25 کشور در صف دریافت واکسن روسی اسپوتنیک


جنگ واکسن‌ها در جهان بالا گرفته است. کندی توزیع و عوارض جانبی شدید واکسن آمریکایی فایزر، باعث شد که بسیاری از کشورها به دنبال خرید واکسن روسی کرونا بروند. صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه در همین زمینه اعلام کرد، انتظار می‌رود تا پایان هفته آینده، واکسن اسپوتنیک در 25 کشور جهان ثبت شود.شبکه خبری بلومبرگ نیز در همین زمینه گزارش داد، به دنبال تایید واکسن کرونای «اسپوتنیک وی» روسیه از سوی مجله پزشکی معتبر «لانست»، حالا کشورهای زیادی برای دریافت این واکسن صف کشیده‌اند؛ واکسنی که بزرگ‌ترین دستاورد و پیشرفت علمی این کشور از زمان اتحاد جماهیر شوروی محسوب می‌شود. این گزارش می‌افزاید: دست‌کم 19 کشور استفاده از این واکسن را تایید کرده‌اند که شامل کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند مجارستان است و این در حالی است که تا تایید آن در بازارهای اصلی، همچون برزیل و هند، زمان زیادی باقی نمانده است. اکنون همزمان با چالش اتحادیه اروپا در برنامه واکسیناسیون خود‌، روسیه  بازار اتحادیه اروپا را هدف قرار‌داده است.
بلومبرگ نوشت: هر چند ارزیابی دستاورد سیاسی ساخت این واکسن برای پوتین هنوز زود است، اما روسیه تاکنون شاهد تاثیر استفاده از واکسن به عنوان قدرت نرم برای بهبود وجهه خود بعد از سال‌ها محکومیت جهانی، (اتهام) دخالت در انتخابات و هدف قرار‌دادن مخالفان سیاسی در داخل و خارج از این کشور بوده است. تلویزیون دولتی روسیه نیز گزارش‌هایی را درباره تحویل گسترده این واکسن به سایر کشورها ارائه داده است.
به گزارش ایرنا، بر خلاف واکسن شرکت‌های آمریکایی فایزر و بیون تک، «اسپوتنیک» را می‌توان در یخچال نگهداری کرد، حمل‌ونقل و توزیع آن در کشورهای گرم‌تر و فقیرتر آسان‌تر است. همچنین قیمت آن حدود 20 دلار برای دو دوز واکسن است که ارزان‌تر از گزینه‌های جایگزین این واکسن از کشورهای غربی است.این واکسن از واکسن آستروزنکا گران‌تر است‌، اما نشان داده میزان تاثیرگذاری آن از واکسن انگلیسی بیشتر است.
در جدیدترین مورد، صدراعظم اتریش نیز اعلام کرد در صورتی که واکسن‌های کرونای ساخت چین و روسیه به تایید آژانس دارویی اروپا برسد، این کشور آمادگی دارد آنها را تولید و مصرف کند. به خبرگزاری فارس، «سباستین کورتز» صدراعظم اتریش در یک مصاحبه اعلام کرد، موضوع دست یافتن به امن‌ترین واکسن‌ها در اسرع وقت، صرف نظر از کسی است که آن را تهیه کرده است. کورتز همچنین برای تزریق واکسن‌های روسی و چینی در صورت تایید آنها در اروپا اعلام آمادگی کرد.صدراعظم اتریش اظهار داشت: وقتی بحث واکسن است، چیزی که اهمیت دارد کارایی، ایمنی و دسترسی سریع است نه نزاع ژئوپلتیکی.او همچنین از روند اداری کُند آژانس دارویی اروپا در تایید واکسن‌ها انتقاد کرد.


«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در جریان سفر خود به مسکو گفت: امیدوارم هرچه سریعتر این واکسن به کشور‌های اتحادیه اروپا برسد. من به روسیه برای پایان موفقیت‌آمیز این واکسن، تبریک می‌گویم.
عدم تأیید فایزر در هند
دیروز خبرگزاری اسپوتنیک هم گزارش داد، دولت هند نیز به دلیل عوارض جانبی واکسن فایزر، از تأیید آن خودداری کرده است. بر این اساس، سازمان کنترل داروی هند به دلیل وجود گزارش‌هایی از عوارض جانبی شدید واکسن فایزر در کشور‌های دیگر، تایید ایمنی این واکسن را رد کرد.پیش‌تر سازمان کنترل استاندارد دارو‌های مرکزی هند از تأیید درخواست فایزر برای تأیید واکسن جهت بررسی ایمنی واکسن روی مردم این کشور خودداری کرده بود. در نهایت، شرکت فایزر نتوانست از استفاده اضطراری واکسن این شرکت در هند برخوردار شود. سازمان کنترل داروی هند‌، به دلیل وجود گزارشاتی در مورد بروز معلولیت، آنافیلاکسی و سایر موارد شدید عوارض پس از تأیید واکسن در برخی دیگر از کشورها، تأیید این واکسن را رد کرده است.سازمان کنترل داروی هند، از اواخر دسامبر سال گذشته به فایزر حداقل سه بار فرصت داده بود تا در کمیته تخصصی حاضر شود و شواهد کافی را برای تأیید واکسن ارائه دهد، با این وجود، نماینده شرکت فایزر در کمیته مذکور حضور نیافته است.