اخبار کوتاه


افزایش آمادگی ها تا سرحد نیاز

فرمانده معظم کل قوا بهمناسبت سالروز ارتش جمهوری اسلامی و حماسهآفرینیهای نیروی زمینی، پیامی صادر کردند. در متن پیام حضرت آیتالله خامنهای خطاب به امیر سرلشکر سیّد عبدالرحیم موسوی، فرمانده محترم کل ارتش جمهوری اسلامی ایران آمده است: سلام من را به همهی کارکنان عزیز ارتش و خانوادههای محترمشان برسانید. امروز ارتش در صحنه و آماده انجام مأموریت است. این آمادگیها را همچنان تا سر حد نیاز افزایش بدهید و نقشآفرینی کنید.

مصادره غنیسازی ۶۰درصدی

مشاور رئیسجمهور به ادعای دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص غنیسازی ۶۰درصدی اورانیوم واکنش نشان داد.به گزارش ایلنا، حسام الدین آشنا در واکنش به ادعای محسن رضایی در خصوص غنی سازی ۶۰درصدی اورانیوم در حساب توئیتر خود نوشت: الان سند ۶۰٪ را به نام چه کسی بزنند؟ بهنام اولین نفری که پیشنهاد داده یا نفر اولی که اطلاعیه دادهاست.محسن رضایی پیش از این در توئیتر نوشته بود: یک ماه پیش که به دولت پیشنهاد دادم برای رفع تحریمهای ظالمانه اقتصادی، غنی سازی ۶۰درصدی را انجام دهد، میدانستم عده ای ایران مقتدر را برنمی تابند و هیاهو میکنند. از اسپوتنیک تا ایرنا اظهار تعجب کردند. دانشمندان ایرانی گفتند ما میتوانیم و شد. ایران بزرگ اقتصادی هم محقق خواهدشد.

ماموریت مالی برای جلب رضایت ایران

روزنامه الشرق الاوسط اعلام کرد که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همزمان به دنبال جلب رضایت ایران و مخالفان آمریکایی برجام است.به گزارش ایسنا، روزنامه الشرق الاوسط نوشت: اعلام تولید ۹ گرم اورانیوم غنی سازه شده ۶۰ درصدی از سوی ایران از نظر برخی تحلیلگران نشانه دشواری هایی است که در مسیر مذاکرات ایران و کشورهای غربی ایجاد شده است، هرچند در روزهای اخیر برخی طرف ها از نتایج ملموس در مسیر نزدیک کردن دیدگاه های ایران وآمریکا خبر داده بودند.

تاکید آلمان بر زنده بودن برجام

سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز جمعه در اظهاراتی تاکید کرد که توافق هستهای با ایران نمرده است.به گزارش ایسنا، ماریا آدبار در جمع نمایندگان رسانهها در برلین گفت: از نظر ما این [برجام] توافقی هدفدار است که باید حفظ شود و این موضع ما از زمان آغاز برنامه جامع اقدام مشترک بوده است.به گفته سخنگوی وزارت خارجه آلمان، برجام «نمرده است»؛ چراکه گفتوگوهایی در وین میان ایران و ۴ قدرت جهانی شرکتکننده در برجام به منظور «تلاش برای بازگرداندن تمامی طرفین به توافق» در جریان است.

تایید صلاحیت ۵۶۰ نامزد
انتخابات ای مجلس

رئیس ستاد انتخابات استان تهران گفت: برای انتخابات میاندوره ای مجلس در حوزه انتخابیه تهران در موعد مقرر ۹۷۴ نفر اقدام به ثبت نام کردند که در نهایت ثبت نام ۵۹۷ داوطلب قطعی شد. به گزارش ایسنا، شکرالله حسن بیگی ادامه داد: بعد از ثبت نام، مرحله استعلام از مراکز چهارگانه شروع شد و در هیئت اجرایی نیز مورد بررسی قرار گرفت که بر این اساس ۵۶۰ داوطلب تایید صلاحیت شدند.رئیس ستاد انتخابات استان تهران با بیان اینکه ۲۲ نفر از داوطلبین تایید صلاحیت نشدند و ۱۵ نفر نیز انصراف دادند خاطرنشان کرد: مرحله بعد رسیدگی به وضعیت داوطلبین در هیئت نظارت می باشد.

تاکید اروپا بر بازگشت به برجام

سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: طرفهای برجام باید به تعهدات خود در توافق بازگردند. به گزارش ایلنا از واشنگتن پست، پیتر استانو در واکنش به غنیسازی از سوی ایران گفت: این اقدامات بسیار نگرانکننده است و توجیه منطقی برای این کار از سوی ایران وجود ندارد.وی گفت: مذاکرات وین دنبال این است که ایران از تصمیمات خود عقبنشینی کند. ایران به اجرای تعهدات برجامیاش بازگردد و طرفها باید به تعهدات خود در برجام بازگردند و تحریمهای آمریکا رفع شود.

تامین و توزیع واکسن
دغدغه مهم افکار عمومی

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری گفت: واکسن، دغدغه مهم افکار عمومی است و تنها محدود به تأمین نیست و توزیع آن نیز با حساسیت بسیار شهروندان رصد میشود.

به گزارش ایرنا علیرضا معزی افزود: تأکید مستمر رئیس جمهوری بر شفافیت در روند واکسیناسیون، برای جلوگیری از اتفاقات آبادان است.وی اضافه کرد: پایهریزی فرآیند شفاف، بزرگترین مانع در برابر بیعدالتی است.معزی ادامه داد: در وضعیت کنونی که متأسفانه اعتماد عمومی، پیوسته در خطر است؛ شفافیت نه فقط عامل بازدارنده فساد که مقوم اعتماد شهروندان است و باید از واکسیناسیون، امکانی برای بازیابی سرمایههای اجتماعی ساخت.وی تصریح کرد: به شفافیت باید عمق بخشید تا آنجا که حتی دسترسی عمومی به اطلاعات واکسنهای وارد شده توسط بخش خصوصی در آینده نیز، از تعداد تا مجوزها، مهیا شود.

معزی اظهار داشت: بخش خصوصی که در تحریم، با صادرات غیر نفتی و بازگرداندن ارز، به تاب آوری ایران یاری رساند، امروز هم میتواند یاریگر دولت و ملت باشد.