گام محیط زیستی ژنرال نفتي

آرمان‌ملي- محمدسياح: صنعت نفت ايران سال‌هاست که مورد تحريم قرار گرفته است، اين تحريم صرفا به کاهش صادرات نفت منجر نشده بلکه توسعه تکنولوژي هم در اين صنعت به تاخير افتاد. از اين رو بخشي از منابع نفتي و گازي بدون استفاده هدر مي‌رفت درحالي‌که با توسعه فناوري‌ها مي‌توان همين گازهاي فلري که مي‌سوزند را در ساير صنايع به‌کار برد.
نمي‌توان اثرگذاري تحريم‌ها در کند شدن حرکت صنعت نفت را ناديده گرفت، با اين حال در طي سال‌هاي تحريم،‌ صنعت نفت با اتکا به توان داخلي توانست بسياري از عقب‌ماندگي‌ها را جبران کند و امروز يکي از قطب‌هاي فناوري در منطقه شود. فلر يکي از گازهايي است که در پالايشگاه‌هاي نفتي بدون استفاده از دست مي‌رفت و سال‌ها بر استفاده از اين گاز تاکيد مي‌شد که حالا وزير نفت گفته تا سال 1401 همه فلرها خاموش شوند.
بيژن زنگنه در آئين افتتاح پروژه پالايشگاه گاز بيدبلند بهبهان، گفت: «تعهد ما در ابتداي سال 99 اين بود که در اين سال 17 طرح پتروشيمي با سرمايه‌گذاري حدود 4/11 ميليارد دلار با ظرفيت توليد 25 ميليون تن افتتاح شود و امروز شاهد افتتاح يازدهمين طرح از اين مجموعه هستيم؛ ارزش توليدات و درآمد سالانه طرح عظيم بيدبلند خليج فارس حدود يک و نيم ميليارد دلار است. است و اين طرح، يک ابر پروژه است.» او افزود: «رئيس جمهوري از اوايل دولت يازدهم اهميت جمع‌آوري گازهاي همراه نفت به‌ويژه آنهايي که در مشعل‌ها مي‌سوختند را ابلاغ کرد. البته موضوع گازهاي مشعل يا فلر، از مسائل تاريخي در صنعت نفت است و سال‌ها اين مساله مطرح بوده است و به دلايل متعددي، جمع‌آوري آن اجرا نمي‌شد. بزرگترين گام در تحقق اين کار، فعاليت اين پالايشگاه است و به گونه‌اي برنامه‌ريزي شده که تا پايان سال 1401 ديگر عمدتا هيچ گازي نداشته باشيم که در مشعل‌ها بسوزد و بيش از 95 درصد گازهاي همراه نفت، جمع‌آوري مي‌شود و مورد استفاده قرار خواهند گرفت.» وزير نفت اضافه کرد: «طرح‌هاي NGL3200 و NGL3100، سال آينده در غرب کارون به بهره‌برداري مي‌رسد و تمام گازهاي غرب کارون را جمع‌آوري و فرآورش و به بندر امام ارسال مي‌کند. NGL3100 نيز در استان ايلام در سال 1401 به نتيجه مي‌رسد و يک پتروشيمي حدود يک ميليون تني در منطقه دهلران احداث خواهد شد.» زنگنه افزود: «يک طرح اضافي نيز به عهده هلدينگ خليج فارس که سرمايه‌گذار پالايشگاه بيدبلند 2 بود، گذاشتيم که در آخر سال 97 در حضور رئيس جمهور قرارداد آن امضا شد و براي جمع‌آوري و انتقال گازهاي مشعل در شرق کارون است.»
به‌رغم تحريم‌ها زنده‌ايم


وزير نفت افزود: «تيم ترامپ فکر مي‌کرد که با تحريم مي‌ميريم، اما ما نمرديم و آنها نابود شدند. ما زنده‌ايم و طرح‌هايمان را پيش برديم گرچه حجم سرمايه‌گذاري‌ها کاهش يافت، اما هيچ طرحي به دليل تجهيزات و فناوري معطل نماند و ما کارمان را جلو برديم و اميد در دل ما بسيار بسيار بيشتر از قبل است. طرح بيدبلند از يک سو نشان‌دهنده شکست کامل تحريم و فشار حداکثري آمريکاست و از سوي ديگر نشان‌دهنده توانمندي کشور است و همانگونه که قول داديم اميدواريم تا سال 1401 همه فلرها خاموش شوند.» او تصريح کرد: «حتي در شرايط تحريم نيز که شديدترين تحريم‌ها متوجه صنعت نفت بود، اجازه نداديم فعاليت‌هاي مرتبط با صنعت نفت در کل کشور و خوزستان متوقف شود.»
افزايش صادرات نفت ايران
وزير نفت گفت: «صادرات نفت ايران و دسترسي به پول آن در روزهاي اخير به شدت افزايش داشته است، البته نگران بازيافتن بازارهاي از دست‌رفته نيستيم، زيرا اگر تحريم‌ها برداشته شود بازار به سراغ ما مي‌آيد زيرا به دنبال تنوع در فروشندگان هستند.» زنگنه با اشاره به اينکه در جريان تحريم تجربه‌هاي جديدي به دست آورديم، افزود: «درباره بازاريابي و انتقال پول در صورت رفع تحريم‌ها در کوتاه‌ترين زمان به شرايط پيش از تحريم مي‌رسيم.» او در باره وضعيت صادرات نفت و رفع تحريم ها در دولت جديد امريکا و رياست جمهوري جو بايدن گفت: «من پيشگو نيستم، اما مقامات سياسي ما پيام‌هاي را روشن داده‌اند. مذاکراتي هم براي تهاتر نفت انجام نشده است.»