اهمیت نمایشگاه‌های مجازی

قربانعلی تنگ شیر‪-‬ حضور در نمایشگاه‌های مجازی در دوران کرونا گزینه ناگزیر است و بازاریابی هرگز تا این حد دشوار و مهم نبوده است. باید در نمایشگاه‌های مجازی با مدیریت هوشمند بتوان مخاطبان مربوط را جذب کرد. نمایشگاه‌های مجازی تجربه بازدید جمعی نمایشگاه‌های واقعی را به نوعی دیگر دارند بازدیدکنندگان وارد محیط دیجیتال می‌شوند و می‌توانند از غرفه‌های مجازی بازدید کنند و با حضور در وبینارها از سخنرانی‌های مربوطه نیز استفاده کنند. نمایشگاه‌ها به سرعت به ترکیبی فیزیکی مجازی تبدیل می‌شوند اما نمایشگاه مجازی هرگز جایگزین نمایشگاه فیزیکی نمی‌شود.صنعت نمایشگاهی به سمت ترکیبی شدن پیش‌می‌رود به این معنا که همزمان با برگزاری هر نمایشگاه به شکل مجازی آن نمایشگاه نیز دردسترس مخاطب آفلاین قرار می‌گیرد که برای مخاطب بین‌المللی نیز مفیدتر است هزینه‌های سفرو غرفه‌سازی نیز در این‌گونه نمایشگاه‌ها انجام نمی‌شود. سه مشکل عمده در برگزاری نمایشگاه آنلاین وجود دارد که غرفه‌داران باید به آن‌ها توجه ویژه کنند که چرا مردم از غرفه مجازی بازدید نمی‌کنند.
۱- هنوز غرفه‌داران شیوه‌های قدیمی را تکرار می‌کنند برای بازاریابی. غرفه دار مسئول که به مردم بگوید در نمایشگاه چه چیزی را ارائه می‌دهد و آن‌ها را دعوت و با آن‌ها گفتگو کند.
۲- باید از طریق ایمیل و رسانه‌های اجتماعی به اثربخشی بازاریابی توجه کرد.
۳- همه می‌دانند که راه ورود به قلب بازدیدکنندگان نمایشگاه هدیه اقلام رایگان بودکه در فضای مجازی از دست رفته است و غرفه‌داران باید بجای آن‌ها با ایجاد خلاقیت مانند مشارکت در یک رقابت مثل ایجاد بازی‌های نمایشگاهی و بازدیدکنندگان فرمهای تماس با غرفه دار را پر کنند تا شانس برنده شدن جایزه را داشته باشند که میتوان از بودجه اشانتیون و غرفه‌سازی استفاده کرد. کارکنان آموزش‌دیده غرفه‌ها باید گفتگو با مخاطبان در فضای مجازی را در صدر همه برنامه‌های خود قراردهند و به دنبال مشتریان احتمالی باشند و با بازدیدکنندگان همکاری و رفاقت نمایند.