مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه مطرح کرد اقدامات اسرائیل بدون پاسخ نمی ماند

مدیر کل پیشین بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت: اسرائیل نگران است تا وضعیت منطقه خاورمیانه عادی و مناسبات بهبود یابد لذا از هر موقعیتی استفاده می کند تا ایران را وادار به عکس العمل کرده و اوضاع را به هم بریزد اما ایران باید هوشیار باشد تا در دام آن نیفتد.
قاسم محبعلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حمله به تاسیسات هسته ای نطنز گفت: به نظر می رسد اسرائیل بیشترین طرفی است که از احیای برجام ، کاهش تحریم ها و کاهش منازعات بین ایران آمریکا و اروپا ضرر می‌کند. در واقع اسرائیل نگران است که مبادا وضعیت منطقه خاورمیانه عادی و مناسبات بهبود یابد.
وی تصریح کرد: روندی که اسرائیل در منطقه خاورمیانه دنبال می کرد تا روابطش را عادی سازی کند و به یک قدرت تعیین کننده در خاورمیانه تبدیل شود به نظر می رسد متوقف شده و اکنون از هر اقدامی برای این که بتواند جلو این روند را بگیرد،استفاده می‌کند. لذا اتفاقی هم که در نطنز افتاده طبیعتا انگشت اتهام به سمت دولت نتانیاهو و اسرائیل است.
این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: اسرائیل تلاش می کند موقعیت های ایران را تضعیف و آن را وادار به عکس العمل کند تا اوضاع به هم بریزد اما خوشبختانه ایران تاکنون هوشیارانه عمل کرده و در دام اسرائیل نیفتاده است.


مدیر کل پیشین بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه درباره ابعاد حقوقی که ایران می تواند در اثر حمله به تاسیسات هسته ای نطنز دنبال کند بیان کرد: هرگونه حمله بر اساس قوانین بین المللی به مراکز هسته ای و مواد شکاف پذیر که آلودگی محیط زیستی و خطرات انسانی به دنبال دارد ممنوع است اما اسرائیل از این قوانین تمکین نمی کند. لذا ایران باید تلاش کرده و از این امر استفاده کند و در نهادهای بین‌المللی این مسئله را مورد پیگیری قرار دهد.
محبعلی خاطر نشان کرد: اما می دانیم که اسرائیل به خاطر مصونیت‌هایی که احساس می کند از طریق قدرتهای بین المللی دارد نگران فشارهای بین‌المللی و رعایت قوانین نیست و خود را ملزم به آنها نمی داند.
وی افزود: اسرائیل باید احساس کند که اقدامات او بدون پاسخ نمی‌ماند و زمان، مکان و چگونگی این پاسخ را ایران باید به خوبی تعیین کند و در عین حال هوشیار باشد که در دام اسرائیل نیفتد.
سایر اخبار این روزنامه
چرا دیگر عزمی راسخ برای ساخت ترانه‌های کودکانه ماندگار وجود ندارد؟ فراموشی نت‌های کودکی ژوبین صفاری دو صدایی یا بی‌صدایی؟ بازگشت آمریکا به برجام تحولات منطقه را دگرگون خواهد کرد؟ سیگنال‌های مذاکرات وین برای کشورهای عربی علی اکبر صالحی تشریح کرد جزییات غنی‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم آزمایشگاه‌ها دیگر اجازه ارسال نمونه‌ها را به خارج از کشور ندارند ابراز نگرانی از بالارفتن آمار معلولیت‌های مادرزادی مذاکرات برجامی در گرداب بازی‌های سیاسی افتاده است؟ 100 روزه‌های حسن روحانی هزینه‌ خانوارها در ماه رمضان افزایش می‌یابد سفره های تورم زده افطار محسن رضایی: کشور دچار تشدید آلودگی امنیتی شده است قالیباف: میان کارگزاران نظام و مردم نباید فاصله باشد مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد شاخص‌های راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها در حوزه انرژی، صنعت و فناوری هوایی مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه مطرح کرد اقدامات اسرائیل بدون پاسخ نمی ماند