آیا در جشنواره فیلم فجر، پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شوند؟ اکران بی‌مسئولیتی!

گروه فرهنگ و هنر – یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت فیزیکی امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود. پیش از جشنواره امید سینماداران به رعایت پروتکل‌ها در سینماهایی که برای جشنواره در نظر گرفته شده‌اند بود که شاید اینگونه اعتماد مردم برای حضور در سینماها جلب شود اما حالا با شروع جشنواره فیلم فجر، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی انتقادهای بسیاری را به دنبال داشت.
سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان جشنواره فیلم فجر به صورت کاملا فیزیکی اما محدودتر از سال‌های گذشته کار خود را از 12 بهمن آغاز کرد تا دوباره سینماها امیدی به حضور تماشاچیان داشته باشند.
اسفند ماه سال گذشته بود که پس از اعلام رسمی ورود ویروس کویید 19 به کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری را برای جلوگیری از انتشار بیشتر این ویروس تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورد. بنابراین سینماها تعطیل شدند. همه امیدوار بودند این تعطیلی روزهای زیادی به طول نینجامد اما حدودا 4 ماه طول کشید تا ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا اجازه فعالیت مجدد سالن‌های سینما را آن هم با نیمی از ظرفیت و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی صادر کند. اما استقبال از سینما چنان که انتظار می‌رفت نبود. در این میان چندین پیک اوج‌گیری کرونا نیز باعث تعطیلی مجدد همان فعالیت نصفه و نیمه سینماها شدند. اما سرانجام با آبی شدن بسیاری از شهرهای کشور اجازه فعالیت سینماهای کشور با درنظر گرفتن ساعات منع تردد صادر شد اما همچنان مخاطبی که یک سال است به دیدن فیلم‌های سینمایی در قاب تلویزیون یا گوشی‌های هوشمند عادت کرده‌اند، به سینماها نیامدند. بنابراین چشم امید سینماداران به برگزاری جشنواره فیلم فجر بود تا شاید از این طریق اعتماد از دست رفته مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و امنیت نسبی سینماها در خصوص انتشار ویروس کرونا ترمیم شود. منوچهر محمدی، مدیر پردیس سینمایی زندگی و مگامال پیش از اغاز جشنواره در این خصوص گفته بود: به نظر من فضای جشنواره بسیار می‌تواند کمک کند. سینمادارها و صاحبان فیلم‌ها این همه ضرر و خسارت را تحمل کردند، اگر چند هفته دیگر هم صبر می‌کردند که با تب و تاب و هیجان جشنواره بازگشایی انجام می‌شد، شاید اتفاق درست‌تری رخ می‌داد.
پیش از جشنواره، سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، درباره تضمین رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار کرد: از پروتکل‌ها همه دوستان مطلع هستند ما هم به سینماها درباره این موضوع اطلاع داده‌ایم، تب سنجی، الزام استفاده از ماسک، ضدعفونی سالن‌ها، تغییر هوا در بین سانس‌ها از این موارد است در برج میلاد هم صندلی‌های یک در میان را خارج کرده‌ایم و مبلمان‌ها با فاصله با هم قرار دارند.


اما بعضی معتقد بودند که در شرایط جشنواره نمی‌توان پروتکل‌ها را رعایت کرد. به عنوان مثال امسال به دلیل شیوع کرونا، خانه سینما، هیچ سالنی را برای اهالی صنف درنظر نگرفته است و دلیل این اتفاق این است که این سالن‌ها از لحاظ تعداد مخاطب در سال‌های گذشته قابل کنترل نبوده است و امسال به دلیل شیوع کرونا قطعا شرایط خطرناکی پیدا می‌کرده است.
به هر ترتیب جشنواره فیلم فجر آغاز شد اما تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از جشنواره نشانی از رعایت جدی پروتکل‌ها نداشت. گرچه این روال هر ساله جشنواره فیلم فجر است که حضور هنرمندان باعث تجمع عکاسان برای تهیه عکس‌های خبری از مهمترین رویداد سینمایی کشور می‌شده است با تغییر شرایط اما امسال حضور خبرنگاران و عکاسان در برج میلاد به کمترین تعداد خود در چند دوره برگزاری این رویداد رسیده است. ولی با این حال انتشار تصاویر این حضور حداقلی اما در هم تنیده، برخی کانال‌های تلگرامی و به تبع آن رسانه‌های رسمی را بر آن داشت تا این حضور را تهدیدی جدی برای سلامت اصحاب رسانه بخوانند که البته گزاره‌ای درست است؛ موضوعی که منجر به واکنش علیرضا وهاب‌زاده مشاور رسانه‌ای وزیر بهداشت شد تا مسئولان برگزاری جشنواره را موظف به پاسخگویی درباره آنچه رخ داده بداند.
او در توییتی عنوان کرد: «تمامی ضوابط مثل تمام مشاغل و فضاها به مسئولان جشنواره ابلاغ شده و متعهد شدند که پروتکل‌ها را رعایت کنند. قطعاً این تصاویر تخلف از اجرای پروتکل‌هاست و مسئولان برگزاری جشنواره باید پاسخگو باشند.»
اما مشاهدات نشان می‌دهد که بستر اجرای پروتکل‌های بهداشتی از منظر فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، یک در میان کردن صندلی‌ها، لزوم استفاده از ماسک و استریلیزه کردن مواد خوراکی به‌صورت قابل قبولی فراهم بود. آنچه اما محل چالش است پایبندی شخصی افراد به رعایت فاصله‌هاست.
یک سالی می‌شود که فعالان حوزه رسانه و سینما از برنامه‌های سینمایی دور هستند، جشنواره فیلم فجر جدی‌ترین حضور خبرنگاران و عکاسان در یک سال گذشته است؛ مسئله‌ای که باعث تجدید دیدار افراد می‌شود و این هیجان دیدار رعایت موارد بهداشتی را با چالش‌هایی مواجه می‌کند.
برگزاری مراسم فتوکال و ایجاد صف برای ورود به سالن رسانه‌ای از جمله موارد دیگر است که رعایت موارد بهداشتی را دچار اختلال می‌کند.
از سوی دیگر در مراسم فوتوکال یا همان عکاسی در حاشیه رونمایی فیلم «بی‌همه چیز» که عادل فردوسی‌پور به‌عنوان مهمان ویژه تیم سازنده فیلم خود را برای رونمایی از این فیلم به برج میلاد رسانده بود، به تنهایی در مقابل دوربین عکاسان ایستاد اما تیم تولید فیلم از راه رسیدند و مواجهه غیراصولی فردوسی‌پور با پرویز پرستویی آن هم در مقابل چشم اصحاب رسانه، تبدیل به یک چالش برای جشنواره شد!
پرویز پرستویی و عادل فردوسی‌پور بدون توجه به ملاحظات، حساسیت‌ها و هشدارهایی که بارها در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده، یکدیگر را در آغوش کشیدند و این حرکت زمانی صورت غریب‌تر به خود گرفت که دیگر عوامل فیلم به این ترکیب دو نفره افزوده شدند و برای ثبت یک قاب احتمالاً جذاب‌تر همه ماسک‌ها را از صورت برداشتند. ویدئوی چند ثانیه‌ای مربوط به این اتفاق خیلی زود جشنواره فجر را با چالش عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مواجه کرد.
این اتفاق واکنش‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. حالا با توجه به اینکه در جشنواره فیلم فجر که همه می‌دانند چگونه هر حرکت‌شان زیر ذره‌بین افکار عمومی قرار دارد و پروتکل‌ها اینگونه رعایت نمی‌شوند، چگونه می‌توان به حضور در سینماها و شرایط بهداشتی آنها اعتماد کرد؟