مصائب خرید روغن خوراکی

برخی از خوانندگان روزنامه در تماس با ما گفته‌اند برای خرید روغن خوراکی دچار مشکل هستند و فروشگاه‌های بزرگ برای خرید این مواد خوراکی لازم شرط می‌گذارند که بایستی خرید‌های دیگری انجام دهید که این موضوع در این شرایط اقتصادی قابل قبول نیست. هر چند فروشگاه رفاه این موضوع را رد می‌کند!
آفتاب یزد-گروه شبکه: ماه هاست که در اقصی نقاط کشور با کمبود روغن خوراکی مواجه هستیم به طوری که مردم در تهیه آن دچار مشکل شده اند. بعضا در برخی از شهرها، مردم باید در صف‌های طولانی بایستند تا بتوانند روغن، محصولی که از نیازهای اساسی خانواده است را تهیه کنند. اما داستان مشکلات در تهیه روغن از آنجایی جالب می‌شود که شهروندان برای تهیه روغن خود در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با شروط عجیبی روبه رو هستند. از آنجایی که روغن در این فروشگاه‌ها سهمیه‌بندی است (مردم می‌توانند فقط دو روغن خریداری کنند) گویا مردم برای تهیه بیش از این مقدار یا باید فاکتور خریدشان بالای صدهزار تومان باشد یا خریدهای دیگری هم داشته باشند. در این میان متاسفانه برخی مغازه دارها نیز اجناسی که روی دستشان مانده را به اجبار به مشتریان می‌فروشند تا مشتری بتواند روغن مورد نیازش را تهیه کند. این موضوع در حالی است که بنا به گفته مسئولان هیچ فروشگاهی مجاز به فروش اجباری کالا و خدمات خاصی به مشتریان نیست و این طبق قانون تخلف محسوب می‌شود.
> شروط فروشگاه‌ها به خاطر دلال هاست!
یک منبع آگاه در این خصوص ضمن تائید ماجرا به آفتاب یزد گفت:«زمانی که با روابط عمومی فروشگاه... تماس گرفتم در خصوص اینکه چرا برای خرید روغن باید فاکتور ۱۰۰ هزار تومانی ارائه دهیم، عنوان کردند که برای آنکه دلال‌ها از قیمت ارزان روغن سوء استفاده نکنند ما این شرط را گذاشتیم. یعنی مردم باید حداقل فاکتور ۱۰۰ هزار تومانی ارائه دهند تا بتوانند یک روغن سه لیتری مصوب قیمت بازار را تهیه کنند.» وی افزود:« فارغ از این مسئله متاسفانه مسئولان فروشگاه... با مردم در این خصوص رفتار درستی هم ندارند. مثلا خانومی بود که به فروشگاه... مراجعه کرد و فقط قصد خرید روغن را داشت مسئولان فروشگاه سر او داد می‌زدند که اگر روغن می‌خواهید باید خریدهای دیگری هم داشته باشید. اگر قرار است که برای خرید یک روغن، خریدهای زوری دیگری هم انجام دهم ترجیح می‌دهم که روغن را با قیمت بالاتر خریداری کنم چون به صرفه‌تر است.»


> مجبوریم
اما صاحب یک رستوران در این خصوص به آفتاب یزد می‌گوید:« برای تهیه روغن مصرفی خود دچار مشکل هستیم بعضی از این شرکت‌های توزیع و پخش مواد غذایی که شناخته شده هم هستند برای آنکه بتوانیم از آنها روغن خریداری کنیم ما را مجبور می‌کنند که کالاهای دیگری را هم از آنها خریداری کنیم مثلا می‌گویند که اگر فلان مقدار روغن می‌خواهید باید 48 عدد تن ماهی هم خریداری کنید در صورتی که اصلا مورد نیاز ما نیست. ولی از آنجا که به روغن نیاز داریم مجبوریم آنها را هم خریداری کنیم.»
زهرا نیز که برای تهیه روغن مورد نیازشان دچار مشکل شده است می‌گوید:« زمانی که به فروشگاه رفتم تا روغن خریداری کنم اجازه خرید بیش از دو روغن را به من ندادند و گفتند که اگر بیشتر روغن می‌خواهید باید خریدهای دیگری هم داشته باشید.»
همچنین رضا از این موضوع گلایه دارد و به آفتاب یزد می‌گوید:«برخی از این فروشگاه‌ها شرط خرید روغن را ارائه فاکتور 100هزار تومانی قرار داده اند. مردم در این شرایط اقتصادی در تامین مایحتاج زندگی شان دچار مشکل هستند چطور می‌توانند برای خرید روغن، کالاهای دیگری را هم خریداری کنند. این انصاف نیست»
اما یک مغازه دار هم به آفتاب یزد می‌گوید: «وقتی شرکت‌های توزیع کننده، فروش روغن به مغازه دار را منوط به سفارش‌های دیگری مثل تن ماهی و چای و.... می‌کنند فروشنده چه کاری انجام بدهد؟ و اگر از شرکت توزیع‌کننده شکایت کنند آن شرکت دیگر برایش روغن نمی‌آورد.»
> صحت ندارد
اما بن یاسین، کارشناس روابط عمومی فروشگاه زنجیره‌ای رفاه در این خصوص به آفتاب یزد می‌گوید:« به هیچ عنوان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه چنین شرط‌هایی برای خرید روغن وجود ندارد و روغن هم مانند سایر کالاها در این فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد اگر هم سهوی یا عمدی چنین موردی در فروشگاه رخ دهد مورد بررسی قرار می‌گیرد و با مسئولان فروشگاه برخورد می‌شود».وی افزود:« مدیران تعزیرات و سازمان استاندارد از فروشگاه‌های ما به صورت هفتگی بازدید می‌کنند از همین رو بدون هیچ مشکلی توزیع روغن را داریم و مشتریان می‌توانند بدون هیچ محدودیتی روغن مورد نیازشان را تهیه کنند.» بن یاسین ادامه داد:« حقیقتاً اولین بار است که گزارش می‌شود فروشگاه رفاه برای فروش روغن به مشتریانش شروطی را تعیین کرده است. به هر حال رسما این موضوع تخلف است و حتماً با فروشگاهی که چنین شرطی را گذاشته برخورد خواهیم کرد.» وی با تاکید بر اینکه فروشگاه‌های رفاه شرطی را مبنی بر اینکه مردم باید کالایی را خریداری کنند تا بتوانند روغن تهیه کنند، ندارد گفت:« ما این ماجرا را بررسی می‌کنیم و اگر با چنین موضوعی روبه رو شویم قطعا برخورد می‌کنیم. اما به دلیل وسعت و تعددی که فروشگاه‌های رفاه در سطح کشور دارد اگر سهوی یا عمدی چنین تخلفاتی رخ می‌دهد واقعاً گاهی اوقات از کنترل ما خارج است ولی اگر گزارشی از تخلفی به ما برسد حتماً آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. به هر حال آنچه که مطمئنم این است که چنین موضوعی در فروشگاه‌های رفاه صحت ندارد.»
> مشکلات بازار روغن ناشی از تصمیمات مجلس است
اما چندی پیش در خصوص چرایی مشکلات بازار روغن،شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرده بود که براساس تحلیل انجام شده مشکل پیش آمده در بازار روغن در نتیجه آثار انتظارات تورمی ناشی از اطلاع‌رسانی درباره آزاد‌سازی نرخ ارز کالاهای اساسی در کمیسیون تلفیق مجلس طی بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ است که با افزایش فشار تقاضا بازار را از تعادل خارج کرده است. اما حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از اطلاعیه شرکت بازرگانی دولتی مبنی بر اینکه مشکلات بازار روغن را ناشی از تصمیمات مجلس دانسته، گفت: «صدور چنین اطلاعیه‌هایی توسط دستگاه‌های دولتی که خود متولی و مسئول ساماندهی بازار و تامین کالاهای اساسی هستند اما طی ماه‌های اخیر عملکرد ضعیفی داشته و نتوانستند به درستی به وظایف خود عمل کنند، محل تامل است.»نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستگاه‌ قضائی و مدعی العموم باید به موضوع صدور این اطلاعیه‌ها که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود، ورود کرده وعلت را جویا شوند، افزود: «کمبود روغن از ماه‌ها قبل در کشور وجود داشت و به کرات توسط نمایندگان مجلس به وزیر صنعت، معدن و تجارت که متولی تامین، تولید و توزیع کالاهای اساسی است گوشزد شده و مربوط به امروز و دیروز نیست.»وی با بیان اینکه مسئولان در برابر صف‌های طولانی لاستیک، مرغ و روغن که مردم در ماه‌هایی مانند خرداد و آبان با آن درگیر بودند، چه پاسخی دارند، در آن روزها که حرفی از تصمیمات کمیسیون تلفیق نبود، اضافه کرد:« تصمیم کمیسیون تلفیق مقدمه‌ای کارشناسی از مصوبات صحن علنی مجلس است و هنوز اتفاقی درباره ارز کالاهای اساسی نیافتاده در واقع تصمیمات کمیسیون ناظر برآینده و سال 1400 بوده و شیوه و روش دولت در سال جاری در حال اجرا است.دستگاه‌های دولتی به جای فرافکنی و فرار رو به جلو به دنبال اجرای وظایف خود باشند.» وی ادامه داد:« مسئولان
هر روز دلیلی را برای گرانی و کمبود کالا در بازار مطرح می‌کنند؛ به طور مثال در روزهای گذشته یکی از مقامات مسئول نبود حلب، دیگری جولان دلالان و حال تصمیمات مجلس را دلیل کمبود روغن در بازار می‌دانند و از بی‌توجهی، نبود نظارت و بی‌برنامگی خود چشم‌پوشی می‌کنند.»
> واکنش کاربران
آنچه که مشخص است اینکه پاسخ مشخصی در خصوص چرایی این مشکل از سوی مسئولان وجود ندارد و مانند همیشه سعی بر این دارند که معضل را بر گردن دیگری بیندازند و از آن بدتر آنکه برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای فروش روغن به مردم، شروطی را تعیین کرده اند. اکنون این موضوع نیز مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آنها را نیز در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:« تهیه و توزیع روغن وارد بخش تراژدیک می‌شود. از صفوف طولانی و بهم پیوسته و نوبت گرفتن از اول صبح گرفته تا سوءاستفاده برخی فروشگاه‌ها در فروش روغن به خریداران به شرط خرید کالاهای دیگر مثل رب گوجه و کیک و... آری، نتیجه مدیریت شماست، تحقیر مردم تا این حد!»
دیگری نوشت:« مردم مجبورن به خاطر تهیه‌ روغن کالاهای دیگری هم خریداری کنند که یا احتیاج ندارند و یا در این شرایطِ گرونی و بی‌پولی هزینه‌ کافی ندارند!»
کاربر دیگری گفته است:« یه بلوار رو بالا پایین کردم یه دونه مغازه نبود یه بطری روغن داشته باشه یه سریام به شرط خرید وسایل دیگه روغن میفروشن»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «پدیده‌ جدیدی بین سوپرمارکت‌ها و بقالی‌ها کم کم در حال مد شدن است. آن‌ها برای فروش کالاهای کمیاب مثل روغن و شکر برای مشتری شرط می‌گذارند؛ مثلا برای خرید روغن باید سه تا شیشه مربای آلبالو بخرید یا اگر شکر بخواهید که اون هم بسته‌ای است باید حتما دوتا عسل یا مربا بخرید!»