کارت قرمز پاستور به رئیس جام‌جم!

آرمان ملي - ياسمن طالقاني: «ورود ممنوع» ديروز جلسه هيات دولت مطابق هميشه برگزار شد اما يک کرسي خالي ماند، همان کرسي‌اي که رئيس سازمان صداوسيما روي آن مي‌نشست. ديروز خبري از علي‌عسگري نبود و البته اگر رويکرد جام‌جم با بهارستان به‌ويژه در هفته اخير مورد بررسي قرار گيرد، غيبت علي‌عسگري در جلسه هيات دولت را نمي‌توان عجيب دانست. شکايت از آذري‌جهرمي تا سخن از پامنقلي تنها نمونه‌هاي اخير عملکرد ضددولتي صداوسيماست و اگر خواسته شود به سياست تهاجمي در مواجهه با دولت پرداخته شود، پرونده قطوري خواهد شد که تسامح در برابر آن امکانپذير نيست.
روايت واعظي از غيبت ‌علي‌عسگري
ديروز که صندلي علي‌عسگري در جلسه هيات دولت خالي ماند، خبرنگاران جوياي علت آن شدند. رئيس دفتر رئيس‌جمهور در پاسخ به اين پرسش که آيا علت دعوت نشدن رئيس صداوسيما به جلسه امروز هيات دولت مرتبط با حاشيه‌هاي برنامه «زاويه» است، تاکيد کرد: صداوسيما در برخي از برنامه‌هايي که دارد چه زنده و چه ضبط‌شده، در گزينش افرادي که براي حضور دعوت مي‌کند، به نوعي کساني را انتخاب مي‌کند که تابلودار هستند و مخالف دولتند، درحالي‌که ما در شرايطي هستيم که بيش از هر زمان ديگري نيازمند انسجام و هماهنگي هستيم تا از جنگ تحميلي اقتصادي عبور کنيم. صداوسيما نبايد با برنامه‌ها و مستنداتي که مي‌سازد مردم را نااميد سازد. محمود واعظي تصريح کرد: برنامه‌اي که در آن يک روحاني را دعوت کرده بودند و اينکه با يک لحن بسيار بد به رئيس‌جمهوري توهين مي‌کند، اين امري بود که براي وزراي ما قابل‌قبول نبود و گفتند نمي‌شود که صداوسيمايي که متعلق به نظام است، اينگونه عمل کند. واعظي همچنين يادآور شد: نمي‌دانم که رئيس صداوسيما به جلسه امروز هيات دولت دعوت شده است يا نه، اما در آن اتاقي که ما بوديم ايشان حضور نداشت.
رئيس صداوسيما نيامد، وزرا آمدند!


رئيس رسانه ملي پس گذشت چهار روز از اين اتفاق در متن کوتاهي از اين اتفاق عذرخواهي کرد. نکته عجيب اينکه همين عذرخواهي کوتاه هم جز در بخش خبري 21 تلويزيون، در هيچ‌يک از بخش‌هاي خبري ديگر راديووتلويزيون و شبکه خبر انعکاس نيافت و در همان يک بخش خبري هم به‌عنوان بيست‌وسومين خبر و در 27ثانيه خوانده شد. برخي که معتقدند علي‌عسگري به جلسه هيات دولت دعوت نشده، دليل آن را اظهارات جهان‌بزرگي در برنامه زاويه شبکه 4 مي‌دانند. هفته گذشته در يک برنامه تلويزيوني به نام «زاويه» که از شبکه چهار سيما برگزار شد، حجت‌الاسلام احمد جهان‌بزرگي عضو هيات‌ علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي که به‌عنوان مهمان در اين برنامه حضور يافته بود، در اظهاراتي بي‌سابقه گفت: مسئولي که در خانه نشسته و شايد پاي منقل هم باشد، جايي سر نمي‌زند و وزرايش نمي‌توانند با او تماس بگيرند، اين مسئوله؟ اين اظهارات توهين‌آميز باعث اعتراض اعضاي هيات‌وزيران شد. پس از آن وزرا خواستار عدم حضور علي‌عسگري در جلسه هيات دولت شدند و چنين عنوان کردند اگر رئيس سازمان صداوسيما دعوت شود،‌ آنها در جلسه حضور پيدا نمي‌کنند که ظاهرا ديروز بر همين اساس عمل شد يعني علي‌عسگري نبود تا وزرا باشند. 7 بهمن دبير هيات دولت، درباره اينکه برخي منابع اعلام کرده‌اند که وزرا به دليل اظهارات مطرح‌شده در يکي از برنامه‌هاي صداوسيما قصد شرکت در جلسه هيات دولت در روز يکشنبه گذشته را نداشتند، گفت: بله؛ اين خبر صحت دارد. از روز پنجشنبه هفته قبل، تعدادي از وزرا اعلام کردند که اگر اين توهين بخواهد بدون پاسخ بماند ما در جلسه‌اي که مدير سازمان باشد شرکت نمي‌کنيم. حسين سيمايي صراف روز سه‌شنبه در مورد اينکه آيا آقاي‌علي‌عسگري براي جلسات هيات دولت مثل روز چهارشنبه اين هفته دعوت شده‌اند يا خير چنين پاسخ داده بود که «هنوز دعوتنامه‌هاي چهارشنبه را ارسال نکرده‌ايم. البته براي روز يکشنبه ايشان را دعوت نکرديم. آقاي‌علي‌عسگري در جلسه شوراي معاونان‌شان به اين توهين واکنش نشان داد، اما درمورد انتشار واکنشش گفتند خبر را به فضاي مجازي مي‌فرستيم. اين در حالي است که توهين در تلويزيون پخش شده است من به آقاي علي‌عسگري گفتم که چرا از طريق رسانه خودتان خبر را منتشر نمي‌کنيد، ايشان گفت: مي‌خواهم اين موضوع را کنترل کنم تا در اين صحنه کمتر انتشار پيدا کند، من به ايشان گفتم آقاي علي‌عسگري اين موضوع به اندازه کافي انتشار پيدا کرده است شما مي‌توانيد از طريق زيرنويس شبکه خبر يا بخش خبري اين موضوع را تقبيح کنيد، اما اين کار را نکردند به خاطر همين است که مي‌گوييم واکنش نشان داده‌شده نه به‌موقع بود، نه به اندازه بود.»
دلواپسان شوکه شدند
نکته قابل‌تامل واکنش رسانه‌هاي دلواپس به عدم دعوت از علي‌عسگري براي حضور در جلسه هيات دولت است، چنانکه تسنيم نوشت: «علي‌عسگري رئيس سازمان صداوسيما از دولت رسما عذرخواهي کرد و گفته مي‌شود مجري برنامه زاويه آقاي حبيب رحيم‌پور ازغدي نيز اخراج شده است ولي گويا اين اقدامات کافي نبوده و از حضور رئيس سازمان صداوسيما در جلسه دولت ممانعت به عمل آمده است.» اين ادعا محلي از اعراب ندارد و روز سه‌شنبه اخراج مجري برنامه زاويه از سوي مدير شبکه 4 تکذيب شد. مشخص نيست چرا دلواپسان درصدد هستند با طرح موضوعات سطحي توهين به دولتمردان و مسئولان را ناديده بگيرند. خبرگزاري دلواپس فارس هم پس از اعلام دعوت نشدن علي‌عسگري به هيات دولت، نوشت: «جمله مشهور «خدايا به تو پناه مي‌برم از بستن دهان منتقدان و رقيبان» از شعارهايي بود که روحاني روي آن در فيلم تبليغاتي خود پس از پيروزي در انتخابات سال 92 مانور داده بود.»