واکسیناسیون این هفته آغاز می‌شود

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح دیروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه می‌توانیم امیدوار باشیم که اگر همه با هم همکاری کنیم، جلوی موج چهارم این پاندمی را بگیریم، گفت: مردم باید مراعات کنند مخصوصاً اینکه در این اواخر می‌بینید که دیگر این ویروس سن و سال هم نمی‌شناسد.
وی با اشاره به آمار مربوط به میزان مراعات پروتکل‌های بهداشتی در کشور، گفت: آماری که هفته قبل در همین جلسه مطرح شد، نشان داد که یک مقدار پروتکل‌ها کمتر مراعات می‌شود. هفته قبل اعلام شد که ۸۱ درصد پروتکل‌ها مراعات می‌شود.
رئیس‌جمهور گفت: در هفته جاری نیز اعلام شد که ۷۵ درصد پروتکل‌های بهداشتی مراعات می‌شود این یعنی ما داریم به سمت کاهش مراعات‌ها حرکت می‌کنیم. هرچه رعایت پروتکل‌ها کاهش پیدا کند، بعد از چند هفته افزایش بیماری و فوتی‌ها را می‌بینیم. من خواهش می‌کنم در این هفته‌های پیش‌رو مراعات کنیم تا ایام عید نوروز خوبی داشته باشیم. در اسفند ماه خرید و فروش زیاد می‌شود و کسب و کار رونق پیدا می‌کند. اگر همه مراعات‌ها را انجام دهیم و با موج جدیدی مواجه نشویم، عید خوبی می‌توانیم داشته باشیم.
روحانی درباره واکسیناسیون نیز گفت: ما بر مبنای اولویت می‌خواهیم کار را شروع کنیم. اگر همه واکسن‌ها هم فراهم باشد، امکانات تزریق واکسن به‌گونه‌ای نیست که در یک روز بتوان انجام داد. اگر قرار باشد واکسیناسیون در یک کشور ۸۰ و چند میلیونی انجام شود، یک تا هشت ماه زمان می‌برد و این‌طور نیست که یک روزه انجام شود.


وی ادامه داد: همه دستگاه‌ها خودشان را آماده کردند برای اینکه واکسیناسیون در ایران انجام بگیرد. خوشبختانه اولین محموله واکسن وارد کشور شده است و در همین هفته واکسیناسیون شروع می‌شود. این جای بسیار خوشحالی است و من از وزیر بهداشت، بانک مرکزی، وزیر خارجه، سفرای ایران و هواپیمایی تشکر می‌کنم. همه دست به دست هم دادند و امروز همه به واکسیناسیون رسیدیم.
رئیس‌جمهور گفت: در این هفته یعنی هفته دهه مبارک فجر و هفته جشن ملی کشور و قبل از ۲۲ بهمن و روزهای آینده، واکسیناسیون براساس اولویت‌هایی که وزارت بهداشت مشخص می‌کند، آغاز می‌شود.
روحانی گفت: اول کادر درمان ما باید در دو مرحله این واکسن را بگیرند تا یک اطمینان بالایی حاصل شود زیرا آنها بیشتر در معرض خطر هستند. سپس برای سالمندان و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند واکسیناسیون انجام می‌شود.
رئیس‌جمهور گفت: امیدوارم سال آینده شرایطی فراهم شود که بعد از فصل بهار و زمانی که به فصل تابستان می‌رسیم، واکسن‌های داخلی هم به دست ما برسد. احتمال دارد واکسن پاستور در بهار به دست برسد و سپس واکسن رازی و برکت را هم داشته باشیم.
روحانی تاکید کرد: البته حتی اگر همه واکسن‌ها آماده و تزریق شود، به دلیل اینکه واکسیناسیون ۶ ماه زمان می‌برد و اثر واکسن‌ها صد در صد نیست و باید در دو مرحله این کار انجام بگیرد، ما باید تا یکسال آینده خودمان را آماده کنیم و همه پروتکل‌ها را مورد مراعات قرار دهیم که از این خطر عبور کرده تا مشکلی برای کشور نباشد.
وی تصریح کرد: از همه وسایل ارتباط جمعی، رسانه‌ها و صدا و سیما می‌خواهم که همچنان همچنان هشدارها را به مردم بدهیم. وقتی این هفته اعلام می‌شود که واکسیناسیون شروع شد نباید تبدیل به عادی‌سازی شود. پروتکل‌ها را باید طی یک مدت طولانی مراعات کنیم.
سایر اخبار این روزنامه