چرا نهادهای ذی‌ربط برای لغو تورهای ترکیه دچار ناهماهنگی هستند؟ سردرگمی میان آسمان و زمین

گروه فرهنگ و هنر – روزهای عید نوروز امسال در شرایطی که بارها درباره اهمیت سفر نرفتن به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا صحبت شد، اما باز هم عکس‌های اینستاگرامی حکایت از سفرهای تفریحی به ترکیه را داشت. اما با افزایش تعداد مبتلایان کشور ترکیه، مسئولان وزارت بهداشت تقاضای منع تردد بین دو کشور به مدت یک هفته را داشت اما با این حال به نظر می‌رسد هنوز هم تورهای ترکیه در حال برگزاری هستند.
همیشه تعطیلات نوروزی زمان مناسبی برای استراحت، تجدید قوا و سفر بود اما حالا دو سال است که ویروس کرونا تقریبا سفرها را تبدیل به خانه‌نشینی کرده است. گرچه سال گذشته به دلیل بسته بودن مرزهای اکثر کشورها، سفرهای خارجی ممکن نبود اما با گذشت یک سال و مدیریت برخی کشورها، ضمن ارائه گواهی سلامت و عدم ابتلا به کویید 19، امکان سفر به کشورهای دیگر مهیا است. نوروز امسال ترکیه به عادت همیشگی میزبان ایرانی‌ها بود اما با افزایش شمار مبتلایان در این کشور، ۱۰ فروردین، علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت،با اشاره به این وضعیت، در توئیتر خود نوشت: سراسر شهرهای ترکیه در وضعیت قرمز است، اما هم پروازها به این کشور ادامه دارد و هم تورهای گردشگری برقرار است. گردشگران و مسافران به این همسایه شمال غربی کشورمان می‌توانند ناقل ویروس کشنده کرونای انگلیسی به داخل کشور باشند.
یک روز پس از آن، سعید نمکی، وزیر بهداشت، در نامه‌ای به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا درخواست کرد: با توجه به شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ در کشور ترکیه با ویروس موتاسیون‌یافته، ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با کشور مذکور به مدت یک هفته متوقف شود. شهروندان ایرانی که در ترکیه به سر می‌برند و قصد ورود به کشور را دارند و همچنین اتباع کشور ترکیه که در ایران بوده و قصد خروج از کشور را دارند، می‌توانند با رعایت پروتکل‌های مربوطه و انجام تست PCR و اطمینان از عدم آلودگی اقدام به ورود و خروج کنند.
پس از آن حسین قاسمی، مدیر کل امور مرزی وزارت کشور و دبیر کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در پاسخ به این درخواست، از بررسی همه‌جانبه پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر اعمال محدودیت‌های بیشتر در مرز با یک همسایه غربی در کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی و ارائه گزارش جامع آن برای تصمیم‌گیری نهایی به ستاد ملی مدیریت کرونا خبر داده است.


روز 14 فروردین بار دیگر وزیر بهداشت در نامه‌ای به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با بیماری کرونا خواست که ظرف 48 ساعت به مدت یک هفته ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با ترکیه متوقف شود.
اما روز 15 فروردین، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم با گذشت پنج روز از درخواست وزیر بهداشت خبر داد که پروازهای ترکیه طبق برنامه در حال انجام است و برنامه‌ای برای قطع پروازها بین ایران و ترکیه تا زمان ابلاغ رسمی ستاد مبارزه با کرونا وجود ندارد.
سرانجام روز گذشته، معاون هماهنگی وزارت کشور از ابلاغ تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا، مبنی بر لغو فوری تور ترکیه به کلیه شرکت های گردشگری خبر داد. سامانی، سخنگوی وزارت کشور، با اشاره به اینکه پس از وصول نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در خصوص لغو تردد مسافری با ترکیه، موضوع به کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا ارجاع شد، گفت: جمع‌بندی اعضای کمیته که پس از تعامل با ۵ دستگاه تخصصی مرتبط با امور مرز، شکل گرفت، به ستاد ملی مدیریت کرونا ارایه و نهایتا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد.
معاون هماهنگی وزارت کشور در خصوص تصمیم نهایی در مورد اعمال محدودیت‌ها در ترددهای مسافری با کشور ترکیه گفت: بر اساس تصمیم ابلاغی از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا، مقرر شد وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، لغو تور ترکیه را فوراً به کلیه شرکت‌های گردشگری ابلاغ کند. همچنین مقرر شد، جمعیت هلال احمر نسبت به ارتقای مراقبت‌های بهداشتی در مرزهای زمینی و هوایی با ترکیه و تشدید کنترل دقیق مسافران ورودی از کشور ترکیه در مرزهای زمینی و هوایی اقدام عاجل کند.
با این وجود به نظر می‌رسد هنوز فروش تور ترکیه متوقف نشده است. روسای انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی می‌گویند هنوز ابلاغیه‌ای در این زمینه به دست‌شان نرسیده و آژانس‌های مسافرتی کماکان مجاز به فروش تور ترکیه هستند.
امیرپویان رفیعی‌شاد، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران نیز گفت: نهاد متولی ما (دفاتر خدمات مسافرتی) وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و مادامی که بخشنامه یا دستورالعملی مبنی بر لغو تورها از این وزارتخانه دریافت نشود، کماکان فروش تورها با شرایط قبلی امکان‌پذیر است و فعلا دستوری برای لغو تورها صادر نشده است. بنابراین تا آن وقت، تور ترکیه، بلیت پرواز و سایر خدمات مربوط به آن، در دفاتر خدمات مسافرتی موجود است.
حسن ذی‌بخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، نیز به یکی از خبرگزاری‌ها گفته که این مصوبه هنوز به سازمان هواپیمایی ابلاغ نشده و هر زمان که ستاد ملی مقابله با کرونا، مصوبه لغو تورهای ترکیه را به سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ کند، آن را اجرا می‌کنیم.
او درباره برگشت هزینه سفرهای لغوشده اظهار کرد: اگر به دلیل کرونا پروازی کنسل شود، پول مردم عیناً باید عودت داده شود. ما در سازمان هواپیمایی بر استرداد وجوه بلیت پروازهای کنسل‌شده کرونایی به مردم نظارت داریم.
اما در میان تنها سردرگمی سهم مسافرانی است که پیش از این تصمیم به سفر به این کشور را داشته‌اند. حرمت‌الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، گفته است: به نظر می‌رسد وزارت بهداشت نمی‌تواند شرایط را کنترل و مدیریت کند و توپ را به زمین دیگری می‌اندازد و سفر را به عنوان گزک دست گرفته است. اگر این وزارتخانه نگران انتقال بیشتر بیماری از خارج کشور است، چرا به پروازهای شلوغ داخلی توجه نمی‌کند؛ تعداد پروازها و مسافران کیش به هیچ‌وجه با ترکیه قابل مقایسه نیست.
او با اشاره به کاهش سفر و پروازهای ترکیه، اظهار کرد: در حالت عادی بین ایران و ترکیه هفتگی ۲۰۰ فروند هواپیما مجوز پرواز دارند که در تعطیلات نوروز امسال، برخلاف سال‌های گذشته نه تنها مجوز اضافه‌ای برای پروازهای این مسیر صادر نشد که تعداد پروازهای بین ایران و ترکیه از حدود ۲۸ به ۵ پرواز در روز رسید. چطور فکر می‌کنند حجم سفر در مسیر ترکیه زیاد شده است!؟
رفیعی افزود: بهتر است برای متقاعد کردن مردم از آمارهای درست استفاده کنید. یک گزارش و آمار دقیق ارائه دهید که یک بیمار مبتلا به ویروس جهش‌یافته و یا کووید ۱۹ در بین مسافران ترکیه بوده است. وزارت بهداشت این آمارهایی را که می‌دهد در کجا ثبت کرده است؟ آیا دوائر نظارتی به آن دسترسی دارند؟ ما که به عنوان آژانس‌دار به سامانه‌ای که آمار افراد مبتلا در آن ثبت شده باشد دسترسی نداریم. به هر حال دستور لغو تورهای ترکیه صادر شده و امروز و فردا اجرایی خواهد شد اما شاید بهتر باشد پیش از آنکه اوضاع به چنین درجه‌ای برسد هماهنگی‌های بیشتری صورت بگیرد و همانگونه که بعد از مجوز سفر به شهرهای داخلی در نوروز صادر شد و امروز شاهد قرمز شدن بیشتر شهرهای کشور هستیم، پیش از وقوع حادثه به دنبال پیشگیری باشیم.
او اضافه می‌کند: چرا وقتی از مسافر خروجی و ورودی تست منفی می‌خواهند و یا قانون قرنطینه را برقرار کرده‌اند، این همه نگرانی دارند؟ مگر این‌که کنترل مسافران در مرزها دچار مشکل باشد. در بیشتر کشورها با همین قوانین، ترددهای بین‌المللی در حال انجام و تحت کنترل است.
او در پاسخ به این سوال که در صورت لغو پروازها تکلیف مسافرانی که بلیت یا تور خریده‌اند، چه خواهد شد، با سیاست مسدود کردن مرزها مخالفت کرد و خواستار تشدید نظارت‌ها شد و در ادامه گفت: مسافر ایرانی با هر دستوری که داده می‌شود فقط متحمل دلهره و نگرانی شده است. قطعا مسدود شدن مسیر ترکیه بسیاری از مسافران ایرانی را دچار سرگردانی و بلاتکلیفی می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد ژوبین صفاری بازی شعاری با بی‌ربطی تحریم و اقتصاد کدام دولتمردان دوره نهم و دهم اعلام کاندیداتوری کردند؟ شوق احمدی نژادی‌ها برای رسیدن به پاستور چرا نهادهای ذی‌ربط برای لغو تورهای ترکیه دچار ناهماهنگی هستند؟ سردرگمی میان آسمان و زمین چین در تولید تمامیت‌خواه است خطر تعطیلی قطعه‌سازان با ورود چینی‌ها رایزنی‌ها ادامه دارد نشست وین، سرآغاز باز شدن گره برجام؟ «ابتکار» در گفت‌وگو با یک کارشناس رفتار و رویکرد کشورها برای مقابله با کرونا را بررسی کرد با اشاره به نقش دیوان عالی کشور مطرح شد تاکید رییس قوه قضاییه بر بازنگری در قوانین کیفری روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت: دولت با اختصاص بسته های حمایتی از مردم در برابر تکانه‌های اقتصادی حمایت می کند کرونا، آموزش جمعی، قرنطینه و ایمنی‌شناسی روانی در جلسه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل مطرح شد استدلال سه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مخالفت با FATF جهانگیری: