موج چهارم را هرگز منتفي ندانید

در اين بين بسياري از کارشناسان به عادي انگاري مردم و مديران در روزهايي که ممکن است که کشور با موج چهارم کرونا روبه‌رو شود و هنوز واکسن قطعي در دنيا ساخته نشده، ابراز نگراني مي‌کنند و توصيف وزير بهداشت از شرايط اين روزها ، بهترين مثال مي‌تواند باشد، نمکي براي شرايط اين روزها «جنگ احد» را مثال زده و درحالي‌که مسلمانان فکر مي‌کردند که بر دشمن پيروز شده‌اند، جنگ را رها کردند و دشمن از اين غفلت آنها نهايت بهره را برد و شکست سنگيني را بر مسلمانان تحميل نمود. بالاترين مقام بهداشتي و درماني کشور بر اين باور است که «عمده‌ترين دليل شکست مسلمانان در جنگ احد، مغرور شدن به پيروزي بود تا جايي که پيامبر اسلام را تا حمراءالاسد تعقيب کردند و آنجا دوباره لشکر آرايي جديدي شد. عين آن اتفاق در شرايط کنوني که اين دستاورد بزرگ ملي را در کاهش آمار کرونا کسب کرده‌ايم مي‌تواند براي ما نيز رخ دهد.» در اين شرايط بد نيست به آمار شيوع کرونا اشاره‌ داشته باشيم که روزانه بيش از 80 خانوار در کشور داغدار مي‌شوند. طبق آخرين آمار وزارت بهداشت از پنج شنبه (25 دي) تا جمعه (26 دي) بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي، 6485 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شدند. 83 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند. با احتساب اين آمار تا کنون يک ميليون و 318 هزار و 295 نفر به کرونا مبتلا شده و مجموع جان باختگان اين بيماري به 56 هزار و 621 نفر رسيد. 4415 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 نيز در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.
موج چهارم آرام آرام مي‌رسد؟‌
وضعيت قرمز کرونا در مازندران در حال تشديد است و پس از دو هفته‌ که پنج شهر اين استان در وضعيت قرمز بودند، با اضافه شدن 5 شهر ديگر، اين عدد به 10 شهر رسيده است. روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي مازندران اعلام کرده است در حال حاضر، نکا، ساري، قائمشهر، جويبار، سوادکوه، بابل، فريدونکنار، آمل، تنکابن و رامسر در وضعيت قرمز کرونا قرار دارند. همچنين جواد آقازاده، رئيس دانشگاه علوم پزشکي آذربايجان‌غربي، از افزايش شمار بيماران مبتلا به کرونا در اين استان خبر داد و گفت که «در روز گذشته 303 بيمار جديد کرونا در اين استان ثبت شد که بيشترين تعداد روزانه بيماران کرونا طي سه هفته گذشته است.» اين درحالي است که فرمانده مبارزه با کرونا در تهران از افزايش نسبي شمار مبتلايان به کرونا در اين استان خبر مي‌دهد. عليرضا زالي با ارائه آمار معتقد است که «براي اولين بار در طول روزهاي اخير تعداد بيماران بستري جديد کرونايي در تهران از مرز 300 گذشت و به 309 نفر رسيد که 131 نفر آنان در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري شدند. وي همچنين از مراجعه 1970 بيمار سرپايي به بخش‌هاي درماني در شبانه روز گذشته در تهران خبر داد که نسبت به روز قبل 6.7 درصد افزايش داشته است.» به گفته وي اين خيز آماري ممکن است يک موج گذرا باشد ولي اگر در 48 ساعت آتي همين روند افزايشي ادامه يابد مي‌تواند زنگ خطر جدي براي تهران باشد.
نگراني‌هاي ستاد ملي مقابله با کرونا در خيز موج جديد طي ماه‌هاي بهمن و اسفند، نيز از زبان سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا مطرح شد. درجايي که عليرضا رئيسي، به همه شهروندان تاکيد کرده که بايد بدانند که اين ويروس به هيچ عنوان نه از بين رفته و نه ضعيف شده است. وي با تاکيد و هشدار نسبت به اينکه در صورت رعايت نکردن پروتکل‌ها ممکن است شاهد خيز دوباره کرونا در ماه‌هاي بهمن و اسفند باشيم، گفت: «هموطنان بايد بدانند که در هر موج کرونا تعداد فوتي‌هاي کرونا 15 هزار نفر بيشتر از حالت عادي شيوع اين بيماري است.با اين تفاسير رعايت پروتکل‌ها و پرهيز از عادي‌انگاري اين بيماري بر همگان واجب است.»


مخالفت و موافقت دو وزير
در اين بين اجتماع فاطميون در جنوب تهران همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) با رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي برگزار مي‌شود. بنابراين گزارش، با هدف هويت بخشي سيماي بصري؛ پرچم مشکي، پوستر و بنرهاي تبليغاتي با موضوع ايام فاطميه تهيه و در معابر و ساختمان‌هاي منطقه نصب شده است. همچنين با کاهش شيوع کرونا دربهاي حرم حضرت عبدالعظيم (ع) از روز شنبه 27 دي ماه از ساعت 7 صبح تا 23 برروي مردم باز مي‌شود. چندي پيش نيز وزير آموزش و پرورش از آغاز آموزش حضوري مدارس از اول بهمن ماه 99 با حفظ دستورالعمل‌هاي بهداشتي براي برخي مقاطع و مدارس خبر داد، اما اين تصميم وزارت آموزش و پرورش در شرايطي که کمتر از چند ماه به پايان سال تحصيلي 1399- 1400 باقي مانده با واکنش‌هاي زيادي همراه بوده است. در اين بين حميد سوري، استاد اپيدميولوژي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي و رئيس کميته علمي اپيدميولوژي ستاد ملي کرونا در يادداشتي نوشت: «معلوم نيست مستند جناب وزير آموزش و پرورش مبني بر اينکه بازگشايي مدارس در اين مقطع تاثير تعيين کننده‌اي بر شيوع کرونا ندارد، چيست؟» همچنين وزير بهداشت نيز به تصميم همکارش در کابينه دولت، اعتراض کرد و مخالفت خود را با بازگشايي مدارس اعلام کرد. همان‌طور که سعيد نمکي گفته است: « در حال حاضر مخالف بازگشايي مدارس هستيم. نگرانيم که دوباره با عادي انگاري به تله ارديبهشت و خردادماه بيفتيم. اگر اين بار گرفتار شويم، موج و شدت خيز جديد کرونا در کشور شايد بيشتر باشد و نيروهاي ما ممکن است توان و انرژي مقابله چندباره با موجي جديد را نداشته باشند.»