علی کریمی با تاخیر روز مهندس را تبریک گفت!

عزیزی خادم با کسب رای لازم به عنوان ریاست جدید فدراسیون فوتبال انتخاب شد
آفتاب یزد- گروه شبکه: رئیس فدراسیون فوتبال کشور مشخص شد. روز گذشته انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال در سالن اجلاس سران برگزار شد. این انتخابات با رقابت علی کریمی، مصطفی آجورلو، شهاب الدین عزیزی خادم و کیومرث هاشمی آغاز شد که در دور اول آجورلو و کریمی رای کافی به دست نیاوردند و کنار رفتند. دور دوم انتخابات بین هاشمی و عزیزی خادم برگزار شد که در نهایت عزیزی خادم با کسب رای به عنوان ریاست جدید فدراسیون فوتبال انتخاب شد و در ۴ سال آینده این پست را برعهده خواهد داشت.
امیدوارم وجدان افراد راحت باشد
اما علی کریمی که با کسب ۹ رای در مرحله اول انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، نتوانست به‌حد نصاب لازم برای باقی ماندن در رقابت دست


پیدا کند، پس از خروج از مجمع انتخاباتی فدراسیون
فوتبال اظهار کرد: «بعد از مدت‌ها شرایط برای حضور فوتبالی‌ها رقم خورد و من هم آمدم اما نشد. از اول می‌دانستم چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و فقط برای این حضور پیدا کردم که پس‌فردا نگویند شرایط مهیا شد که فوتبالی‌ها بیایند اما کسی نیامد. من برای اینکه بهانه دست کسی نباشد این کار را کردم.» وی ادامه داد: «از آن ۹ عزیزی که به من رای دادند تشکر می‌کنم. ۹ نفر در این مجمع بودند که دوست داشتند فوتبال تغییر اساسی کند. از این بابت از آن ۹ نفر تشکر می‌کنم. امیدوارم رئیس بعدی این دوستان را اذیت نکند و رویه حرفه‌ای را دنبال کند.» کریمی در پاسخ به این سوال که آیا رای‌های داده شده به دیگر کاندیداها پاک بود، گفت: «نمی دانم، باید به وجدان دوستان واگذار کنیم. رای آن‌ها برای من قابل احترام است و هر کسی یک حق رای داشت و اگر من هم جای آن‌ها بودم به آن کسی که دوست داشتم رای می‌دادم. امیدوارم افراد نزد وجدان خود راحت باشند و به فوتبال خیانت نکرده باشند.» او در پاسخ به این سوال که آیا مشخص است افرادی که به او رای دادند چه کسانی هستند، گفت: «نه مشخص نیست و خودشان می‌دانند.» کریمی در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات، مهندسی شد؟ گفت: «من نمی‌دانم اما جا دارد با تاخیر روز مهندس را به دوستان و مهندسان عزیز تبریک بگویم و برایشان آرزوی موفقیت کنم.»
رای مردم علی کریمی است اما...
زمانی که علی کریمی برای ریاست فدراسیون فوتبال نامزد شد، بسیاری خوشحال بودند که بعد از سال‌ها پایان مدیریت غیر فوتبالی‌ها را در این حوزه شاهد خواهند بود. به همین خاطر از حضورش حمایت و استقبال کردند و امید داشتند که او فارغ از محبوبیتش به سبب درستکار بودنش ریاست فدراسیون فوتبال را بر عهده بگیرد که این اتفاق نیفتاد. به همین خاطر هم است که اکنون از نتیجه انتخابات راضی نیستند. گویا از قبل برایشان مسجل شده بود که علی کریمی رئیس فدراسیون فوتبال نمی‌شود. در این راستا و در واکنش به انتخاب نشدن علی کریمی، معاون باشگاه پرسپولیس می‌گوید: رای مردم علی کریمی است اما رئیس فدراسیون را مجمع انتخاب می‌کند. به گزارش ایسنا، ابراهیم شکوری، درباره حذف شدن علی کریمی از دور انتخابات اظهار کرد: «فوتبالیست‌هایی بودند که سالیان سال برای این فوتبال زحمت کشیدند اما شرایط مجمع خاص است و اینکه مردم و فوتبالی‌ها چه چیزی دوست دارند، اعمال نمی‌شود. این طبیعت فوتبال است. شاید خود علی کریمی می‌دانست که چنین اتفاقی رخ می‌دهد اما همین که در انتخابات حضور پیدا کرد و او را تشویق کردند، اتفاق بسیار خوبی بود.»
به عزیزی خادم رای ندادم
سعید آذری مدیرعامل باشگاه فولاد نیز اظهار داشت: «رقابت خیلی شدیدی بود. باید به تصمیمات مجمع احترام گذاشت. به عزیزی خادم تبریک می‌گویم و امیدوارم مسئولیتی را که مجمع به عهده او گذاشته را به نحو احسن انجام بدهد. با توجه به چالش‌هایی که فدراسیون با آن مواجه است در ۴ سال‌آینده اتفاقات مهمی برای فوتبال ما می‌افتد. از علی کریمی، هاشمی و آجورلو هم تشکر می‌کنیم که در انتخابات شرکت کردند. همه اعضای مجمع موظفیم از امروز مسئولیت سنگین را با هم قبول و برای پیشرفت فوتبال تلاش کنیم.» مدیرعامل باشگاه فولاد در مورد اینکه علی کریمی روز مهندس را با تاخیر تبریک گفت، عنوان کرد: «من دور اول به کریمی رای دادم و دور دوم به هاشمی، به عزیزی خادم رای ندادم. بر اساس جدول مقایسه‌ای که تهیه کرده بودم رای دادم. این نظر علی کریمی است و من برای نظر او احترام قائلم. فکر می‌کنم اتفاقی که در مجمع افتاد نشان داد هنوز برای رسیدن به شناسایی مرز تخصص در هر حوزه‌ای باید تلاش کنیم و بررسی‌های لازم را داشته باشیم. با تمام این تفاسیر آرزو دارم عزیزی خادم موفق شود.» وی در مورد اینکه خیلی تلاش کرد کریمی رای بیاورد اما در نهایت ۹ رای به دست آورد، گفت: «با افتخار به علی کریمی در دور اول رای دادم. از کارم هم هرگز پشیمان نیستم. روز اول هم اعلام کردم و ورود او را هم تبریک گفتم. این پایان راه نیست. مطمئنم علی کریمی صف‌شکنی شد که می‌آید.» آذری تصریح کرد: «مطمئنم روزی یک نفر روی آن کرسی می‌نشیند که عضو تیم ملی فوتبال کشور بوده، تحصیلکرده و در بدنه اجرایی فوتبال کار کرده است. آرزویم این بود که یک فوتبالی امروز انتخاب شود. از این به بعد هرکسی از قهرمان‌هایمان خواست بیاید در این مجمع بنشیند باید این ذهنیت را داشته باشد که لابی‌گری به معنای فساد نیست. اما به هرحال بالاخره تعداد کثیری از آرا برای طیف خاصی است. تا وضعیت یک سری ساختارهای فدراسیون تغییر نکند، همین اتفاق می‌افتد.»
فدراسیون علی کریمی را از دست داد
کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌هایی به این ماجرا داشته اند.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «یعنی واقعا دیگه حجب وحیا از بین رفته واضح بود دو نفری که اصلا امکان انتخابشون نبود با مهندسی بالا میان».
دیگری نوشت: «بابت انتخابات فدراسیون فوتبال ناراحت شدم علی کریمی رای نیاورد اما خوشحالم رای نیاورد به این دلیل که مطمئنا در کارش اخلال ایجاد می‌کردند و نمی‌گذاشتند کار کنه».
کاربر دیگری گفته است: «حالا که علی کریمی، این گزینه لایق و شایسته، برای ریاست فدراسیون فوتبال رای نیاورد، وقتشه که همون پیشکسوت‌ها و خبرنگارهایی که این مدت ازش حمایت میکردن و اونو بهترین گزینه می‌دونستن، با فشار به وزارت ورزش، مدیرعاملی پرسپولیس رو به دستان این فرد با لیاقت و دشمن فساد بسپرن».
کاربران دیگر نوشته اند: «تو به فدراسیون فوتبال نیاز نداری در واقع فدراسیون فوتبال به تو نیاز داره تو همیشه برای ما رئیس بودی و خواهی ماند اونایی که امروز رای را به اسم خودشون تغییر دادن خوب میدونن هیچ نامی بزرگتر از نام تو نیست»، «عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال شد! فوتبال ایران آدم فوتبالی نمیخواد.... برنده واقعی علی‌کریمی است»، «با انتخاب نشدن کریمی به عنوان رئیس فدراسیون ما طرفداران فوتبال به دلیل ضایع نشدن حق این پیشکسوت گرانمایه، خواستار مدیرعاملی وی در باشگاه پرسپولیس هستیم. پاکسازی فوتبال رو از باشگاه‌ها شروع کن علی آقا»، «تردیدی ندارم که علی کریمی با علم به انتخاب نشدن، اقدام به شرکت در انتخابات فدراسیون فوتبال کرد»
رئیس فدراسیون فوتبال کیست؟
به هر حال شهاب الدین عزیزی خادم به عنوان ریاست فدراسیون فوتبال انتخاب شد. او تقریبا ۸ سال است که سودای ریاست فدراسیون فوتبال را در سر دارد تا بالاخره به این عنوان رسید. شهاب‌الدین عزیزی خادم متولد بهمن ۱۳۵۶ است و تحصیلات خود را در مقطع دکترا و رشته روابط بین‌الملل - مطالعات منطقه‌ای ادامه داد. او عضو سابق هیئت رئیسه فدراسیون است. به گزارش ایلنا، از فعالیت‌های ورزشی وی می‌توان به عضویت در تیم ملی فوتبال دانشجویان و تیم نیروی زمینی اشاره کرد. عزیزی خادم در انتخابات هیئت رئیسه سال ۱۳۹۰ در مبارزه انتخاباتی علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال را شکست داد و به هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال رسید. عضویت در کارخانه ایران خودرو، مدیریت در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت رفاه، حضور در هیئت مدیره باشگاه سایپا، شرکت پتروشیمی امیرکبیر و شرکت پتروشیمی شازند، گوشه‌ای از سوابق مدیریتی عزیزی خادم است. او در سال ۱۳۹۵ برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال نام‌نویسی کرد، اما از سوی کمیته تعیین صلاحیت فدراسیون فوتبال، رد صلاحیت شد. امیر عابدینی یکی از اعضای وقت این کمیته، در مصاحبه با روزنامه قانون، دلیل رد صلاحیت عزیزی خادم را «نداشتن ۱۰ سال سابقه مدیریت دولتی» عنوان کرد. این بند مورد نظر، در اصلاحیه جدید از اساسنامه فدراسیون ایران حذف شد تا او بار دیگر برای انتخابات فدراسیون فوتبال نام‌نویسی کند. زمانی که باشگاه استقلال زیر نظر وزارت رفاه زمان وزارت آقای کاظمی بود، عزیزی خادم معاون پارلمانی، حقوقی وزارتخانه بود و برنامه ریزی برای باشگاه بزرگی مانند استقلال زیر نظر او قرار داشت که در همان سال استقلال قهرمان لیگ برتر شد. عزیزی خادم پیش از این ادعاهایی مبنی بر راه‌اندازی «شورای عالی راهبردی فدراسیون»، تصویب بازگشت دروازه‌بان‌های خارجی به لیگ برتر، تدوین و قانونمند کردن فعالیت مدیران برنامه (ایجنت‌ها) در فوتبال ایران و قراردادی ۱۰ساله برای اجاره هواپیمای چارتر و اختصاصی برای تیم ملی فوتبال ایران، در زمان حضورش در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال را داشت. شهاب‌الدین عزیزی خادم بار دیگر برای عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال آذرماه سال ۱۳۹۶ شانس خود را امتحان کرد، اما مجمع فدراسیون فوتبال به محمود اسلامیان رای داد. شهاب الدین عزیزی خادم در زمان شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، اعلام کرده بود که اولویت اول او، حضور تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های جام جهانی است. او مدعی شده بود برنامه پیشنهادی‌اش در افق ۴ساله با رویکرد دانش بنیان است و پس از عبور از بحران، با هدف مدرن‌سازی فوتبال ملی و ساختارهای مدیریتی فوتبال تنظیم شده است.
فساد را برنمی‌تابیم
حالا شهاب الدین عزیزی خادم پس از انتخابش به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال ایران اظهار کرد: «از همه عزیزان که در این انتخابات شرکت کردند تشکر می‌کنم و با افتخار می‌گویم که با تعامل با همه ارکان نظام در جهت پیشبرد اهدافمان قدم برداریم. ما تلاش خواهیم کرد
با نگاهی نو و فعال در این راه قدم برداریم از همه شما عزیزان که تصمیم سازان فوتبال هستیم هم تشکر می‌کنم ان‌شاءالله با یک نگاه حرفه‌ای برنامه‌هایی که ارائه
کردیم را اجرا می‌کنیم من به توسعه فوتبال در استان‌ها توجه ویژه‌ای خواهم داشت و با مشورت و تعامل حرکت خواهیم کرد.» رئیس جدید فدراسیون فوتبال افزود: «ما با کمک باشگاه‌ها نگاهی نو و جدید خواهیم داشت تا در راه توسعه فوتبال قدم برداریم. خودم را موظف و مکلف به مشورت و تعامل سازنده می‌دانم. خدا را شاکرم که امروز اینجا هستم چه رای می‌آوردم و چه رای نمی‌آوردم خدا را شاکر بودم.» عزیزی خادم ادامه داد: «فدراسیون بنده قطعا غیر سیاسی و عدالت محور خواهد بود. همانطور که فساد را برنمی‌تابیم، نگاه ما به بانوان، نگاهی توسعه یافته است. امیدوارم با برنامه ریزی انجام شده بتوانیم در کنار مجمع فدراسیون فوتبال این رشته را توسعه دهیم. خود را موظف می‌دانیم که از نیروهای خبره، کارآمد و متخصص استفاده کنیم. چه در دولت فعلی و چه در دولت
آتی، نگاه ما حفظ و صیانت از فوتبال مبتنی بر نگاه ملی است. نگاه‌های خطی و خطوطی و تنگ نظرانه آسیب را برای مردم در پی دارد.» او افزود: «نگاه ما برنامه محور است. یکی از آفت‌های بزرگ فوتبال در چند دهه گذشته بی‌برنامگی است. امیدوارم با برنامه‌ای که ارائه دادیم، قدم به قدم برای توسعه در فوتبال گام برداریم و تمام ذی‌نفعان فوتبال مثل باشگاه، هیئت‌های استانی و بانوان نفع خود را در این قضیه ببرند. به لطف حق امیدوارم بتوانیم نگاهی جدیدتر و فصلی نوتر بر‌ای فوتبال رقم بزنیم که به دور از تنگ‌نظری و حذفی باشد.»