هفت نکته پیرامون «بیانیه عنابستانی»

رضا بردستانی‪-‬ پس از روزها سکوت و هزاران بازتاب و واکنش، « علی اصغر عنابستانی» نماینده حوزه انتخابیه سبزوار، جغتای و جوین، دست به«بیانیه» می‌شود و به اصطلاح از خود دفاع کرده، بخشی از ماجرا را به «جوانی راننده» و بخش دیگر را به «جوانی سرباز» نسبت می‌دهد و در این میان، رد و نشانه‌ای از عذرخواهی، ندامت، شرمندگی و دیگر موارد دیده نمی‌شود؛ مسئله‌ای که حالا دیگر فیلم آن نیز در دسترس همگان قرار گرفته و قضاوت را در مورد اصل ماجرا و این که مقصر کیست و تخلف چیست، آسان کرده است و اما هفت نکته:
اول: آقای عنابستانی! یادتان می‌آید وقتی از سوی روزنامه آفتاب یزد تماس گرفتم تا اصل ماجرا را از خود شما بشنوم گفتید: سیلی نبود، مشاجره بود؛ من نبودم، راننده بود؟!
دوم: آقای عنابستانی! یادتان می‌آید وقتی به شما گفتم مگر نمی‌دانستید عبور از خط ویژه خلاف است چرا اصرار داشتید حتما از خط ویژه عبور کنید گفتید: بارها تکرار شده بود این‌بار کار گره خورد؟
سوم: آقای عنابستانی! شما که قرار بود بعد چندین و چند روز سکوت و آبروی مجلس، کل کشور، نظام و مردم ایران را وسط رسانه‌های بیگانه پهن کردن، بیانیه صادر کنید و راننده و سرباز را مقصر جلوه دهید، چرا همان روز که تماس گرفتیم همین‌ها را نگفتید، چرا اصل پیاده شدن و درگیری و مشاجره را به راننده نسبت دادید؟


چهارم: آقای عنابستانی! یادتان می‌آید همان روزی که تماس گرفتم نیز زیرکانه توپ را در زمین کسانی انداختید که لابد چون از آن‌ها انتقاد کرده بودید خواسته‌اند شما را تخریب کنند؟! گشتیم و متاسفانه هرچه انتقاد بود سهم دولت بود نکند منظورتان این است که دولت سربازی را لب خط ویژه گذاشته تا انتقام انتقادات از شما گرفته شود؟
پنجم: آقای عنابستانی! از کجا اینقدر مطمئن هستید که سیلی نزدید؟ وقتی از ابتدا حتی پیاده شدن را منکر شدید اما حالا که فیلم دوربین‌های راهور حکایت از پیاده شدن شما دارد تغییر موضع داده می‌گویید پیاده شدم اما سیلی نزدم، فردای احتمالی، اگر یکی از رهگذران درست از لحظه ی نواخته شدن سیلی فیلمی به بیرون درز داد می‌خواهید تقصیر را گردن چه‌کسی بیاندازید؛ دست بی‌قرار یا صورت سرباز یا آن رهگذری که سر بزنگاه فیلم گرفته است؟
ششم: آقای عنابستانی! چرا فکر می‌کنید نماینده مجلس نمی‌تواند اشتباه کند، به جایگاه خود غره شود، اصلا بی‌رحم و بی‌منطق شود، دست بزن داشته باشد... چرا؟! نماینده ی مجلس هم آدم است می‌تواند اشتباه کند، عصبانی شود، هتاکی کند، سیلی بزند و حتی... چرا عوض عذرخواهی مسئله را پیچیده‌تر کردید؟!
هفتم:آقای عنابستانی! با این بیانیه چندین و چند عذرخواهی و طلب بخشش به خداوند متعال و خودتان بدهکار شدید؛ یکی و در راس همه به مردم ایران که در مقام نمایندگی مجلس آنان را در برابر جهانیان شرمسار کردید، یکی به آن سربازی که باید آئینه ی صبوری و قانونمندی او می‌شدید، یکی به صدها رهگذری که مستقیم شاهد بودند یکی به همکاران تان در مجلس و یکی هم به خودتان که چرا وقتی توان بودن در جای و جایگاهی ندارم برای بودن در آن جای و جایگاه از مردم رای گرفتم و در صحن علنی مجلس سوگند یاد کنم!؟
آقای عنابستانی! وقتی با شما تماس گرفتم نه ناراحت بودید نه شرمسار! لبخند زنان گفتید:من اصلا از ماشین پیاده نشدم!» برای همین یک دروغ آشکاری که گفته‌اید از نمایندگی مجلس استعفا بدهید که اگر استعفا ندهید بر صندلی غصبی جلوس کرده‌اید نه صندلی نمایندگی مردم شریف ایران چون نماینده‌ای که به سادگی دروغ بگوید قطعا شایستگی باقی ماندن در پارلمان را ندارد!