کابل درآتش و خون

انفجار مهیب بامداد چهارشنبه ۳۱ مه در محله دیپلمات‌های کابل درحوالی سفارت آلمان حدود 100 کشته و 400نفر زخمی برجای گذاشته است. بامداد روزگذشته، (چهارشنبه) انفجار مهیبی درمحله دیپلمات‌های کابل درحوالی سفارت آلمان رخ داد. سفارت ایران هم که درنزدیکی محل انفجار قرار دارد، آسیب دیده است.
گروه تروریستی داعش مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته است. این درحالی است که «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان افغانستان اعلام کرد که انفجار کابل هیچ ارتباطی با «مجاهدین امارت اسلامی» (طالبان) ندارد. او افزود: «طالبان هیچ دخالتی دراین انفجار نداشته است. عامل و هدف این حمله در آینده مشخص می‌شود. ما هرگونه انفجار و حمله علیه غیرنظامیان و هر اقدامی را که بخواهد آسیبی به غیرنظامیان وارد کند، محکوم می‌کنیم.»
خبرگزاری فرانسه تعداد کشته‌شدگان را ۸۰نفر اعلام کرده اما گزارش‌هایی به گوش می‌رسد که تعداد کشته‌شدگان دراین حادثه تروریستی، به بیش از 9 نفر افزایش یافته و احتمال بیشترشدن این آمار نیز وجود دارد.
گفته می‌شود؛ یکی از کارمندان بی‌بی‌سی که راننده بوده، کشته شده است و چهار خبرنگار دیگر هم زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، انفجار صبح چهارشنبه درمحله وزیر اکبرخان کابل اتفاق افتاده است. دراین محله وزارتخانه‌های دولت افغانستان قرار دارند و از مراکز پرآمدوشد کابل است. هنگامی که انفجار رخ داد، عده زیادی از کارمندان درحال رفتن به سر کارشان بودند. دراین محله همچنین سفارتخانه‌های زیادی، ازجمله سفارت آلمان، سفارت ایران و قرارگاه ناتو قرار دارد.


وزیر امور اروپایی فرانسه اعلام کرد، این انفجار ساختمان سفارت‌های آلمان و فرانسه را دچار خسارت‌ کرد اما اطلاعاتی مبنی بر آسیب‌دیدن اتباع فرانسوی و آلمانی دراین حمله وجود ندارد. سفارت ژاپن نیز ازخسارت‌هایی درساختمان این سفارتخانه و زخمی‌شدن دوکارمندش خبر داد. سفارت هند نیز اعلام کرد، شیشه‌های ساختمان این سفارتخانه شکسته شده است.
«بصیر مجاهد»، سخنگوی پلیس کابل به خبرگزاری رویترز گفته است: «بمب را دریک خودرو درنزدیکی سفارت آلمان کار گذاشته بودند، اما علاوه بر سفارت آلمان، مراکز اداری مهمی در اطراف محل انفجار وجود دارد.»
ازسوی دیگر، خبرنگار ایسنا گزارش داده؛ شیشه‌های سفارت ایران شکسته شده و حتی تعدادی ازپنجره‌ها از جا کنده شده و ساختمان هم تا حدی آسیب دیده اما به هیچ یک از دیپلمات‌ها و اعضای سفارت ایران در کابل آسیبی نرسیده است. درشبکه‌های اجتماعی تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد بعد از انفجار غبار انبوهی آسمان را پوشانده است. گفته می‌شود؛ شدت انفجار به ‌حدی بوده که خانه‌های مسکونی که درچند 100متری کانون انفجار واقع شده‌اند، آسیب دیده‌اند.
ساعتی بعد از وقوع انفجار درمحله دیپلمات‌های کابل، دفتر رئیس‌جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد.
دربخشی از این بیانیه آمده است: «دشمنان افغانستان یک‌بار دیگر با انجام حمله تروریستی دریکی از محلات پرازدحام شهر کابل درمنطقه وزیر محمد اکبرخان، آرامش مردم روزه‌دار را گرفتند و دست به جنایت بزرگ زدند. ما انتظار داریم که کشورهای جهان به‌خصوص کشورهای اسلامی علیه منابع، پایگاه و حامیان این گروه‌های تروریستی بیش از گذشته اِعمال فشار کرده و اجازه ندهند تا از تروریسم به حیث ابزار سیاسی علیه کشورها استفاده شود.»
واکنش‌ها به حمله تروریستی
سخنگوی وزارت ‌خارجه کشورمان نیز، حمله جنایت‌کارانه انتحاری صبح دیروز در کابل را بشدت محکوم و با دولت و ملت افغانستان ابراز همدردی کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، روز گذشته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه گفت:   «حملات تروریستی در هرکجا و ازجانب هر گروه و تحت هربهانه‌ای، اقدامی سبعانه و مذموم و مردود است و باید با شدت تمام محکوم و بدان پاسخ داده شود.» قاسمی ادامه داد: «اقدام انتحاری درکابل هشدار دیگری است که عدم برخورد قاطع با این پدیده شوم و ادامه حمایت برخی کشورها ازحامیان این گروه‌های افراطی درمنطقه درهفته‌های اخیر موجب افزایش این نوع اقدامات بی‌رحمانه شده و جا دارد تمامی کشورها و جوامع صلح‌طلب درخیزشی بزرگ موضوع افرط‌گرایی و ریشه‌های رشدونمو آن و مروجان و حامیان آنها را با جدیت تمام مورد بررسی و توجه لازم قرار دهند.»
روزگذشته همچنین، وزارت امورخارجه روسیه، این انفجار تروریستی را که صدها کشته و زخمی برجای گذاشت، بشدت محکوم کرد. «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه گفت: «ما انجام هرگونه حمله تروریستی را بشدت محکوم می‌کنیم و خواهان آن هستیم که عوامل این‌گونه اقدامات و سازمان‌دهندگان آن به سرعت مجازات شوند.»
وی افزود: «درخواست مسکو از مقامات افغانستان آن است تا تدابیر و اقدامات لازم و پیشگیرانه را برای تضمین امنیت هم درپایتخت و هم در دیگر بخش‌های افغانستان اتخاذ کنند.»
این مقام روس خاطرنشان کرد، دراین انفجار، به هیچ‌یک از شهروندان روسیه آسیبی نرسیده است.
سازمان عفو بین‌الملل نیز حمله به کابل را تلاش عمدی برای کشتن غیرنظامیان خوانده و گفته؛ دولت افغانستان هم نتوانسته که از زندگی مردم افغانستان حفاظت کند. این سازمان با انتشار خبرنامه‌ای گفته است: «باید دراین مورد تحقیق بی‌طرفانه، مستقل، شفاف و موثر انجام شود. عاملان این حادثه باید محاکمه شوند.»
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز این رویداد را محکوم کرده و گفته که ناتو در امر مبارزه علیه تروریسم همکار افغانستان است. ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان نیز دربیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله گفته است که این رویداد نشانگر «دورویی» دشمن مردم افغانستان است که ظاهرا مدعی است؛ تنها نیروهای امنیتی افغانستان را هدف قرار می‌دهد، درحالی ‌که به کشتار مردم غیرنظامی ادامه می‌دهد.
سفارت آمریکا همچنین این حمله را «شرم‌آور و هولناک» خوانده و گفته است؛ انجام چنین حملاتی نشان می‌دهد که «تروریست‌ها» هیچ ارزشی برای زندگی انسان‌ها قایل نبوده و شدیدا مخالف تأمین صلح در افغانستان هستند.