پرواز ابدی چپ پای فوتبال ایران/ مهرداد میناوند در قطعه نام آوران آرام گرفت

سرویس ورزشی-مهرداد میناوند ملی‌پوش پیشین فوتبال ایران که مدتی بود به علت کرونا در بیمارستان بستری بود، چهارشنبه شب هفته گذشته در سن 45 سالگی دارفانی را وداع گفت.
چپ‌پای شناخته شده فوتبال ایران چندی پیش به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان لاله تهران بستری شد و باتوجه به درگیری 80 درصدی ریه‌اش، خیلی زود به آی سی یو رفت تا نگرانی طرفدارانش و اهالی فوتبال را متوجه خود ببیند.
دو روز پس از بستری شدن، تیم پزشکی برای حفظ او مجبور شد که با داروی بیهوشی وی را به خواب عمیق ببرد و بعد با شستشوی ریه و اقدام‌های تهاجمی، سلامتی این پیشکسوت فوتبال ایران را بازیابد. روز جمعه سطح اکسیژن خون میناوند به بالای 80 درصد افزایش یافت تا امیدواری درباره او بیشتر شود اما متاسفانه میناوند نتوانست برابر کرونا مقاومت کند.
این در حالی است که حتی گفته می‌شد قرار است با بهبود حال او، بیهوشی مصنوعی نیز از بین برود و کم کم وی به شرایط عادی برگردد اما ناگهان دوباره سطح اکسیژن خون کاهش یافت. عصر روز چهارشنبه اخباری منفی از بیمارستان لاله درخصوص او به گوش رسید و پیگیری‌ها نشان داد که حال مهرداد میناوند رو به وخامت است. این وخامت ادامه یافت و عملیات پزشکان برای نجات میناوند نیز به جایی نرسید تا در کمال ناباوری خبر درگذشت این پیشکسوت فوتبال ایران از اتاق آی سی یو مخابره شود.


مهرداد میناوند که سابقه بازی در تیم‌های پرسپولیس، سپاهان و... را دارد، در جام جهانی 1998 حضور داشت و برای چند سال پیراهن اشتروم گراتس اتریش را نیز برتن کرد.
دکتر لطفی، پزشک معالج میناوند درباره این اتفاق تلخ در گفت‌وگو با شبکه خبر عنوان کرد: تا عصر چهارشنبه و حوالی ساعت 18، میناوند در وضعیت پایداری به سر می‌برد و اکسیژن خون وی بالای 90 بود و وضعیت کبد و کلیه وی و جریان خون در بدن او پایدار بود و ما به این وضعیت امیدوار بودیم. اما متاسفانه ناگهان یک آمبولی ریوی باعث شد تا وضعیت این شخصیت ملی بحرانی شود و وی از جمع ما بر اثر کرونا برود.
برگزاری مراسم خاکسپاری در قطعه هنرمندان
مراسم خاکسپاری پیکر مرحوم مهرداد میناوند ظهر پنجشنبه نهم بهمن ماه در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا برگزار شد. پیکر مرحوم میناوند در کنار مزار ابراهیم آشتیانی و جعفر کاشانی دو پیشکسوت باشگاه پرسپولیس به خاک سپرده شد. با وجود تلاش خانواده برای اعلام نکردن زمان تشییع و خاکسپاری و اعلام سازمان بهشت زهرا برای جلوگیری از تجمع، این مراسم با حضور تعداد زیادی از اهالی فوتبال و فوتبال‌دوستان و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.
محبوبیت مهرداد میناوند در بین هواداران پرسپولیس و بسیاری دیگر از فوتبال دوستان ایرانی بر کسی پوشیده نیست، اما شاید در برهه کنونی که شیوع ویروس کرونا در حال جان گرفتن است، همه باید بیش از هر زمان دیگری نسبت به سلامت عمومی جامعه حساس باشند و با رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از حضور در تجمعات، به بهتر شدن وضعیت و جلوگیری از ابتلای هرچه بیشتر به کووید۱۹ در جامعه کمک کنند.
پیام‌های تسلیتی که صادر شد
درگذشت میناوند بازتاب بسیاری در ایران و کشورهای دیگر داشت تا جایی که وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، باشگاه پرسپولیس‌، استقلال و بسیاری باشگاه‌های دیگر، چهره‌های شناخته شده ورزشی و غیر ورزشی و... پیام تسلیت صادر کردند. در خارج از کشور نیز درگذشت میناوند بازتاب بسیاری داشت تا جایی که فدراسیون جهانی فوتبال، کنفدراسیون فوتبال آسیا در گذشت او را تسلیت گفتند.
در متن پیام شیخ سلمان رئیس‌کنفدراسیون فوتبال آمده است: «از شنیدن خبر درگذشت ناگهانی مهرداد میناوند، بازیکن پیشین تیم ملی ایران که با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کرد عمیقا متاسف شدم. افکار و دعای خانواده فوتبال آسیا در زمان سخت با فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، خانواده و دوستان مهرداد میناوند است. بیماری همه گیر کووید ۱۹ بزرگترین چالش تاریخ معاصر بوده و خانواده فوتبال آسیا در غم از دست دادن یکی از ستاره‌های واقعی خود که متأسفانه خیلی زود ما را ترک کرد، سوگوار است. مهرداد میناوند الهام‌بخش میلیون‌ها هوادار و بسیاری از بازیکنان نسل امروز بود، لطفاً همدردی عمیق و صمیمانه من را از طرف کل خانواده فوتبال آسیا به مناسبت درگذشت او بپذیرید.»
همچنین باشگاه‌های رم و اشتورم گراتس اتریش نیز با ارسال پیام، درگذشت ملی‌پوش پیشین فوتبال ایران را تسلیت گفتند. دیروز نیز مسابقات هفته سیزدهم لیگ برتر به احترام مهرداد میناوند با یک دقیقه سکوت و قرائت فاتحه آغاز شد.
درگذشت میناوند در رسانه‌ها نیز بازتاب بسیاری داشت. روز پنجشنبه فیلمی از مداحی او در مراسم تجلیل از ملی‌پوشان بعد از جام جهانی ۱۹۹۸ منتشر شد. همچنین از دیگر مصاحبه‌هایی که از مهرداد میناوند منتشر شد و بازتاب بسیاری نیز داشت او از ارادت همیشگی‌اش به علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس گفت.
حاشیه‌سازی پس از درگذشت میناوند
درگذشت مهرداد میناوند موجب شد بازهم جمعی از به اصطلاح سلبریتی‌ها هشتگ واکسن بخرید را در فضای مجازی داغ کنند که اتفاقا با استقبال رسانه‌های معاند نیز مواجه شد. در مقابل این جریان، بسیاری نیز به درستی بر این موضوع اشاره می‌کردند که اگر واکسن‌های خارجی ساخته شده موثر بود چرا هر روز تعداد زیادی از شهروندان آمریکایی و انگلیسی جان خود را از دست می‌دهند. در فضای مجازی حتی به مرگ لری کینگ نیز اشاره و عنوان شد که اگر قرار بود واکنس‌های خارجی معجزه کنند، چرا این مجری شناخته شده زنده نماند؟!
در پایان سرویس ورزشی کیهان نیز درگذشت مهرداد میناوند ملی‌پوش پیشین فوتبال ایران را خدمت خانواده محترم آن مرحوم و جامعه بزرگ ورزش تسلیت می‌گوید.