منظور خمینی جوان چه کسی بود؟

یادگار امام اخیرا گفته « اگر به هر علتی این جامعه به کسی نیاز پیدا کرد، نسبت به مسئولیت نباید شانه خالی کنیم»
گفته می‌شود او عطف به انتخابات 1400 این سخن را مطرح کرده است.منظور وی چه کسی بوده است؟
آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: مراسم چهارمین سالگرد درگذشت هاشمی رفسنجانی یک سخنران ویژه داشت؛ سیدحسن خمینی. نوه بنیانگذار انقلاب و یادگار حاج سید احمد خمینی در این مراسم دو جمله مهم و انتخاباتی ایراد می‌کند:
ـ از خدا عاجزانه بخواهید هیچ مسئولیتی به شما رخ ننماید؛ اگر گرفت، محکم بگیرید. اگر به هر علتی این جامعه به کسی نیاز پیدا کرد، نسبت به مسئولیت نباید شانه خالی کنیم.


ـ خدا دَوَران بین خدمت و خیانت را نیاورد؛ که اگر بروید خدمت می‌شود و بعضا هم هزار مشکل پیش می‌آید. اما بر کنار رفتن بعضا خیانت است.
از لحظه مخابره ی این خبر و این دو جمله ی ظاهراً انتخاباتی، همه ی فضای مجازی و غیر مجازی، سیاسی و غیر سیاسی کشور پر شده از تحلیل و تفسیر و خبر و یک پرسش؛ روی سخن سیدحسن خمینی با که بود:«حسن خمینی» یا«محمدجواد ظریف»؟
برای رسیدن به پاسخ این پرسش به گذشته‌ای نه چندان دور باز می‌گردیم به خرداد 99 که «انتخاب دشوار اصلاح‌طلبان» نقل محافل بود و همه جا ـ از مراتب بالای اصلاح‌طلبی تا محافل خصوصی اصولگرایی ـ این سخن دست به دست می‌شد که:«اصلاح‌طلبان کدام گزینه را برای «ریاست جمهوری 1400» معرفی
خواهند کرد؟
همان روزها نوشته بودند: «فارغ از اینکه تصمیم نهایی آنها برای کیفیت حضور در انتخابات به چه ختم می‌شود، گزینه‌های بالقوه‌ای وجود دارند که می‌توان از آنها به عنوان گزینه ریاست‌جمهوری یا مدعیان کرسی ریاست بر قوه مجریه نام برد. اما این روزها ـ یعنی آن روزها خرداد 99 ـ از کسی به عنوان گزینه اصلاح‌طلبان نام برده ‌شد که تاکنون نامش میان گزینه‌های بالقوه دیده نمی‌شد. سیدحسن خمینی، نوه بنیانگذار انقلاب گزینه‌ای است که حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب اصولگرای سبز از آن به عنوان گزینه‌ای مطلوب برای اصلاح‌طلبان یاد می‌کند. برخی دیگر اما در تکمیل تحلیل فوق یادآور می‌شوند: «اگرچه نام محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه تاکنون بارها در فهرست احتمالی اصلاح‌طلبان برای ریاست‌جمهوری دیده شده و بسیار بعید است مرد نخست دیپلماسی این سال‌های اخیر چنانکه به دفعات گفته وارد انتخابات شود اما نام بردن از سیدحسن خمینی حتی میان این دست گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و گزینه‌های احتمالی برای «پاستور۱۴۰۰» چندان مرسوم نبوده؛ چراکه او به نوعی نماد خانواده خمینی و در راس آنها شخص بنیان‌گذار انقلاب است و به‌طور معمول کنشگری‌هایش نیز به پای نام خانوادگی‌اش گذاشته می‌شود. در نتیجه حضورش در عرصه سیاسی باید دست به عصا بوده و اندکی هم بعید به نظر می‌رسد. با این حال می‌تواند ازجمله گزینه‌هایی باشد که اجماعی قابل‌توجه را به‌دنبال دارد.» همان روزها چهره‌هایی چون«غلامعلی رجایی» مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی«هشدار» داده بود که نام بردن از سیدحسن خمینی دامی است که نتیجه و انتهای آن «تخریب» نوه بنیانگذار انقلاب خواهد بود اما از آن روزها
7 ماه گذشته و اینک خودِ سید حسن خمینی از «خدمت» و «خیانت» و«شانه خالی نکردن» می‌گوید! به موازات همین مباحث و با مراجعه به آرشیو 9 ماهه ی اخیر به یک چهره ی شاخص باز می‌کردیم به محمدجواد ظریف که هر جا ـ حتی در گفت و شنود جنجالی شده با شبکه طلوع افغانستان ـ از او پرسیده‌اند برای ریاست جمهوری می‌آیید یا نه گفته است نه! و شاید بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان ـ فرض کنید کارگزارانی ها! ـ برای این که دست خالی در انتخابات وارد نشوند هرچند نیم نگاهی جدی به علی لاریجانی دارند! بدشان نیاید روی گزینه‌هایی اسم و رسم دارتر دست بگذارند و با خیالی آسوده‌تر گام بردارند!
ظریف گزینه محتمل‌تری است!
اگرچه حسن خمینی به صورت کلی مباحثی را مطرح کرده است و هرچند برخی علی السویه خودِ وی و ظریف را منظور این سخنان دانسته‌اند اما با تکیه بر فشارهایی که روی ظریف از جانب اصلاح‌طلبان و خاصه، کارگزارانی‌ها وجود دارد چندان بعید نیست سیدحسن خمینی مشخصاً وزیر امورخارجه را خطاب قرار داده و تاکید کرده باشد:«اگر جامعه خواهان حضور وی است نباید امتناع ورزد.»
فعلا روی کاغذ گزینه‌های بسیاری مطرح هستند از قالیباف که اطرافیان وی در رد و تایید آمدنش دچار سرگیجه شده‌اند
تا گزینه‌هایی که سبقه ی نظامی گری دارند و کسانی که
همواره بوده اند. باید منتظر ماند.