کرونا؛ اپیزود مشترک جشنواره‌های استانی فیلم فجر

شیما جهانبخش
خبرنگار
با تصمیم ستاد ملی کرونا جشنواره‌های فیلم فجر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بیشتر استان‌ها برگزار می‌شود؛ البته آن‌طور که ستاد ملی کرونا اعلام کرده؛ جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر در شهرهای آبی و زرد به ترتیب با ۵۰ و ۳۰ درصد ظرفیت سالن ها مجاز به برگزاری هستند منوط به آنکه فروش بلیت اینترنتی باشد و کد ملی مدعوین از نظر ابتلا یا ابتلا نداشتن به بیماری بررسی شود.
بر اساس این پروتکل‌ها فروش فیزیکی بلیت ممنوع است، سالن‌های سینما و تئاتر باید فاصله ای حداقل یک ساعته مابین سانس‌های نمایشی قائل شوند تا بحث هوادهی سالن و ضدعفونی کردن صندلی‌ها برای سانس بعدی صورت گیرد و آخرین سانس نمایش فیلم‌ها ساعت 20 خواهد بود و چندین دستورالعمل دیگر که اگر مسئولان سینماها می‌خواهند این جشنواره برگزار شود ملزم به رعایت آن هستند. در مجموع امسال متفاوت‌ترین جشنواره فجر در طول چهار دهه فعالیت در سراسر استان‌ها برگزار  می‌شود البته در این میان مازندران به‌عنوان تنها استان نارنجی کشور از برگزاری این جشنواره جا مانده اما در دیگر استان‌ها این جشنواره برگزار خواهد شد.


برگزاری بیستمین جشنواره فیلم فجر با حفظ شیوه نامه‌های بهداشتی در شیراز
«بهروز مرامی جدیدی»، معاون سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در گفت‌و‌گو با «ایران» از برگزاری بیستمین جشنواره فیلم فجر با حفظ شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در این استان خبر داد و اظهارداشت: امسال به‌دلیل شرایط ناشی از کرونا برگزاری این جشنواره با دوره‌های قبل بسیار متفاوت خواهد بود و تنها در ۳۰ درصد ظرفیت سالن‌های شیراز اجرا می‌شود.
مرامی ادامه داد: می‌دانیم عدم استفاده از ظرفیت کامل سینماها در این جشنواره محدودیت‌هایی را در پی خواهد داشت و بخشی از علاقه مندان نخواهند توانست در این دوره حضور یابند اما باید شرایط را درک کرده و براساس مصوبات ستاد استانی و ملی مدیریت کرونا عمل کنیم.
وی با تأکید بر اینکه «سینما ایران» و «مجموعه هنری و سینمایی هنرشهر آفتاب» میزبانان جشنواره بیستم فیلم فجر شیراز خواهند بود، افزود: روزانه سه نوبت و در مجموع ۱۶ سانس در سینما ایران و ۳۲ سانس در هنرشهر آفتاب فیلم‌ها را اکران خواهیم کرد.همه ۱۶ فیلمی که به جشنواره فجر راه یافته‌، در شیراز هم اکران می‌شوند و هر فرد می‌تواند ۴ بلیت برای یک فیلم تهیه کند.
به‌گفته مرامی، سامانه‌های فروش رسمی سازمان سینمایی، از جمله سایت ایرانتیک به آدرس www.irantic.com که در سال‌های گذشته نیز امکان خرید بلیت این جشنواره را در شیراز فراهم کرده بود، در جشنواره بیستم باعنوان بستر تهیه بلیت این رویداد در نظر گرفته شده است.
 هیچ مراسمی برای افتتاحیه یا اختتامیه در اصفهان برگزار نمی‌شود
«محمدحسین محمدی فشارکی»، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان هم با اشاره به اینکه یازدهمین جشنواره استانی فیلم فجر اصفهان از روز چهارشنبه همزمان با ولادت حضرت زهرا(س) آغاز می‌شود به «ایران» گفت : تمام ۱۶ فیلم سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر در اصفهان اکران می‌شود اما به‌دلیل شیوع کرونا با شرایط خاص و ویژه‌ای در برگزاری این جشنواره مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه 2 سینمای «ساحل» و «سیتی سنتر» اصفهان برای اکران فیلم‌های جشنواره در نظر گرفته شده‌اند، افزود: براساس مصوبات ستاد کرونا این سالن‌ها با ۳۰ درصد ظرفیت برای اکران فیلم‌های فجر فعالیت خواهند داشت و بین هر سانس نیم ساعت فاصله برای ضدعفونی لحاظ و تب سنجی از تماشاگران نیز انجام می‌شود. همچنین هیچ مراسمی برای افتتاحیه یا اختتامیه جشنواره در اصفهان برگزار نمی‌شود.
محمدی فشارکی با اشاره به اینکه خرید بلیت‌های جشنواره به‌صورت تک نفره و از طریق سامانه «سمفا» امکانپذیر است، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های اصفهان و به‌دلیل محدودیت در ظرفیت هر سالن سینمایی برای فروش بلیت به‌دنبال افزایش سالن‌های سینمایی برای اکران فیلم‌های جشنواره فجر هستیم و آخرین برنامه‌ها و تغییرات احتمالی مربوط به اکران فیلم‌ها به طور مستمر اطلاع‌رسانی می‌شود.
وی با بیان اینکه زمان اجرا و اکران فیلم‌ها از ساعت 13 تا 19 خواهد بود، افزود: 2 سالن به عموم مردم و علاقه مندان اختصاص یافته و یک سانس نیز ویژه هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر است. همچنین برای مسئولان نیز هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود؛ در خصوص قیمت بلیت‌ها هم تلاش‌هایی انجام شده و در نهایت به قیمت ۱۸ هزار تومان به اضافه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسیدیم.
برگزاری هجدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد
درحالی‌که تا چند روز گذشته به‌دلیل وضعیت کرونا برگزاری جشنواره فیلم فجر در مشهد با اما ‌و اگرهای فراوانی روبه‌رو بود اما «جعفر مروارید» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از برگزاری هجدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد همزمان با سی و نهمین دوره از این جشنواره خبر داد و گفت: با توجه به تغییر وضعیت شهرهای کشور، مسئولان برگزاری سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر تصمیم به نمایش فیلم‌های این جشنواره در مشهد مقدس گرفته ‌اند اما برگزاری این رویداد، منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تاکنون هفده دوره از جشنواره فیلم فجر در مشهد برگزار شده است، افزود: از آنجایی که تداوم این اجراها در شرایط کرونایی به اقتصاد فرهنگ و هنر کمک می‌کند امسال هم تلاش کرده‌ایم این جشنواره را در استان برگزار کنیم. هرچند شرایط از نظر شیوع کرونا کمی بهتر شده اما ستاد کرونا برگزاری جشنواره را تنها ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام کرده است. می‌دانیم محدودیت‌ها سبب می‌شود همه نتوانند از سینماها استفاده کنند اما شرایط «زیست کرونایی» خاص است و امیدواریم مردم آن را درک کنند.
مروارید با اشاره به اینکه هنوز تعداد فیلم‌های اکران شده در جشنواره فیلم فجر مشهد مشخص نیست، افزود: جزئیات مربوط به فروش بلیت، اسامی فیلم‌ها و سالن‌های سینمایی در هجدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد پس از قطعی شدن جدول اکران فیلم از سوی مرکز، اطلاع‌رسانی خواهد شد؛ البته می دانیم اکران در سینماهای  «هویزه»، «آفریقا» و «اطلس» خواهد بود. همچنین آخرین اکران در سینماها، ساعت ۸ شب به پایان می‌رسد و سالن‌ها تنها با ظرفیت یک سوم صندلی‌ها، بلیت فروشی خواهند کرد.
وی با تأکید بر اینکه برای حفظ پروتکل‌های بهداشتی، فروش بلیت از طریق گیشه انجام نمی‌گیرد، افزود: فروش فقط از طریق سایت اینترنتی خواهد بود و به‌دلیل وضعیت کرونا، مراسم افتتاحیه و اختتامیه برگزار نمی‌شود.
جشنواره فیلم فجر در مازندران نارنجی برگزار نمی‌شود
«عباس زارع» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به وضعیت نارنجی تعدادی از شهرهای استان اظهارداشت: ستاد ملی کرونا وضعیت ساری و دیگر شهرستان‌های استان را که در سال‌های قبل پذیرای جشنواره فیلم فجر بوده‌اند نارنجی اعلام کرده به‌همین خاطر امسال جشنواره فیلم فجر در استان برگزار نمی‌شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خاطرنشان کرد: البته ما پیگیر هستیم و اگر تا چهارشنبه این هفته تغییری در رنگ‌بندی کرونایی مازندران ایجاد شود احتمال برگزاری این جشنواره در شهرهای استان وجود دارد. طبق اعلام ستاد کرونا، برگزاری جشنواره فقط در مناطق زرد و آبی، آن هم با ۵۰ و ۳۰ درصد ظرفیت سالن‌ها مجاز است اما در حال حاضر طبق آخرین اخبار شهرستان‌های عباس آباد، کلاردشت، سیمرغ، میاندورود، گلوگاه، سوادکوه و سوادکوه شمالی در وضعیت زرد و بقیه شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.