شخصیت‌های بدون روتوش!

شاید نزدیک‌ترین برخورد عموم مردم با افکار و اندیشه‌های یک فعال سیاسی را بتوان در مصاحبه‌های این اشخاص با رسانه‌ها دانست و هرچند وظیفه یک مصاحبه‌کننده آن است که وجوه پنهان مصاحبه‌شونده را روشن کند، اما اغلب این اتفاق در عمل نمی‌افتد.
اصولا رسانه‌ها اعم از مکتوب، چندرسانه‌ای و اینترنتی، همواره خطوطی برای خود به لحاظ حرفه‌ای دارند و معمولا سعی می‌کنند از گزارش‌ها، مصاحبه‌ها و صحبت‌های افراد و شخصیت‌های مختلفی که پوشش می‌دهند، بخش‌هایی را بیشتر پوشش دهند که با دیسیپلین و خطوط حرفه‌ای و سیاسی آنها در مواجهه با آن شخص و خط فکری‌اش تطابق بیشتری داشته و شوخی‌ها، سخنان ناپسند، اشتباهات و هرآنچه که احتمالا باعث تعجب منفی مخاطب خواهد شد را حذف کنند و یا برعکس نکات منفی را بیش از نکات مثبت پوشش دهند، که به هرحال امکان قضاوت منصفانه در قبال افکار و شخصیت موضوع مصاحبه را دشوار می‌سازد. به خصوص که در بسیاری اوقات مصاحبه‌ها بعد از پیاده‌سازی به نظر مصاحبه‌شونده می‌رسد و با بازنگری آنها به نوعی تصویر ذهنی‌ای که
از آن مصاحبه یا گزارش از وی ساخته
خواهد شد را تا حد ممکن روتوش می‌کند.


این تصویر روتوش شده از اشخاص و سیاسیون و فعالین سیاسی، اصولا در ذهن مخاطب، شخصیت‌هایی سراسر فرهیخته و اهل فکر و یا منفی و غیرقابل قبول ایجاد می‌کند. به خصوص که بسیاری از فعالین سیاسی در جایگاهی نیستند که به مصاحبه‌های زنده‌ی تلویزیونی و رادیویی دعوت شوند و یا در این صورت نیز آمادگی حداقلی‌ای برای مواجهه با سوالات و مخاطب در خود فراهم می‌کنند تا آن چهره همیشگی مخدوش نگردد.
فضای مجازی نیز اگرچه امکان مواجهه‌ای رودررو را برای مردم با این فعالین فراهم کرد اما به هرحال همه چیز اصولا مبتنی بر نوشتار بود و طبیعی‌است که آشنایی دقیق با شخصیت
افراد از طریق نوشته و توییت و مانند آن دشوار است. اما فضای جدیدی که به لطف نرم‌افزار کلاب هاوس فراهم آمده، این چهره روتوش شده از اشخاص نزد مردم را به تصویری واقعی بدل کرده است. در حقیقت اینکه غریبه‌ای چیزی بپرسد، بدون آنکه بدانید سوال بعدی وی چه خواهد بود یا می‌خواهد از حرف شما چه نتیجه‌ای بگیرد، مهمترین رکن یک مصاحبه است که در بسیاری اوقات در رسانه‌ها از پیش مدیریت می‌شود، اما در فضایی مانند کلاب هاوس، دشوار و گاهی از فرط هیجانات ناشی از مباحثه ناممکن است و چهره و افکار واقعی اشخاص را در خصوص مسائل مختلف روشن می‌کند و به اصطلاح نوری بر تاریکخانه‌‌ی ذهن افراد می‌تاباند تا در بازگشت پرتوهای نور، بازتاب اندیشه‌ها و افکار واقعی قابل مشاهده باشد. فارغ از اینکه این چهره واقعی نسبت به آنچه از پشت ویترین رسانه‌ها دیده می‌شد، مثبت است یا منفی، در بسیاری از موارد، در روزهای گذشته با حضور اهالی سیاست و اقتصاد و... موجب شگفتی و تعجب مخاطبین را فراهم آورده است! تعجبی نه شاید از سر اهمیت داشتن آن شخصیت در نزد مردم، بلکه از شنیدن پاسخ‌ها و سخنان فی‌البداهه افراد و مشاهده شخصیتی متفاوت از آنچه در ذهنشان شکل گرفته بوده است که باید این را به فال نیک گرفت و این فضای تازه برای تضارب آرا و پرسش و پاسخ را محملی دانست برای شناخت بهتر اشخاص، فارغ از هر محدودیت و مانور رسانه‌ای که ممکن است با اهداف گوناگون اتفاق بیافتد.