موافقت سازمان برنامه با کمک فوری به هما

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: پس از آنکه روزنامه «آفتاب یزد» در قالب یک گزارش ویژه از مسائل مرتبط با هما با عنوان «چرا «مرغ سعادت» زمینگیر شد؟ » در مورخ ۲ اسفند ۹۹ و همچنین سرمقاله مورخ ۹ اسفند ۹۹ با عنوان «بال‌های «هما» با سوءمدیریت شکست! » به مشکلات مدیریت این مجموعه نقد وارد کرد سرانجام اعلام شد که با وعده کمک فوری سازمان برنامه و بودجه به هما برای پرداخت‌های قبل از پایان سال و لحاظ کردن کمک به صندوق بازنشستگی ایران ایر در آئین‌نامه اجرایی بند «و» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای حقوق سال آتی، مشکلات بازنشستگان هما رفع می‌شود. اگرچه این تمام آن چیزی نیست که مدنظر محتوای گزارش روزنامه بود و به طور قطع این مهم با صرف پرداخت مطالبات بازنشستگان هما به مقصد نخواهد رسید.
این وعده در حالی داده شده است که مشکلات صندوق بازنشستگی هما و بازنشستگان این شرکت هواپیمایی مدتهاست رخ داده و مشکلات بسیاری را برای بازنشستگان این شرکت هواپیمایی دولتی رفم زده است. اگرچه این موضوع را هم نمی‌توان نادیده گرفت که از گذشته تا کنون صندوق بازنشستگی هما یکی از دلایل زیان‌ده بودن ایران ایر عنوان شده است و مدیران عامل گذشته با وجود تلاشهای انجام داده تاکنون به نتیجه نرسیده بودند. و شاید همین عامل بود که باعث شد تا روز گذشته (دوشنبه ۱۸ اسفندماه) ایثارگران و بازنشستگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران دوباره در تجمعی از مجلس و سازمان برنامه و بودجه خواستار پیگیری مطالبات خود شوند.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره تقاضای بازنشستگان ایران ایر مبنی بر همسان‌سازی پرداختی صندوق‌های بازنشستگی و ترمیم حقوق آن‌ها پیش از این به فارس گفت: برابر امریه‌هایی که دولت داد، ما در ایران ایر اقدام کردیم و بخشی از خواسته‌های بازنشستگان هما تامین شد، درچارچوب قانون، حداکثر افزایش حقوق را اعمال کردیم، اما به هر حال اینها روی کاغذ است.
به گفته علیرضا برخور تامین اعتبار برای این تناسب‌سازی نیازمند زیرساخت مناسب است که ایران ایر ندارد، این شرکت هواپیمایی بدهی‌های سنگین از یک دهه قبل تاکنون دارد، تعداد پایین هواپیماهای عملیاتی هما به دلیل نبود نقدینگی برای تهیه قطعه موجب شده است، درآمد ماهانه هما برای پرداخت حقوق کارکنان هم کافی نباشد، چه برسد به اینکه همسان‌سازی و تناسب‌سازی حقوق را انجام دهیم.


مدیرعامل ایران ایر گفت که اصلا مایل به جدا کردن صندوق بازنشستگی هما از ایران ایر نیستیم، کارکنان ایران ایر بازنشسته می‌شوند و بازنشسته‌های هما متعلق به هما هستند، ولی ما در موضوع یکسان‌سازی صندوق‌های بازنشستگی موضوع را پیگیر هستیم و دنبال جداسازی نیستیم؛ وقتی یکسان‌سازی صندوق‌های بازنشستگی مطرح می‌شود، هر اتفاقی که برای دیگر بازنشسته‌ها رخ می‌دهد، برای بازنشسته‌های ما هم باید رخ بدهد.
برخور گفته بود: به هر حال بازنشستگان هما با توجه به شرایط اقتصادی فعلی حق دارند، مسائل خود را مطرح کنند، اما من هم به عنوان مدیرعامل هما هم سعی کرده‌ام همه وظایف خود را دراین‌باره دنبال کنم.
به گفته مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی از مجلس شورای اسلامی در این باره کمک گرفتیم، نماینده‌های مجلس خصوصاً کمیسیون تلفیق که درد ایران ایر را می‌دانستند کاملاً همراهی کردند، البته ما مجددا از طریق مجلس موضوع را پیگیری خواهیم کرد و رها نمی‌کنیم.
بر اساس این گزارش سرانجام پیگیری مدیرعامل ایران ایر در این باره نتیجه داد و خبر از موافقت رئیس سازمان برنامه و بودجه با کمک به صندوق بازنشستگی هما رسید.
بر این اساس مشکلات مذکور از جمله وعده نوبخت برای کمک فوری سازمان برنامه و بودجه به ایران ایر برای پرداخت‌های قبل از پایان سال و نیز لحاظ کردن کمک به صندوق بازنشستگی هما در آئین‌نامه اجرایی بند «و» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای حقوق سال آتی، توسط سازمان برنامه و بودجه مرتفع خواهد شد.