معادلات رقابت در انتخابات ریاست جمهوری تغییر کرد

اصلاح طلبان بدون سید حسن خمینی
در حالی که اصلاح‌طلبان امیدوار بودند با حضور سید حسن خمینی در انتخابات اجماع همه گروه های اصلاح‌طلب را حول محور او شکل دهند اعلام شد که او به توصیه مقام رهبری در انتخابات حضور نخواهد یافت.
سیدحسن خمینی بعد از مشورت با رهبر انقلاب تکلیف خود با انتخابات 1400 را روشن کرد و قرار نیست کاندیدای ریاست جمهوری شود.
بنا به روایت یاسر خمینی «رهبر انقلاب کاندیداتوری ایشان در انتخابات را به صلاح ندانستند و با بیان اینکه حاج حسن آقا را مانند فرزند خود می دانند، از ایشان خواستند که در شرایط فعلی به این عرصه ورود نکنند.» این خبر بدون شک یک شوک به اردوگاه اصلاحات است، اما چرا؟


تغییر رویه اصلاح‌طلبان
روزهای بیم و نگرانی اصلاح‌طلبان است، بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان مدتهاست که به سکوت و انزوا روی آورده و امید به حضور آنها در پای صندوق‌های رای کمرنگ شده است. سیاسیون اصلاح‌طلب هم گرچه از مدت ها قبل این خطر را حس کرده بودند اما گویا عزمی برای مقابله با این رخوت و دلزدگی نداشتند، زمان هرچه گذشت بر این دلزدگی افزوده شده و حال در آستانه یک انتخابات سرنوشت ساز دیگر اصلاح‌طلبان کاسه چه کنم را به دست گرفته اند و به دنبال راهکاری برای تحریک و تهییج بدنه رای شان برای آمدن به صحنه هستند.
خبر آنلاین در این خصوص می نویسد: معرفی یک کاندیدا که این بدنه رای را به حرکت درآورده و بر دلزدگی‌ها و ناامیدی این بدنه غلبه کند از جمله راهکارهایی بود که این جریان دنبال می کرد.کاندیدایی که در کنار این ویژگی امکان عبور از فیلترهای شورای نگهبان را نیز داشته باشد. کاندیدایی نه از جنس محمدرضا عارف که هنوز بسیاری منتقد مشی و رویه او در سال های اخیر بوده اند یا حتی از جنس محسن هاشمی یا ...
سیدحسن خمینی یکی از همان نام هایی بود که امیدِ طیف های مختلف اصلاح‌طلبان شده بود تا شاید با حضورش در عرصه رقابت شور و هیجانی دیگر به صحنه انتخابات بدهد اما درست در روزهایی که اصرار اصلاح‌طلبان برای مجاب کردن سیدحس خمیی به حضور در انتخابات اوج گرفته بود و از سوی دیگر اصولگرایان نگران از این حضور در تکاپو برای منصرف کردن نوه امام راحل بودند، سیدحسن آقا تکلیف همه را روشن کرد. او که حساسیت های کاندیداتوری یکی از اعضای بیت امام را بدون شک درک می کرد، در مشورت با رهبر انقلاب تصمیم را گرفت و خود را از دایره کاندیداهای احتمالی حذف کرد. نظر و توصیه رهبر انقلاب به سیدحسن خمینی همانطور که پسر او سیداحمد روایت کرده نوعی اتمام حجت و تصمیم آخر برای عدم کاندیداتوری در این دور از انتخابات بوده است.
ظریف باز هم تاکید کرد
در حالی که چهره هایی مانند محمد جواد ظریف به عنوان یک وزنه می توانست تا حدودی امیدها را در جبهه اصلاحات قوت بخشد اما باز هم وزیر امور خارجه روز گذشته بر نیامدن تاکید کرد.
ظریف وزیر خارجه ایران با انتشار متنی در اینستاگرام به جزئیات نشست با کمیسیون امنیت ملی پرداخت.
ظریف نوشت:
سلام، دیروز جلسه‌ای طولانی، صریح و صمیمی—همراه با توهین و تهدید و اتهام از سوی یکی دو نفر—با نمایندگان محترم کمیسیون امنیت ملی داشتم. از یکی از نمایندگان نقل شده است که “برآوردم از جلسه امروز کمیسیون این است که ظریف نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1400 می‌شود.”
پس از چندین بار تاکید بر عدم تمایل برای نامزدی، نمی‌خواستم دوباره وارد این موضوع شوم. اما این اظهار نظر ناگزیرم کرد که اصل ماجرا را عرض کنم:
در جلسه چند نفر اظهار نگرانی کردند که گفتگوهای وین برای رفع تحریم‌ها با اهداف انتخاباتی دنبال می‌شود و بنده برای جلب آرای مردم به دنبال ایجاد دوقطبی در جامعه هستم. عرض کردم دو قطبی را کسانی می‌سازند که با اتلاف میلیاردها برای تولید سریال، اعتماد عمومی به دیپلماسی کشور را هدف گرفته و معیشت مردم و عزت کشور را بازیچه اغراض سیاسی و انتخاباتی می‌نمایند.
ما به لطف خدا و بزرگواری مردم نیازی به ایجاد دوقطبی در جامعه نداریم. هشت سال است علیه دستگاه دیپلماسی با هزینه‌های سنگین تبلیغ شده است؛ 8 سال است بهترین دستاوردهای دیپلماسی را تخطئه‌ کرده‌اند؛ 8 سال است به دلیل سکوت ما یک تنه به قاضی رفته‌اند؛ و 8 سال است برای کوبیدن دستگاه دیپلماسی، عزت و اعتماد مردم را نشانه گرفته‌اند؛ اما به لطف خدا هنوز از نعمت محبت مردم دلاورمان برخورداریم.
یادآوری کردم که علت تصمیم بنده برای نامزد نشدن نگرانی از سبد رای نیست که برای بهبود آن از سیاست خارجی و یا انسجام ملی هزینه کنم. نگرانی من از رای آوردن است نه رای نیاوردن. بر عزم خود برای نامزد نشدن استوارم؛ ولی تداوم فشارها، آزارها، افتراها و تهدیدها در اقبال عمومی و در این عزم تاثیر معکوس دارد. سیاست خارجی نباید موضوع دعوای جناحی و انتخاباتی باشد. هر دستاورد سیاست خارجی، دستاورد مردم، کشور و رهبری است و هیچ فرد، گروه و یا جناحی حق مصادره آن را ندارد. رفع تحریم‌ها به نفع مردم و هر دولتی است که 4 ماه دیگر زمام امور کشور را به دست می‌گیرد.
تقاضا می‌کنم اجازه دهید در این فضا که صهیونیست‌ها برای جلوگیری از رفع تحریم‌ها به خبیثانه‌ترین و مذبوحانه‌ترین روش‌ها متوسل شده‌اند، عباس عراقچی عزیز و دیگر همکاران فداکار و شجاعم بتوانند تمام تمرکز خود را بر رفع تحریم‌ها متمرکز کنند و نگران سنگ‌اندازی‌ها، اتهامات و فضاسازی‌های مسموم انتخاباتی نباشند.
بیاییم در آستانه ماه مبارک رمضان دل را از کینه‌ها و بدانگاری‌ها پاک کنیم و هم‌دل و هم‌نوا برای موفقیت تمامی ایثارگران به ویژه در عرصه‌های سلامت، هسته‌ای و سیاست خارجی دعا کنیم.
سالم و شاد و سربلند باشید»
اصلاح‌طلبان بعد از سیدحسن خمینی گزینه‌ای برای رقابت ندارند
غلامعلی رجایی موضوع کناره گیری سیدحسن خمینی از انتخابات ۱۴۰۰ را بررسی کرده و آرایش سیاسی جدید را توضیح داده است. او معتقد است راه رسیدن حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی به پاستور هموار شده است.
غلامرضا رجایی به به رویداد ۲۴ می‌گوید: با توجه به شرایط سخت اقتصادی انتخابات سختی را به لحاظ مشارکت خواهیم داشت بنابراین منع سیدحسن خمینی برای ورود به انتخابات هم تاثیر چندانی بر روی آراء خاکستری ندارد. اصلاح‌طلبان نیز به نظر نمی‌رسد دیگر چهره درشتی مانند سیدحسن داشته باشند که برای رقابت به میدان بفرستند؛ زیرا سایر گزینه‌های اصلاح‌طلب دارای محدودیت‌هایی هستند و باید از فیلتر شورای نگهبان نیز رد شوند. صرف معرفی یک گزینه دلیل برای رای‌‌‌آور بودن آن‌ها نیست. رجایی با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان در نهاد اجماع ساز در حال طرح ریزی برنامه‌هایی برای انتخابات هستند، گفت: برای گزینه‌ها جدا از بحث تایید صلاحیت، بحث اجماع هم وجود دارد و بحث رای آوری گزینه آخر است. نمی‌دانم حضور افرادی مانند زنگنه، پزشکیان و ... چقدر جدی است، اما اگر روی هر کدام از آن‌ها اجماع هم شود، تحمل تاب آوری در مقابل گزینه‌هایی مانند رئیسی را نخواهند داشت. افرادی مانند ظریف و جهانگیری اگر بیایند در حد خودشان می‌توانند باعث افزایش مشارکت شوند، اما توان رقابت جدی را ندارند؛ زنگنه هم بعید است بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند.
وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان روی گزینه‌ای مانند عارف اجماع نمی‌کنند و شخص او هم گزینه مناسبی برای رقابت با رئیسی نیست. اگر عارف به صحنه بیاید از همه گزینه‌ها، شخص پخته‌تر و با تجربه‌تری است، زیرا هم تجربه معاون اولی، هم تجربه وزارت و هم تجربه مجلس و سایر مسئولیت را در کارنامه خود دارد، ولی ریاست جمهوری ویژگی‌های متفاوتی را طلب می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
معاون توسعه سازمان نظام پزشکی: جزئیات واکسیناسیون کادر درمان علیه کرونا جلال خوش‌چهره مسئولیت غرب در پاسخ به اسرائیل «ابتکار» تاثیر طرح جهش تولید مسکن بر بازار را بررسی می‌کند سقف کوتاه طرح های مسکن تلاش رژیم اسرائیل برای انتقال چند پیام پیام اصلی «تروریسم هسته‌ای» در نطنز چه بود؟ محمد سلطانی‌فر در گفت‌وگو با «ابتکار» مطرح کرد دود عدم بی طرفی صدا و سیما در چشم انتخابات؟ ذخایر ارزی کشور به شدت کاهش پیدا کرد اقتصاد کشور همانند بیمار اورژانسی رییس پلیس تهران بزرگ خبر داد تهران در انتظار خاموشی های دوباره معادلات رقابت در انتخابات ریاست جمهوری تغییر کرد محمدجواد ظریف: آمریکا باید بدون توقف در اجرای تعهداتش تمام تحریم‌ها را رفع کند واکنش ۲۰۴ نماینده مجلس نسبت به مذاکرات هسته‌ای جریان مذاکرات با تعجیل و شتابزدگی همراه است سخنگوی قوه قضائیه: دادگاه سرباز راهور و نماینده به زودی برگزار می‌شود تشابه و تفاوت انتخابات ایران و آمریکا