توزیع کالاها بی‌صاحب است و این مشکل اصلی است

رئیس جمهوری چهارشنبه گذشته در تماس تلفنی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلستان، پس گرفتن قطعنامه ضدایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تصمیمی درست توصیف کرد، اما درعین حال تأکید کرد اگر دنبال دیپلماسی هستیم، راه روشن؛ رفع تحریم‌ها و ایفای تعهدات امریکاست. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در تماس تلفنی با نخست‌وزیر انگلستان، امریکا را ناقض بزرگ برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست و تأکید کرد: اگر دنبال دیپلماسی هستیم، راه روشن؛ رفع تحریم‌ها و ایفای تعهدات امریکاست و گزینه دیگری وجود ندارد. رئیس جمهوری، سیاست قطعی ایران در برجام را عمل در برابر عمل برشمرد و اظهار کرد: عمل نکردن طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، تنها موجب سلب اعتماد مردم به اروپا و تنگ‌تر شدن فضای دیپلماسی شد.
روحانی تأکید کرد: دولت امریکا در حالی مدعی علاقه‌مندی به بازگشت و اجرای برجام است که تاکنون هیچ اقدام عملی در این عرصه نداشته و این درحالی است که آنان با مذاکره خارج نشدند که برگشت‌شان مستلزم مذاکره باشد. روحانی با بیان اینکه ایران نمی‌تواند و نباید تنها طرف پرداخت‌کننده هزینه برای حفظ برجام باشد، افزود: همه اقداماتی که ایران تاکنون انجام داده است در چارچوب برجام و برای اعاده توازن به آن و با هدف حفظ توافق بوده است. رئیس جمهوری در ادامه با تأکید بر اینکه تحریم‌ها و سنگ‌اندازی‌های امریکا و متحدانش در دسترسی ایران به منابع مالی خود در خارج، مشکلات کرونایی و درمانی مردم را دوچندان کرد، گفت: جامعه بین‌المللی نشان داد آماده رویارویی متمدنانه با بحران نیست و تمایلات حمایت‌گرایانه و تبعیض‌آمیز را دنبال می‌کند و بی تردید این یک شکست اخلاقی برای جامعه بین‌المللی است. روحانی همچنین با ابراز تعجب از اینکه در روند بازگرداندن طلب دفاعی چهل و چند ساله ایران از انگلستان هنوز پیشرفت عملی حاصل نشده است، تسریع در بازپرداخت طلب‌های ایران را در رفع مشکلات دیگر روابط مؤثر دانست.
رئیس جمهوری، اتهام‌زنی به ایران در حوادث اخیر عراق را رویکرد غیرسازنده توصیف کرد و گفت: از نظر ما طرف‌های مشخصی در منطقه، نمی‌خواهند آرامش و ثبات حاکم شود و امریکایی‌ها نباید در دام چنین دسیسه‌هایی گرفتار شوند، دولت ایران به حملات انجام شده اخیر به پایگاه‌های نیروهای ائتلاف در عراق مشکوک است و از دولت عراق خواسته‌ است موضوع را بررسی کند. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلستان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی گزارشی را از اقدامات کشورش برای عمل کردن همه طرف‌های برجام به انجام تعهدات‌شان ارائه کرد. او گفت که ما و همه طرفین برجام خواهان حفظ این توافق هستیم و همگی برای یافتن راه حل‌هایی برای بازگشت اعضای برجام به تعهدات‌شان باید تلاش کنیم و در این خصوص حسن نیت نشان دهیم. جانسون همچنین به بازپرداخت بدهی‌های این کشور به ایران تأکید کرد.



اگر در کنار هم باشیم پیروزی را لمس می‌کنیم
رئیس جمهوری همچنین در جلسه چهارشنبه هیأت دولت با اشاره به اینکه امروز اگر متحد و یکصدا و در کنار هم باشیم می‌توانیم پیروزی را بزودی لمس کنیم، گفت: طراحان شکست ایران و نظام، امروز به شکست خودشان صراحتاً اعتراف می‌کنند و این نشان می‌دهد که پیروزی نزدیک است. روحانی در عین حال تصریح کرد: اگر در برابر خواست مردم تواضع نکردیم و به فکر این باشیم که انتخابات چه خواهد شد و خواست مردم را کنار بگذاریم پیروزی از آن ما نخواهد بود و در آن انتخابات هم به نتیجه دلخواه نخواهیم رسید چرا که مردم آگاه‌تر از آن هستند که بخواهیم آنها را از جاده اصلی و درست به سمت راست و چپ منحرف کنیم. روحانی در ادامه خطاب به امریکایی‌ها گفت: از روز 20 ژانویه تا امروز هر ساعت که می‌گذرد معنایش این است که دارید قانون را زیر پا می‌گذارید و این باید در تاریخ ثبت شود. رئیس جمهوری با بیان اینکه از آنجا که امریکا در شکستن پیمان پیشقدم بوده باید در بازگشتن به پیمان هم پیشقدم باشد، اظهار کرد: امریکا بداند ما برای اجرای پیمان آماده‌ایم. برای اجرای کل با کل آماده‌ایم و برای اجرای جزء با جزء هم آماده‌ایم. برای عمل به همه تعهد در برابر همه تعهد آماده‌ایم و برای عمل به بخشی از تعهد در برابر بخشی از تعهد باز هم آماده‌ایم. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن ایام عید و نوروز از همگان خواست نگذارند یک مشت دلال سودجو، زندگی مردم را با مشکل مواجه کنند. او با اشاره به اصرار دولت برای احیای وزارت بازرگانی و ارائه لایحه دوفوریتی به این منظور به مجلس اظهار کرد: امروز وزیری نداریم که به فکر زندگی و مصرف مردم و چگونگی توزیع باشد. کسانی که با تحقق این تصمیم دولت همراهی نکردند باید در برابر مردم بابت مشکلاتی که در اثر محقق نشدن این تصمیم پدید آمده، پاسخگو باشند. روحانی ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که دست روی دست بگذاریم. وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی، مسئولیت بسیار سنگینی در برابر مردم دارند. نمی‌توانیم در دولت بنشینیم و راحت بگوییم تحریم بود. نمی‌توانیم بگوییم چون مجلس لایحه دولت را تصویب نکرد، پس دست روی دست بگذاریم. رئیس جمهوری از وزرا، مجریان، استانداران، مدیران کل، بازرسان و دست‌اندرکاران امور تعزیرات درخواست کرد با همه توان بیایند و شب عید مردم را شیرین کنند.