حاشیه‌های سفر رئیس مجلس با واکنش‌های زیادی همراه شد هجمه غربگراها یا تبلیغات نزدیکان؟

گروه سیاسی- رئیس مجلس شورای اسلامی پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به ولادیمیر پوتین را به ویچسلاو والودین رئیس مجلس دومای روسیه تقدیم کرد.
اما موضوع دیدار محمد باقر قالیباف و پوتین موضوع حاشیه ای این روزهای رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی است که البته با واکنش هایی نیز همراه بوده است.
محمد باقر قالیباف و سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته از فضای رسانه‌ای ایجاد شده بر سر سفر رئیس مجلس به روسیه انتقاد کردند. قالیباف در این باره می‌گوید هجمه ها توسط غرب گرا ها بوده است و خطیب زاده هم از برخوردهای جناحی گلایه کرد.
این در حالی است که فضای انتقادی ایجاد شده نتیجه نحوه خبررسانی سفر قالیباف بود. نمایندگان مجلس و مشاوران قالیباف در روزهای اخیر بارها تاکید کرده بودند که در سفر رئیس مجلس به روسیه، او با پوتین دیدار می کند و حامل پیام رهبر معظم انقلاب است.


مشاوران قالیباف تبلیغات گسترده‌ای برای دیدار پوتین با رئیس مجلس انجام دادند. مهدی محمدی یکی از مشاوران قالیباف در این باره نوشته بود: آقای قالیباف در سفر به روسیه حامل پیام مکتوب مهم، تاریخی و‌ دوران ساز رهبر انقلاب برای رئیس جمهور روسیه است. این نخستین بار در تاریخ روابط دوجانبه است که رهبر معظم انقلاب متنی مکتوب و رسمی حاوی نکات راهبردی تقریبا بی سابقه برای آقای پوتین ارسال می‌کنند.
اما پس از آن گفته شد که به دلیل نپذیرفتن پروتکل های بهداشتی از سوی قالیباف این دیدار انجام نمی شود.
نحوه رفتار مشاوران قالیباف و ایجاد فضای رسانه‌ای گسترده انتقادات زیادی را به دنبال داشت. برخی ناظران می‌گویند این رفتار در جهت انتخابات ریاست جمهوری است.
از سوی دیگر عده‌ای هم رفتار روسیه را توهین آمیز ارزیابی کردند. روزنامه جمهوری اسلامی امروز در مطلبی نوشت که باید قالیباف سفرش به روسیه را لغو می کرد. این روزنامه از رئیس مجلس خواست مشاورانش را تغییر دهد. با این حال محمد باقر قالیباف در مسکو از فضای ایجاد شده علیه خود انتقاد کرد و گفت: غرب‌گرا‌ها در کشورمان در بحث همکاری‌های مشترک ایران با روسیه و چین سنگ‌اندازی‌هایی می‌کنند، مانند بحث برنامه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین که ظرف ۴۸ ساعت هجمه‌ای را علیه چین به راه انداختند که موجب تعجب این کشور شد. همچنین شاهد بودیم که از روزی که سفر من به روسیه قطعی شد، هجمه‌های زیادی را به وجود آوردند.
او با بیان اینکه در این سفر حامل پیام رهبر انقلاب که حاوی ادامه‌دار بودن طرح‌های راهبردی میان ایران و روسیه است، برای رئیس جمهور روسیه هستم، اظهار کرد: با این وجود شاهدیم همان جریان ها، طی ۲۴ ساعت چه غوغایی علیه این سفر به راه انداختند که بیانگر یک طراحی مشخص است.
قالیباف افزود: در برهه‌ای حتی زمانی که می‌خواستم زمان سفر به روسیه را به تعویق بیندازم، رهبر معظم انقلاب فرمودند این سفر را به تاخیر نیندازید و تاکید‌شان بر این بود که نکاتی را به صورت مکتوب به شما ارائه می‌کنم تا به روسیه ببرید.
البته قالیباف اشاره ای به اینکه چرا این فضا انتقادی ایجاد شد نکرد، او توضیح نداد که چرا در حالی که دیدار با پوتین قطعی نشده بود. مشاوران و نزدیکانش دست به فضاسازی رسانه‌ای و خبری و بزرگنمایی در این باره زده‌اند.
واکنش وزارت خارجه
در همین راستا سخنگوی وزارت خارجه ضمن تاکید بر اینکه در سفر قالیباف به روسیه از ابتدا ملاقاتی با پوتین طراحی نشده بود، از برخوردهای جناحی در ایران سفر انتقاد کرد.
سعید خطیب‌زاده درباره سفر قالیباف به مسکو عنوان کرد: حیف است یک سفر به این مهمی توسط رئیس مجلس و همراه با پیام مقام معظم رهبری انجام شود و برخی آنهایی که نمی‌دانند و می‌خواهند از همه چیز برای برخوردهای جناحی استفاده کنند.
او تاکید کرد: از اول ملاقاتی با پوتین طراحی نشده بود. اگر موضوع کرونا و پروتکل‌ها نبود ممکن بود برخی ملاقات‌ها انجام شود. الان در شرایط ویژه‌ای به سر می‌بریم و نفس سفر مهم است و ملاقات‌های خوبی با مقامات روسیه و همتای خود دارد. از اول ایشان در جریان بودند و برخی کسانی که نمی‌دانند برخی اظهاراتی را مطرح می‌کنند که سازنده نیست.
خطیب زاده گفت: وزارت خارجه به عنوان دستگاه حاکمیتی حتی اگر تاجر بخواهد جایی برود تمام تسهیلات را فراهم می‌کنیم. در این سفر حداکثر همراهی و همکاری بین ظریف و قالیباف و نشست و رایزنی در سطوح مختلف صورت گرفته است. این اظهارات سازنده نیست و پیغام غلط است. از دوستان تقاضا دارم در مسائل حاکمیتی شان حاکمیتی داشته باشند.
شب گذشته نیز وزیر خارجه در گفت و گو با صداوسیما تاکید کرد که “پروتکل‌های کرونایی و پروتکل‌های ملاقات روسای مجلس، امکان ملاقات با آقای پوتین را فراهم نمی‌کرد و ما این را از همان ابتدا به دوستان در مجلس گفتیم.”
در دیدار رئیس مجلس با مقامات روسی چه گفته شد؟
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در پیام رهبر معظم انقلاب برای آقای پوتین، بر استحکام، راهبردی و مستمر بودن روابط ایران و روسیه تاکید شده است و هیچ تغییر سیاسی در دنیا و نگاه های یکجانبه گرایانه هم تاثیری بر این رابطه نخواهد داشت.
به گزارش فارس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز(دوشنبه) پس از دیدار با ویچسلاو والودین رئیس مجلس دومای روسیه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روسیه اولین مقصد سفر خارجی من به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی است، گفت: مهم ترین موضوع در این سفر پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی برای آقای پوتین رئیس جمهور روسیه بود که در این پیام بر استحکام، راهبردی و مستمر بودن روابط ایران و روسیه تاکید شده است و هیچ تغییر سیاسی در دنیا و نگاه های یکجانبه گرایانه هم تاثیری بر این رابطه نخواهد داشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دیدار با رئیس مجلس دومای روسیه درباره مسائل منطقه ای، جهانی،‌ روابط دوجانبه و مباحث مشترک بحث و بررسی انجام شد، افزود: قالب‌های فراوان و مشترکی وجود دارد که باید با ساختارهای جدید و تقویت ساختارهای گذشته در حوزه مسائل اقتصادی، فرهنگی، فنی، انرژی، صنعتی، گردشگری، اقتصادی، کشاورزی، علمی و دانشگاهی پیش برود.
قالیباف با بیان این که ایران و روسیه مشترکات فراوانی درباره مسائل منطقه‌ای و صلح در منطقه دارند که این موضوع لازمه اتخاذ تصمیمات جدید و ساختارهای جدید است، گفت: تهران و مسکو همچنین در موضوع امنیت و صلح منطقه‌ای و جهانی و مبارزه با تحریم های ظالمانه علیه دو کشور مسائل و موضوعات مشترک دارند.
وی با اعلام این خبر که در نشست امروز توافق شد سومین کمیسیون عالی مشترک پارلمان‌های ایران و روسیه در بهار برگزار شود، عنوان کرد: این نشست در کنار نمایشگاه اقتصادی و تجاری میان تجار ایران و روسیه در تهران برگزار می‌شود و ما میزبان رئیس مجلس دومای روسیه خواهیم بود.
رئیس مجلس در پایان تاکید کرد: امیدواریم این سفر آغاز تحول جدیدی در بحث های سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی میان دو کشور باشد و ما شاهد شکل گیری سرمایه گذاری ها بین دو کشور باشیم. رئیس مجلس دومای روسیه با قدردانی از اهتمام ویژه رهبر معظم انقلاب برای تحکیم و تقویت روابط دوجانبه گفت: در سریعترین زمان ممکن پیام رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران را به ولادیمیر پوتین تقدیم خواهم کرد.