بازگشت آمریکا به برجام تحولات منطقه را دگرگون خواهد کرد؟ سیگنال‌های مذاکرات وین برای کشورهای عربی

پالس‌های متعددی پس از برگزاری نشست وین حاکی از آن است که ایالات متحده به توافق هسته‌ای باز می‌گردد و این بازگشت، احتمالا باعث می‌شود که تحریم‌های مالی و اقتصادی ایران که تعداد آن به حدود ۱۵۰۰ می‌رسد، لغو شود.
عصام نعمان در القدس العربی نوشت: پالس‌های متعددی پس از برگزاری نشست وین حاکی از آن است که ایالات متحده به توافق هسته‌ای باز می‌گردد و این بازگشت، احتمالا باعث می‌شود که:
۱. تحریم‌های مالی و اقتصادی ایران که تعداد آن به حدود ۱۵۰۰ می‌رسد، لغو شود.
۲. دارایی‌های توقیف شده ایران نزد ایالات متحده و دیگر دولت‌های هم پیمان آن آزاد شود.


۳. ممنوعیت فروش سلاح به ایران یا صادرات سلاح از این کشور برطرف شود.
۴. تجاوز‌های نظامی اسرائیل به لبنان و سوریه به بهانه جلوگیری از برپایی پایگاه‌های ایران ادامه یابد.
به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: طبیعی است که هم پیمانان ایالات متحده در دولت‌های عربی نیز از پیامد‌های بازگشت آمریکا به برجام متاثر می‌شوند. این در حالی است که هم پیمانان ایران، بویژه گروه‌های مقاومت هم این پیامد‌ها را در نظر دارند. این مساله منجر به صف آرایی منطقه‌ای جدیدی می‌شود. مصر، اولین کشوری است که برای مقابله با محور مقاومت، متشکل از ایران، سوریه و گروه‌های مقاومت در عراق، سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی شتاب می‌کند. همانطور که سامح شکری وزیر خارجه خود را به لبنان فرستاد تا محور هم پیمانان ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و آلمان را تقویت کند.
سعد الحریری اطمینان یافته که اغلب دولت‌های حوزه نیل و خلیج فارس، از تشکیل دولت جدید لبنان به دور از حزب الله حمایت می‌کنند. علاوه بر این، قاهره تلاش می‌کند یک ائتلاف منسجم در سطح منطقه برای مقابله با محور مقاومت ایجاد کند، ائتلافی که احتمالا متشکل از مصر و سودان، به اضافه اردن و عراق است. تحلیلگران سیاسی و رسانه‌ها در رژیم صهیونیستی به حمایت برخی دولت‌های خلیج فارس از این تلاش مصر اشاره می‌کنند.
سفر وزیر خارجه مصر به لبنان و تلاش الکاظمی برای تقویت روابط عراق با عربستان و تسریع در برگزاری نشست عالی بین لبنان و عراق نیز در همین راستا است.
اما واکنش محور مقاومت به این تلاش‌های طرف مقابل چیست؟
واضح است که گروه‌های مقاومت در عراق بویژه کتائب حزب الله و عصائب اهل الحق روی ضربه زدن به نیرو‌های آمریکایی حاضر در این کشور عربی تمرکز دارند، تا واشنگتن را مجبور به خروج از عراق کرده و مصوبه پارلمان عراق را اجرایی کنند. حمایت ایران از این گروه‌ها به احتمال زیاد پس از بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای نیز ادامه می‌یابد.
در لبنان، اما نیرو‌های سیاسی موتلف با محور مقاومت، دو گزینه پیش روی خود دارند.
اول اینکه بیم آن می‌رود که در صورت ادامه شرایط فعلی لبنان، این کشور درگیر هرج و مرج شده و به یک جمهوری فدرالی تبدیل شود که قادر به تشکیل دولت به ریاست سعد الحریری برای مقابله با بحران معیشتی، انجام تحقیقات جنایی در مورد انفجار بیروت، اموال عمومی سرقت شده و برقراری امنیت نیست.
دوم اینکه احزاب داخلی در لبنان برای تشکیل یک دولت ملی متوازن به ریاست سعد الحریری متحد شوند تا مقابله با چالش‌ها را بر عهده گرفته و به یک همکاری سیاسی و اقتصادی قدرتمند با سوریه، عراق، ایران، روسیه و چین دست یابد و نوعی هماهنگی نظامی با محور مقاومت برای مقابله با تجاوز‌های نظامی اسرائیل داشته باشد.
لبنان در بحران معیشتی و فساد روزافزون، درگیری‌های سیاسی بی فایده و تنش امنیتی روز افزون قرار دارد، به همین دلیل بیم آن می‌رود که در صورت ادامه این شرایط در لبنان، این کشور را هرج و مرجی فرا بگیرد که در نتیجه آن، هر یک از نیرو‌های سیاسی، سیطره بر مناطقی را بر عهده بگیرند که در آن‌ها از مقبولیت مردمی بیشتری برخوردارند، در این صورت، لبنان تبدیل به یک جمهوری فدرالی می‌شود که هیچ قدرتی ندارد.
نگرانی ریاض از تحولات هسته‌ای ایران
وزارت خارجه عربستان نسبت به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران ابراز نگرانی کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور با نگرانی تحولات کنونی برنامه هسته‌ای ایران که آخرین آن ها افزایش سطح غنی سازی اورانیوم به ۶۰ درصد است را دنبال می کند و ادعا کرد: این امر را نمی توان برای استفاده در موارد مسالمت آمیز به شمار آورد.
در این بیانیه آمده است‌: عربستان از ایران می‌خواهد که با تشدید تنش مقابله کند و منجر به افزایش ناامنی و بی ثباتی در منطقه نشود و با جدیت وارد مذاکرات کنونی شود.
عربستان سعودی همچنین تاکید کرده است که برنامه هسته ای ایران باید در چارچوب خواسته‌های جامعه بین‌المللی و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد و گفته است که این امر صلح و امنیت را در منطقه و جهان محقق می‌کند و انتشار سلاح کشتار جمعی را متوقف می کند.
عربستان سعودی تاکید کرده است که جامعه بین‌المللی باید نگرانی های کشورهای منطقه نسبت به اقدامات ایران از جمله برنامه هسته‌ای را جدی بگیرد و به توافقی با تهران برسد که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود.
عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان که برای ادامه گفت‌وگوها و نشست کمیسیون مشترک برجام به وین رفته است، روز گذشته از آغاز غنی سازی ۶۰ درصد اورانیوم در کشور خبر داد. سید عباس عراقچی در نامه‌ای به رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که ایران غنی سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند.
عراقچی همچنین اعلام کرد: یک‌هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
چرا دیگر عزمی راسخ برای ساخت ترانه‌های کودکانه ماندگار وجود ندارد؟ فراموشی نت‌های کودکی ژوبین صفاری دو صدایی یا بی‌صدایی؟ بازگشت آمریکا به برجام تحولات منطقه را دگرگون خواهد کرد؟ سیگنال‌های مذاکرات وین برای کشورهای عربی علی اکبر صالحی تشریح کرد جزییات غنی‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم آزمایشگاه‌ها دیگر اجازه ارسال نمونه‌ها را به خارج از کشور ندارند ابراز نگرانی از بالارفتن آمار معلولیت‌های مادرزادی مذاکرات برجامی در گرداب بازی‌های سیاسی افتاده است؟ 100 روزه‌های حسن روحانی هزینه‌ خانوارها در ماه رمضان افزایش می‌یابد سفره های تورم زده افطار محسن رضایی: کشور دچار تشدید آلودگی امنیتی شده است قالیباف: میان کارگزاران نظام و مردم نباید فاصله باشد مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد شاخص‌های راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها در حوزه انرژی، صنعت و فناوری هوایی مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه مطرح کرد اقدامات اسرائیل بدون پاسخ نمی ماند