول احتمالاً ترجیح‌شان این بوده که در جشنواره‌های معتبر جهانی از فیلم‌شان رونمایی شود. اما غیب فیلم شهرام مکری، در شرایطی که دو فیلم «تی‌تی» و «خط فرضی» با شرایط مشابه و باوجود شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی برای حضور در جشنواره اقدام کرده‌اند ابهام‌برانگیز بود. نگار اسکندرفر تهیه‌کننده فیلم «جنایت بی‌دقت» با تاکید بر این که متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر بوده و هست، علت عدم اقدام به ثبت نام را ارائه نشدن اطلاعات شفاف و رسمی از سوی جشنواره در باره این  بخش آثار عنوان کرد و به ایسنا گفت: " فکر کردیم امکان شرکت در جشنواره را نداریم". در فهرست غایبان البته فیلم‌های دیگری از جمله «بندربند» (منیژه حکمت) و «اورکا» (سحر مصیبی) هم جای دارد.