دستان یخ‌زده سی‌سخت را بفشاریم

آفتاب یزد- گروه شبکه: چند روزی از زلزله ۵/۶ ریشتری سی سخت می‌گذرد فارغ از خرابی‌های ناشی از زلزله آنچه که این روزها را بر مردم سی سخت، تلخ و طاقت فرسا کرده است، سرمای استخوان‌سوز و ترس ازشیوع کروناست. آن‌ها گله دارند از اینکه در این شرایط، امدادرسانی و کمکی به آن‌ها نمی‌شود و تجهیزات لازم برای در امان ماندن از سرما در اختیارشان قرار نمی‌گیرد. یکی از اهالی می‌گوید: «انتظاری که داشتیم این بود که حداقل به ما چادر بدهند که این کار را هم نکردند». البته امدادرسانی به سی سخت در حال انجام است اما آنقدر کند است که مردمانش با گذشت چند روز از حادثه باید در آن سرما که ولی بهره مند، کارشناس اداره کل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد از احتمال مجدد بارش برف و باران در شهرستان زلزله‌زده دنا و شهر سی‌سخت خبر می‌دهد، مجبورند با تن‌هایی لرزان شب را به صبح برسانند.
> نیاز زلزله زدگان
در این راستا مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: «زلزله زدگان شهرستان دنا و شهر سی سخت به وسایلی همچون اجاق گاز، بخاری، پتو، لوازم‌خانه، موکت، موادخوراکی، ست‌های بهداشتی و کانکس نیاز دارند.» سید امان الله جهانبین در گفتگو با ایسنا افزود: مردم و خیرین می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به زلزله‌زدگان شهر سی سخت شهرستان دنا به شماره حساب ۵۲۲۳۵۲۲۳۱۹ (شماره کارت ۶۱۰۴۳۳۷۴۲۸۵۰۸۰۳۸) نزد بانک ملت به حساب مشارکت‌های خیرین هلال‌احمر استان کهگیلویه و بویراحمد واریز کنند.» وی با بیان اینکه وظیفه هلال احمر
تامین چادر، اسکان و امداد اضطراری زلزله‌زدگان است، ادامه داد: «با توجه به اینکه دمای هوا در شهر سی سخت و شهرستان دنا سرد است تامین کانکس برای زلزله‌زدگان تا زمانی که منازل مسکونی آن‌ها ساخته شود، مناسب‌تر است.» جهانبین


از مردم زلزله‌زده خواست که در جلوی هلال احمر و دستگاه‌های خدمات‌رسان به زلزله‌زدگان تجمع نکنند چرا که تجمعی آن‌ها روند خدمات‌رسانی و امدادرسانی را با کُندی مواجه می‌کند. وی ضمن تشکر از مردم نوعدوست شهرستان دنا و شهر سی‌سخت که در گذشته حس نوعدوستی خود را نشان داده‌اند، اظهارکرد: «در خصوص کمک به امر امدادرسانی با هلال احمر و سایر دستگاه‌های خدمات رسان به زلزله زدگان، همکاری لازم را داشته باشند.» مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: «تا زمانی که لازم باشد در کنار مردم هستیم و نسبت به توزیع اقلام مورد نیاز و چادر از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.»
> کانکس تجربه بسیار بدی است!
این در حالی است که اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور می‌گوید: «مدیریت بحران برای ما یک موضوع ریشه‌ای و اساسی است؛ بنده قریب به چهل سال است در این کار هستم و با ساخت اردوگاه ۱۰۰ درصد مخالفم چراکه مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند.» به گزارش تسنیم، وی افزود: «همه جور تجارب را تا امروز داشته‌ایم، ما بهترین تجربه را در سیل سال ۹۸ به دست آوردیم و آن هم دادن یک امکان مالی بلاعوض به مردم برای تامین اسکان موقت خودشان بود. منهای سی سخت که به‌عنوان اسکان اضطراری ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته‌ایم، البته برای کسانی که امکان اسکان در زیر سقف خانه‌شان ممکن نیست. قرار است دولت برای اسکان و ساخت‌وساز برای هر شهروند اهل سی سخت که خانه دارد ۱۸۵ میلیون تومان وام با سود بانکی ۴ درصد بدهد و مابه التفاوت سود بانکی را خود پرداخت کند. این رقم در روستا ۱۶۵ میلیون است.» نجار ادامه داد: «تجربه ما در سر پل ذهاب نشان داد که کانکس بسیار تجربه بدی است. ۱۸۵۰۰ کانکس تامین شد و خیلی از مردم هم خودشان کانکس دادند برخی خانواده‌ها بین ۲ تا ۷ کانکس داشتند؛ که بین اعضای خانواده تقسیم کرده بودند و از کانکس هم خارج نمی‌شدند. درحالی‌که یکی از اهداف این است که زندگی را به محل حادثه‌دیده برگردانیم و دادن امکانات با این هدف باید باشد.»
> واکنش کاربران
اکنون شرایط مردم زلزله زده سبب شده کاربران شبکه‌های اجتماعی از مسئولان درخواست کنند که امکانات لازم را در این سرما در اختیار مردم سی سخت قرار دهند.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «دستان یخ‌زده سی‌سخت را بفشاریم». دیگری نوشت: «ما خواستار کمک‌رسانی فوری به هموطنانمان هستیم... سرما شوخی بردار نیست آن هم در شرایط سخت کرونایی کشور، به داد هموطنانمان در سی‌سخت برسید». کاربر دیگری گفته است: «سرمای طاقت‌فرسای سی‌سخت غیرقابل تحمل است آنهم با وجود بارندگیهای پیش رو». کاربران دیگر نوشته اند: «در سی سخت زلزله آمده، برف است و چادر هم نیست بی‌تفاوت نباشیم»، «اگر مردم از زلزله جان سالم بدر بردند نگذاریم سرما و ویروس و بی‌غذایی آن‌ها را برنجاند»، «در حال حاضر هزاران انسان آواره سی‌سختی فقط چشم انتظار پناهگاهی مناسب (نه‌چادر) برای فرار از شدت سرما هستند».