تلاش براي عبور از بحران كرونا و تحريم

   خدمت‌رساني اپليكيشن به ‌پخش ماركت به 17 هزار خرده ‌فروش 
   عقد قرارداد با 60 کارخانه تولیدی و یا شرکت های بازرگانی 
   كاركنان به‌پخش هر كدام حلقه‌اي از يك زنجيره به هم پيوسته هستند
   تامين و توزيع 3 هزار بسته حمايتي جهت ياري رساندن به زلزله‌زدگان سي‌سخت  ​زهرا سلیمانی
وارد دفتر آقاي مديرعامل كه مي‌شوي، همه‌چيز با نظم و ترتيب خاصي، سر جاي خود قرار دارد. ظاهر آقاي مديرعامل هم شامل يك شلوار قهوه‌اي اتو كشيده، پيراهن مردانه كرم و كفش‌هاي همرنگ با پيراهن كه هارموني جذابي را در عين سادگي ايجاد كرده‌اند. نحوه چيدمان مبلمان قديمي دفتر نيز كاملا با نورپردازي و ابعاد اتاق، هماهنگ است. جذاب‌ترين بخش ملاقات با بهروز پورمحمدي، اما زماني است كه روي ميز مطالعه اتاقش، حجم انبوهي از كتاب‌ها و مهم‌ترين روزنامه‌هاي كشور را مي‌بينم. از «اعتماد» ، «شرق» و «تعادل» گرفته تا «دنياي اقتصاد»، «جهان صنعت» ، «همشهري» ، «ايران»، «رسالت»، «كيهان» و... در واقع به اندازه يك دكه روزنامه‌فروشي، روزنامه روي ميز كارش وجود دارد. در فرصت مناسب روزنامه‌ها را يك بررسي اجمالي مي‌كنم. در بالاي برخي صفحات، شرحي با مداد نوشته شده و كاملا مشخص است كه روزنامه‌ها تورق شده‌اند. ديدن اين تصاوير براي خبرنگاري كه بارها بي‌تفاوتي برخي مديران اقتصادي و مسوولان ردبالاي كشور نسبت به مطبوعات را شاهد بوده، كافي است كه او را سر ذوق و شوق بياورد. بعد از هماهنگي‌هاي لازم، زماني كه وارد اتاق مي‌شوم، آقاي مديرعامل محترمانه از جاي خود بر مي‌خيزد و تا زماني كه مطمئن نشده، روي صندلي‌ام آرام گرفته‌ام، نمي‌نشيند. بعد از سلام و احوالپرسي و مقدمات، باب گفت‌وگو را باز مي‌كند. در هنگام صحبت شمرده سخن مي‌گويد و هرگز كلمات را به سبك سياستمداران به‌طور ناگهاني و بدون فكر پرتاب نمي‌كند. قبل از بيان هر كلمه‌اي، ثانيه‌اي مي‌انديشد و بعد جمله‌اش را به زبان مي‌آورد. زماني كه در خصوص مشكلات معيشتي مردم سخن مي‌گويد افق نگاهش به جايي در دور دست دوخته مي‌شود، انگار مشكلات و دردهاي جامعه آزارش مي‌دهد. در عين حال وقتي درباره توزيع مناسب و عملكرد مطلوب شركت به‌پخش در حوزه تامين و توزيع اقلام اساسي و كالاهاي مصرفي مردم در زمان كرونا و تحريم‌ها صحبت مي‌كند، برقي كودكانه در چشمانش هويدا مي‌شود و شادي و شعف در كلماتش موج مي‌زند. روايتش را كه آغاز مي‌كند، از سال‌هاي پس از انقلاب و آرمان‌هاي نسلي سخن مي‌گويد كه در راستاي توسعه پايدار و پيشرفت مادي و معنوي تلاش‌هاي خود را آغاز كردند. نسلي كه همچنان نيز آرمان‌هاي خود را دنبال مي‌كنند و ايده‌آل‌هاي خود را مي‌جويند. جواناني كه بخشي از آنها راهي جبهه‌هاي جنگ شدند تا از كشور در برابر هجوم دشمنان محافظت كنند، گروهي ديگر در بخش‌هاي علمي و آموزشي به فعاليت پرداختند و جماعتي هم در سنگر اقتصاد و توليد، مشغول خدمت‌رساني به مردم شدند تا بدخواهان كشور از طريق تحريم‌هاي اقتصادي و كمبود نيازهاي اساسي عرصه را براي كشور و مردم تنگ نكنند. گفت‌وگو با بهروز پورمحمدي كه هم تجربه حضور جبهه‌هاي جنگ تحميلي 8 ساله را دارد و هم در‌ سنگر اقتصاد فعاليت مي‌كند. در آخرين هفته‌هاي سال 99 از دوران دشوار تحريم‌ها و كرونا آغاز شد و در ادامه به اهداف بنيادين به‌پخش رسيد و در نهايت نيز دورنمايي از مهم‌ترين اهداف هلدينگ به‌پخش در سال 1400 ارايه شد.

 
آقاي دكتر، اقتصاد و معيشت كشورمان طي يك سال گذشته دوران حساسي را پشت سر گذاشته است، از يك طرف تحريم‌هاي اقتصادي كه بعد از ترامپ دامنه‌هاي وسيع‌تري پيدا كرد و از سوي ديگر هم ظهور و بروز كرونا شرايط دشواري را پيش روي ايرانيان و البته ساير كشورهاي جهان ايجاد كرد. دوگانه‌اي كه حساسيت‌هاي مرتبط با موضوع توزيع اقلام اساسي و مصرفي مردم را بيشتر از هر زمان ديگري مطرح كرد. قبل از اينكه به بحث‌هاي اصلي مرتبط با به‌پخش ورود كنيم؛ لطفا نظرتان را در خصوص اين مشكلات بيان كنيد؟


موضوعاتي چون تحريم‌هاي اقتصادي و كرونا از جمله مباحث تخصصي محسوب مي‌شوند كه عالمان علوم ديپلماسي و سياست و دانشمندان حوزه بهداشت و درمان بايد در خصوص ابعاد تخصصي آن به اظهارنظر بپردازند. اما مسائلي كه بعد از بروز مشكل تحريم‌هاي اقتصادي و كرونا در فضاي اقتصادي و معيشتي كشور رخ داد و ضرورت توزيع مناسب اقلام اساسي و مورد نياز مردم را به عنوان يك مساله جدي مطرح ساخت، از جمله مواردي است كه نقش شركت‌هاي توزيع و پخش از جمله هلدينگ به‌پخش به عنوان بزرگ‌ترين مجموعه توزيع و پخش كشور را برجسته‌تر از هر زمان ديگري نمايان مي‌كند. در واقع بعد از ظهور و بروز كرونا مشكل تامين اقلام اساسي در بسياري از كشورها به عنوان يك مشكل جدي و كليدي مطرح شد. حتما شما هم با تصاويري كه از بسياري از كشورهاي اروپايي و امريكايي و... منتشر شد برخورد كرده‌ايد. تصاويري كه در آنها مردم براي خريد اقلام اساسي و كالاهاي مصرفي صف مي‌كشيدند و در برخي موارد براي برخورداري از كالاهاي مورد نياز خود به زد و خورد و درگيري در فروشگاه‌ها نيز مي‌پرداختند. خوشبختانه يك چنين صحنه‌هايي در ايران مشاهده نشد. اين نظام و هماهنگي به سادگي به دست نيامده است، دامنه وسيعي از تلاش‌ها و مجاهدت‌هاي شبانه‌روزي در فضاي توليد، تامين و توزيع صورت گرفته تا در نهايت مردم ايران به طرز شايسته‌اي به اقلام مورد نياز خود دسترسي داشته باشند و كمبود جدي در بازار مصرفي ايران مشاهده نشود.
دليل اين امر را چه مي‌دانيد؟ چرا در ايران مشكلاتي از جنس مشكلاتي كه در برخي كشورها نمايان شد، رخ نداد؟ يكي از دلايل آرامش نسبي در بازار كالاهاي مصرفي، بدون ترديد به فرهنگ غني مردم ايران باز مي‌گردد. مردمي كه طي دهه‌هاي گذشته با مشكلات فراواني روبه رو شده‌اند، اما اصالت و فرهنگ خود را حفظ كرده‌اند. طبيعي است مردمي كه طي 40سال گذشته هم با جنگ 8 ساله تحميلي روبه‌رو شده‌اند، هم تحريم‌هاي اقتصادي مستمر را تجربه كرده‌اند و هم ساير فراز و نشيب‌هاي اقتصادي و معيشتي متعدد را از سر گذرانده‌اند در برابر مشكلات برآمده از كرونا نيز مقاومت خواهند كرد. بعد از نقش مردم بايد به روحيه جهادي توليد‌كننده‌ها و تجار و بازرگانان كشور نيز اشاره كنيم كه در شرايط دشوار كرونا و تحريم‌هاي اقتصادي نهايت تلاش خود را به كار بردند تا چرخ كارخانه‌هاي توليدي كشور از فعاليت نايستد و اقلام مورد نياز مردم را تامين كردند. در اين ميان حوزه‌هاي كه توانستند به خوبي زنجيره‌اي از بخش توليد و بازرگاني كشور تا خانه‌هاي مصرف‌كنندگان ايجاد كند، شركت‌هاي توزيع و پخش كشور بودند كه توانستند با ايجاد يك زنجيره مويرگي از كلانشهرها و شهرهاي بزرگ گرفته تا دور افتاده‌ترين نقاط كشور در مناطق مرزي روند توزيع اقلام اساسي و كالاهاي مصرفي مردم را ساماندهي كنند. به گونه‌اي كه در هيچ برهه‌اي به‌طور مستمر شاهد كمبود خاصي در بازار اقلام مورد نياز مردم نبوديم و در هر ساعت از شبانه‌روز كه مردم براي خريد مايحتاج خود به فروشگاه‌هاي بزرگ يا سوپرماركت‌ها و... مراجعه مي‌كردند، اقلام مورد نياز در دسترس آنها قرار داشت. رسيدن به يك چنين زنجيره به هم پيوسته‌اي بدون كار جهادي و هارموني بالاي مجموعه فعالان اين حوزه و همكاران من در سراسر كشور ميسر نمي‌شد. هلدينگ به‌پخش به عنوان بزرگ‌ترين شركت توزيع و پخش كشور از اين منظر به خود مي‌بالد كه توانست سهمي در ايجاد اين آرامش و هماهنگي داشته باشد. اين مهم بدون تلاش شبانه روزي همكاران من در بخش‌ها و حوزه‌هاي گوناگون توليد، حمل و نقل، فناوري‌هاي ارتباطي، فروش و... در سراسر كشور ميسر نمي‌شد.
به نظرم ديگر وقت آن رسيده كه تصويري از فعاليت‌هاي به‌پخش در حوزه‌هاي گوناگون براي مخاطبان ارائه كنيد؛ لطفا بفرماييد هدف از تاسيس به‌پخش چه بود؟ اين شركت سابقه‌اي حدودا 6 دهه‌اي دارد؛ در واقع، هلدينگ به‌پخش از سال 1334 به عنوان بخش فروش شركت صنعتي بهشهر فعاليت‌هايش را آغاز كرد و از سال 1351 پس از تبديل شركت سهامي خاص به‌پخش، توزيع توليدات شركت‌هاي صنعتي بهشهر، پاكسان، بهپاك و... را در برنامه فعاليت خود قرار داد. اما هدف از راه‌اندازي شركت به‌پخش اين بود كه به عنوان يك شركت پشتيبان در كنار شركت‌هاي توليدي قرار بگيرد و محصولات توليدي آنها را در سبد مصرفي خانواده‌هاي ايراني قرار دهد. به عبارت ديگر به‌پخش در كنار شركت‌هاي توليدي قرار گرفت و شركت‌هاي توليدي با حمايت از دارايي‌هاي در اختيارشان و استراتژي‌هايي كه تدوين كرده بودند به سمت تصاحب بازار رفته و در جهت تركيب سبد محصولات‌شان برنامه‌ريزي كردند. البته در ابتداي امر هدف از ايجاد اين شركت، توزيع برخي محصولات خاص بود كه سرمايه‌گذار اقدام به توليد آن كرده بود. اما هر اندازه از روند شكل‌گيري اين شركت گذشت، ساختار آن تغيير و دامنه شمول آن براي خدمات‌رساني بيشتر شد. به ‌طوري كه در حال حاضر، شركت به‌پخش به عنوان خرده‌فروشي در ايران و تمام استان‌هاي كشور در سطوح گوناگون و بخش‌هاي مختلف فعاليت مي‌كند.
اشاره كرديد كه شركت‌هاي مختلفي و متنوع ذيل عنوان اين برند فعاليت مي‌كنند، لطفا درباره اين شركت‌هاي تابعه هم توضيح بفرماييد؟ ببينيد؛ دامنه فعاليت‌هاي شركت به‌پخش، گسترده است و دايره وسيعي را در بر مي‌گيرد. اما چنانچه بخواهيم براي مخاطبان به ارائه توضيح مختصري بپردازم، بايد بگويم كه هفت شركت تابعه به‌پخش شامل زرين پخش، به‌پخش دارو، فراصرفه، صنايع غذايي به‌پخش، شركت بازرگاني بين‌الملل، شركت حمل و نقل و... هستند كه هر كدام ماموريت‌هاي خاصي را برعهده دارند و از طريق هم‌افزايي و همپوشاني اهداف اصلي شركت را ساماندهي و دنبال مي‌كنند. به ‌طور نمونه، ظرفيت‌هاي حمل و نقل در مسير توزيع بهينه محصولات و از ظرفيت‌هاي بخش بين‌الملل براي معرفي محصولات به مشتريان جديد استفاده مي‌شود. اين بهم پيوستگي از طريق همپوشاني‌هايي كه صورت مي‌گيرد، شركت را به يك نمونه مناسب در ميان شركت‌هاي ايراني بدل كرده و نمونه آن در صحنه اقتصادي كشور در دهه‌هاي اخير بي‌سابقه بوده است. البته اميدواريم با همت و تلاش تمامي اركان اين مجموعه بتوانيم همچنان راه موفقيت را طي كنيم.
اگر قرار باشد ماموريت‌هاي اصلي اين شركت را به‌طور تيتروار بفرماييد به چه مواردي اشاره مي‌كنيد؟ بخشي از ماموريت‌هاي اين هلدينگ به‌طور ثابت خدمت‌رساني به مردم است و بخشي ديگر از ماموريت‌هاي اين شركت متناسب با شرايط و زمان تغيير مي‌كند. مثلا در دوره تحريم‌ها يا ظهور كرونا شركت تلاش مي‌كند سهم خود را در ساماندهي بازار مصرفي و جلوگيري از هر نوع كمبودي در بازار به نحو احسن ايفا كند. به‌طور كلي اما، ماموريت اصلي به‌پخش را مي‌توان تامين، فروش، توزيع، وصول دريافت و فروش كالاهاي شركت‌هاي تحت پوشش و سپس توزيع آن عنوان كرد. در واقع ما در زمينه پخش برندهايي فعاليت داريم كه سابقه آنها به حدود نيم قرن مي‌رسد. البته هدف اصلي از توسعه اين شركت را مي‌توان توزيع برخي اقلام مصرفي مردم و تحقق ايده‌هايي چون اقتصاد مقاومتي، حمايت از توليد داخلي، اجراي عدالت اقتصادي و... عنوان كرد. البته يكي از مهم‌ترين اهداف به‌پخش، پيشرفت صنعت پخش و توزيع كالا در كشور ايران است كه براي تحقق آن گام برمي‌دارد. طراحي سيستم پخش مويرگي Sbu(هفت لاين)، شامل 1- شوينده 2- روغن 3- لاين تخصصي الكتريكي 4- هيبريدي 5- لاين روغن موتور و ماشين 6- لاين داروخانه‌اي 7- لاين زنجيره‌اي پخش عمده فروشي، پخش شهرستان‌ها و پخش زنجيره‌اي تنها گوشه‌اي از فعاليت‌هاي گسترده شركت به‌پخش است كه با توجه به نياز بازار و توليد‌كنندگان طراحي و اجرا مي‌شوند.
زنجيره فعاليت اين شركت به چه صورت است و وجه تمايزتان با بقيه شركت‌هاي فعال ديگر در اين حوزه چيست؟ شركت به‌پخش 30 مركز پخش در سطح ايران دارد و توزيع ما به صورت مويرگي انجام مي‌شود به اين ترتيب كه كالاهاي دريافتي را به فروشگاه‌ها و مغازه‌داران تحويل مي‌دهيم و اين يكي از مهم‌ترين وجوه تمايز ما با ساير شركت‌ها است. از سوي ديگر، ناوگاني با حدود 420 كاميون، كاميونت و وانت بار در اختيار داريم كه عصاي دست ما هستند. به عبارت ديگر بايد گفت كه به‌پخش يك شركت توزيعي و تكميل‌كننده زنجيره ارزش است. در واقع اين مجموعه بحث تامين و توزيع را سامان مي‌دهد. اين فرآيند توسط ساختاري مويرگي فعاليت خود را انجام مي‌دهد كه از جمله به‌روزترين روش‌هاي توزيعي در سطح بين‌المللي است. حدود 73 هزار فروشگاه، سوپرماركت و... زير پوشش فعاليت‌هاي اين هلدينگ قرار دارند. جدا از اينكه يك مجموعه انتفاعي هستيم و افتخار دريافت لوح تقدير از سوي سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان را نيز در كارنامه كاري خود داريم. يكي ديگر از وجوه تمايز ما با ديگران اين است كه تمام دارايي‌ها و ساختمان‌هاي شركت متعلق به خود هلدينگ به‌پخش است.
يكي از چالش‌هاي مهم پيش روي اقتصاد ايران، بحث بيكاري است. بنابراين شركت‌هايي كه مي‌توانند در زمينه اشتغالزايي قدمي بردارند در واقع به اقتصاد كلان كشور كمك كرده‌اند. سهم به‌پخش در حيطه اشتغالزايي چه بوده است؟
حرف شما درست است؛ در شرايطي كه اقتصاد و معيشت ايران به مشكل تحريم‌ها و كاستي‌هاي برآمده از آن روبه‌روست، مقوله اشتغالزايي اهميتي به مراتب افزون‌تر پيدا مي‌كند. از اين منظر، هلدينگ به‌پخش با در اختيار داشتن 2 هزار نفر پرسنل و پوشش 70 هزار واحد صنفي، سهم قابل توجهي در اشتغال افراد داشته و با ورود به عرصه توزيع كالاهاي غير از موادغذايي و شوينده‌ها قدم‌هاي جديد را در حوزه اشتغال مردم برداشته است. از سوي ديگر با احداث لاين‌هاي متعدد جهت فروش محصولات مرتبط با سرويس خودرو، محصولات الكتريكي و محصولات لوازم خانگي و... موقعيت‌هاي شغلي قابل توجهي را در شبكه‌هاي توزيع ايجاد كرده است.
روند توزيع اين شركت در سال جاري و سال گذشته به چه صورت بوده؟ آيا رشدي در اين زمينه داشته‌ايد يا خير؟ با توجه به ظهور و بروز كرونا يكي از اصلي‌ترين موارد توزيعي شركت، اقلام بهداشتي و شوينده‌ها بوده است. در مرحله بعد هم اقلام اساسي و مصرفي مردم بيشترين فراواني را در حوزه نيازهاي مصرفي مردم داشته است. براساس ارزيابي‌هاي صورت گرفته، سال گذشته حدود 240 هزار تن كالا به ارزش نزديك به 3 هزار و 100 ميليارد تومان از طريق شركت به‌پخش توزيع شده و امسال هم برنامه داريم تا فروش 255 هزار تن به ارزش 4 هزار ميليارد تومان (البته در صورت ثبات قيمت‌ها را تا پايان سال را ثبت كنيم.) اما نكته‌اي كه در اين ميان حائز اهميت است اينكه با توجه به كوچكي حجم محصولات ما نظير صابون، خميردندان، پودر لباسشويي و... براي رسيدن به اين رقم ارزشي فروش بايد تعداد زيادي كالا به فروش برسانيم.
يكي از اصول پيشرفت بنگاه‌ها تطبيق با شرايط جديد و ايجاد نوآوري در چرخه فعاليت‌ها است. شركت به‌پخش در تمام اين سال‌ها با تبعيت از چه رويكردي توانسته حضور پررنگي در عرصه توزيع داشته باشد؟
استفاده از الگوهاي فروش برخط و فروش آنلاين يكي از مهم‌ترين قدم به‌پخش در سال 99 بوده است. برنامه‌اي كه از سال‌هاي قبل آغاز شده بود و در سال 99 به بهترين شكل دنبال شد. با توجه به ضرورت عدم حضور فيزيكي در فروشگاه‌ها به‌پخش تلاش كرد با توسعه فناوري‌هاي لازم، امكان خريد آنلاين از طريق به‌پخش ماركت براي عاملان فروش در سراسر كشور فراهم كند. اگر بخواهيم از منظر مديريتي، به قضيه نگاه كنيم بايد بگويم كه نوآوري، خلق فرصت‌هاي جديد و تطبيق با شرايط جديد، از مهم‌ترين فاكتورهاي اثر گذار در حوزه‌هاي اقتصادي است. اساسا بنگاهي كه نتواند در اين زمينه خود را ارتقا دهد از فضاي رقابتي حذف مي‌شود و جاي خود را به رقبايي كه در اين زمينه بهتر كار كرده‌اند، مي‌دهد. بر همين اساس، شركت به‌پخش همواره تلاش كرده تا هم از نظر سخت افزاري و هم نرم افزاري بر اساس جديد‌ترين روش‌ها عمل كند. به كارگيري نرم افزارهاي پيشرفته و اپليكيشن‌هاي كاربردي بخشي از دستاوردهايي است كه به‌پخش بر اساس آنها توانسته دايره توزيع، نظارت و ارزيابي خود را تا دورترين نقاط كشور گسترش دهد.
چقدر از تجربيات جهاني براي بهبود روند خدمت‌رساني بهره گرفته ايد؟ با توجه به مطالعاتي كه صورت گرفته، سيستم توزيع مويرگي و اين روش توزيع كه ويزيتور به در مغازه مراجعه كند و سفارش بگيرد در كشورهاي پيشرفته و اروپايي با وجود فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي بزرگ، از بين رفته است و تنها در كشورهاي در حال توسعه نظير ايران، تركيه، اردن، مصر، پاكستان، هندوستان و... وجود دارد. بر همين اساس، هر اندازه كه فروشگاه‌هاي بزرگ زنجيره‌اي گسترده‌تر شود و رشد كند، سيستم توزيع مويرگي كوچك‌تر و كمرنگ‌تر خواهد شد. اما با اين حال، يكي ديگر از افتخارات ما هم همين است كه توانستيم 30 درصد از فروش‌مان را در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي عرضه كنيم. ما در حال حاضر توزيع‌كننده هستيم، اما با رشد فروشگاه‌هاي بزرگ زنجيره‌اي اميدوار هستيم كه مانند كشورهاي پيشرفته طي دهه‌هاي آينده تنها حمل‌كننده باشيم.
آيا نوآوري خاصي در دستور كار خود قرار داده‌ايد كه كسب و كارتان را رونق بخشيده باشد؟ همانطور كه اشاره كردم ظهور كرونا استفاده از ابزارهاي ارتباطي نوين را به يك ضرورت غير قابل انكار بدل ساخته است. براي اثرگذاري در بازار استفاده از روش‌هاي فناورانه در اين مورد خاص، استفاده از اپليكيشن‌ها بسيار گره‌گشاست. يكي از اقدامات نوآورانه شركت به‌پخش، فروش اينترنتي به مغازه‌دارها از طريق اپليكيشن است. شايان ذكر است كه شركت به‌پخش به عنوان اولين پخش سراسري در كشور، اپليكيشن به‌پخش ماركت را ايجاد كرده و بيش از 17 هزار نفر از مغازه‌داران در سطح كشور را به اين اپليكيشن مجهز كرده است كه مشتريان مي‌توانند با استفاده از تلفن همراه يا تبلت خود اقدام به ثبت سفارش، مشاهده پيگيري سفارش‌ها و بررسي گردش حساب خود كنند. اما هدف‌گذاري ما اين است كه اين تعداد را به 50 تا 60 هزار كاربر اپليكيشن برسانيم. چرا كه هر اندازه افراد بيشتري اپليكيشن شركت ما را نصب كنند، بخش ويزيتور ما كوچك‌تر خواهد شد. البته ذكر اين مطلب ضروري است كه با تغيير نسل‌ها و مدرن شدن زندگي و مشغله افراد تمايل به خريدهاي مجازي بيشتر شده، بر همين اساس، براي جذب مشتريان بيشتر و راحتي آنها بايد به دنبال روش‌هاي نوين در توزيع و خدمات‌رساني باشيم. به عبارتي ديگر، تغيير فرهنگ مصرفي را نيز بايد مورد توجه كافي قرار داد.چرا كه ولي‌نعمت ما مردم هستند و بايد خودمان را با تغيير سلايق مردم و نياز روز آنها منطبق كنيم. از ديگر اقدامات خوبي كه در دستور كادر اجرايي شركت قرار گرفته اين است كه بخش صداي مشتري داريم، يعني مشتري به ما زنگ مي‌زند و نظرات خود را با ما در ميان مي‌گذارد.
آيااين امكان وجود دارد كه سبد كالاهاي توزيعي شركت را گسترده‌تر كنيد؟ هرچند به ‌پخش در زمينه مواد غذايي و بهداشتي سابقه فراواني دارد اما بخش‌هايي ازجمله آب معدني، نوشابه انرژي‌زا، مالت، مايعات و ... نيز به سبد توزيعي به‌پخش افزوده شده‌اند البته نيمي از كالاهاي موجود شركت مربوط به توليدات شركت‌هاي همگروه است، همچون پاكسان، ماگارين، گلتاش و... اما در كنار اين موارد و به دليل تنوع سلايق مصرف‌كنندگان از يك طرف و محصولات توليد شده از سوي ديگر، هميشه به دنبال بزرگ كردن سبد كالايي بوده و از توليداتي كه شاخص‌هاي لازم همچون كيفيت را دارا باشند، استقبال مي‌كنيم.
شركت به‌پخش با ارايه يك عملكرد مثبت، چقدر توانسته در حذف واسطه‌ها در زمينه توزيع كالاها باشد؟ اتفاقا يكي از مهم‌ترين كاركردهاي مثبت شركت‌هاي پخش را مي‌توان از بين بردن واسطه‌ها عنوان كرد. البته در همين حال، يك سري مشتريان يا كسب و كار‌هاي قانون‌گريز هم وجود دارند، كه مايل به دادن كد اقتصادي و شناسايي شدن نيستند، آن هم به دلايلي نظير فرار مالياتي در نتيجه ترجيح مي‌دهند مستقيما از بازار خريد كنند تا از شركت‌هاي توزيع‌كننده‌اي چون ما كه به صورت شفاف به فعاليت اقتصادي مي‌پردازيم. برهمين اساس، با ما كه خواهان دريافت كد اقتصادي از سوي آنان هستيم، فعاليت نمي‌كنند، چرا كه تمامي فعاليت‌هاي ما شفاف و بر اساس قوانين و ضوابط تعريف شده از سوي نهادهاي بالادستي است. از اين منظر، دامنه وسيع فعاليت‌هاي به‌پخش در راستاي منافع مردم و درست در نقطه مقابل فعاليت‌هاي دلالان و واسطه‌ها است. هر اندازه كه فضا براي فعاليت شركت‌هايي از جنس به‌پخش بيشتر فراهم شود به همان اندازه نيز فضاي تنفسي براي فرهنگ دلالي كم مي‌شود و در نقطه مقابل اتمسفر براي فعاليت‌هاي سالم توليدي و بازرگاني مهيا مي‌شود. اين معادله به ظاهر ساده است. در شرايط امروز كشور استفاده از الگوهايي كه منجر به حمايت واقعي از توليد داخلي مي‌شود بايد در دستور كار اجرايي قرار بگيرد. الگوهايي كه تلاش مي‌كنند فضاي اقتصادي و معيشتي مطلوب‌تري براي مردم ايجاد كنند.
در مواقعي از سال و در يك شرايط بحراني مانند دوره تحريم‌ها يا ظهور كرونا كه مردم براي تامين مواد غذايي مورد نياز خود با چالش روبرو مي‌شوند، وجود شركت‌هايي مانند به‌پخش چقدر مي‌تواند به آرامش بازار و بهبود شرايط كمك كند؟ واقعيت اين است كه براي عبور از چالش‌هايي كه دشمنان داخلي و خارجي براي اقتصاد ايران به وجود آورده‌اند، بايد از تمام ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي موجود استفاده كرد، در شرايط كه دولت به دنبال توزيع عادلانه و گسترده اقلام اساسي در اقصي نقاط كشور است، ظرفيت‌هاي قابل توجه به‌پخش مي‌تواند در اين زمينه به دولت كمك كند و جلوي بسياري از فضاسازي‌ها را بگيرد. بنابراين اميدواريم كه مسوولان مربوطه در اين زمينه هوشمندانه‌تر عمل كنند تا تصوير نامناسبي از تامين نيازهاي طبيعي مردم ايران در رسانه‌ها شكل نگيرد و اقلام و كالاهاي مصرفي با همان قيمت و كيفيت مورد نظر دولت به دست مردم برسد و قطعا شركت ما هم به عنوان يك شركتي كه هدفش خدمات رساني به مردم است، نقش و حضور موثري هم در شرايط حاد و بحراني خواهد داشت.
يكي از دغدغه‌هاي مهم مصرف‌كنندگان، بهره‌مندي از اقلام مصرفي با قيمت‌ها مشخص و ثابت است. در اين زمينه به‌پخش چه راهكاري را تدارك ديده است تا اقلام مورد نياز مردم با كمترين نوسان قيمتي به دست آنها برسد؟
به نكته مهمي اشاره كرديد؛ اين موضوع در واقع اعتماد مصرف‌كننده به توليد و بازرگاني كشور را نيز شكل مي‌دهد. زماني كه فردي احساس كند، ممكن است كالايي كه خريداري مي‌كند با قيمت ارزان‌تر در جاي ديگري وجود داشته باشد، اعتماد او به فضاي اقتصادي خدشه‌دار خواهد شد. رسالت اصلي به‌پخش، توزيع اقلام اساسي در سراسر ايران با يك قيمت مشخص و بدون هيچ نوساني است. بر همين اساس، سال‌هاي گذشته همكاري و تعامل بسيار خوبي به جهت تهيه و عرضه كالاهاي يارانه‌اي با وزارت صمت صورت مي‌گرفت. بنابراين ارائه قيمت يكسان در سراسر كشور از ماموريت‌هاي اصلي شركت است و اكنون نيز شركت به‌پخش آمادگي دارد از تمام ظرفيت‌هاي توزيع خود جهت ارايه اقلام اساسي و همكاري با وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده كند.
در اين ميان حتما چالش‌هايي هم پيش روي خدمت‌رساني مطلوب به‌پخش به مصرف‌كنندگان وجود دارد. مهم‌ترين چالش‌هاي پيش روي فعاليت‌هاي به‌پخش كدام موارد هستند؟
واقع آن است با تغيير شرايط بازار و افزايش روز به روز تعداد فروشندگان زنجيره‌اي در سراسر كشور، ميزان تمايل مصرف‌كنندگان به خريد از فروشگاه‌هاي بزرگ زنجيره‌اي نيز افزايش يافته است. بديهي است كه با ادامه اين روند و به مرور زمان، تعداد عاملين خرده‌ فروشي در سطح كشور كاهش مي‌يابد. البته با توجه به رسالت اصلي شركت‌هاي پخش كه توزيع كالا در شبكه‌هاي خرده فروشي است، يكي از چالش‌هاي عمده شركت به‌پخش از دست دادن تعداد قابل توجهي از مشتريان خرده‌فروشي در بازار است. در اين زمينه نيز با پيش‌بيني‌هاي قبلي و برنامه‌ريزي‌هاي لازم، زيرساخت فروش كالا به فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در شركت به‌پخش فراهم شده است و با توسعه اين حوزه، شرايط خود را با وضعيت در حال تغيير بازار منطبق كرده‌ايم.
اگر ممكن است از برنامه‌هايي كه براي سال 1400 قرار است در دستور كارتان قرار دهيد، صحبت كنيد؟ مهم‌ترين دستور كار شركت در سال 1400 افزايش روند خدمت‌رساني به مصرف‌كنندگان و عاملان فروش است. امروز شركت به‌پخش به خود مي‌بالد كه سهمي در آرامش بازار اقلام مصرفي در دوران دشوار كرونا و تحريم‌ها داشته است. اين مجموعه مفتخر است كه تلاش شبانه‌روزي مديران، معاونان و كاركنان شركت منجر به اعتماد مردم شده است. يكي از برنامه‌هاي ما در سال 1400 اين است كه با توسعه كسب و كار در اين شركت ضمن تنوع بخشيدن به سبد كالايي، سهم بازار خود را در بازار افزايش داده، ناوگان حمل و نقل را بهبود بخشيده و همچنين ميزان عرضه خود را به فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي از 30 درصد فعلي به 40 درصد برسانيم.
 يکی از دلایل آرامش نسبی در بازار کالاهای مصرفی، بدون تردید به فرهنگ غنی مردم ایران باز می‌گردد. مردمی که طی دهه های گذشته با مشکلات فراوانی روبه رو شده‌اند، اما اصالت و فرهنگ خود را حفظ کرده اند. طبیعی است مردمی که طی 40سال گذشته هم با جنگ 8ساله تحمیلی روبه رو شده اند، هم تحریم های اقتصادی مستمر را تجربه کرده اند و هم سایر فراز و نشیب های اقتصادی و معیشتی متعدد را از سر گذرانده اند در برابر مشکلات برآمده از کرونا نیز مقاومت خواهند کرد. بعد از نقش مردم بايد به روحيه جهادي توليد‌كننده‌ها و تجار و بازرگانان كشور نيز اشاره كنيم كه نهايت تلاش خود را به كار بردند تا چرخ كارخانه‌هاي توليدي كشور از فعاليت نايستد و اقلام مورد نياز مردم را تامين كردند.
  در شرایطی که اقتصاد و معیشت ایران به مشکل تحریم ها و کاستی های برآمده از آن روبه روست، مقوله اشتغالزایی اهمیتی به مراتب افزون‌تر پیدا می کند. از این منظر  به پخش با در اختیار داشتن 2هزار نفر پرسنل و پوشش 73 هزار واحد صنفی در سال مالي 2020 ميلادي سهم قابل توجهی در اشتغال افراد داشته و با ورود به عرصه توزیع کالاهای غیر از غذایی و شوینده قدم های جدید را در حوزه اشتغال مردم برداشته است. از سوی دیگر با احداث لاین های متعدد جهت فروش محصولات مرتبط با سرویس خودرو، محصولات الکتریکی و محصولات لوازم خانگی و...، موقعیت های شغلی قابل توجهی را در شبکه های توزیع ایجاد کرده است.