دولت جدید و جوانان

انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در کشورمان با شکوهی از یاد نرفتنی برگزار شد. شرکت فعالانه و مسوولانه مردم و رای به عقلانیت بار دیگر مهر تاییدی بود بر نکته سنجی مردم کشورمان. در حال و هوایی که دروازه‌های دوزخ یک به یک در خاورمیانه گشوده می شود و جنگ و ویرانی با عبارت خاورمیانه درهم آمیخته است و به تعبیر ملک‌الشعرای بهار در «گرداب بلا» غرقه است؛ مردم ما در پای صندوق‌های رای، با زبان حال و قال هر دو فریاد زدند که خواهان زندگی در صلح و به دور از هیاهوی مشئوم جنگ و
 تروریسم هستند. 
چه اگر جز این بود ما با صف‌های دراز مردم در برابر صندوق‌های رای رو در رو نمی شدیم و واکنش‌هایی را که پس از حوادث تروریستی چهارشنبه در تهران دیده شد را نمی دیدیم. آنهایی که نقشه‌های شوم برای این ملک در سر می پرورانند با دیدن صفوف به هم پیوسته مردم در حوزه‌های رای گیری باید بدانند که گور خیالی برای این مردم می کَنند و می باید هوشیار خواب‌های بدی که برای این سرزمین گرامی می بینند، باشند! 
با این همه اما؛ رای به دولت دکتر روحانی و تیم محترم ایشان به معنای چشم پوشیدن بر برخی نقص‌ها و احتمالا کم کاری‌های دولت محترم نیست و خود دولتیان محترم هم به این امر آگاهند که پاسخ مثبت شهروندان به ادامه کار ایشان به معنای خط قرمز کشیدن بر برخی ضعف‌های دولت نیست. اگر در چهار سال گذشته به سبب وضعیت بلبشویی که یادگار دولت مهرورزان بود، تمام هم و غم دولت بر تصحیح غلط‌های دولت پیشین بود امروز اما، انتظار می رود دولت کنونی با فراغ بال بیشتری به مشکلات مردم رسیدگی کند. جوان‌تر کردن هیات دولت و شکستن چرخه تکراری مسوولین دولتی که حالا کم کم باید دوران بازنشستگی را دریابند؛ یکی از خواسته‌های مردمی است که در اردیبهشت امسال پای صندوق‌های رای رفتند. در کنفرانس خبری رییس جمهوری محترم نیز اشاره‌ای به تغییر کابینه و جوان شدن هیات دولت شده بود که امیدواریم به زودی جامه عمل بپوشد. دگرگون کردن کابینه و جوان تر کردن هیات دولت به یک معنا می تواند خون تازه‌ای در رگ‌های سیاست سرزمین کشور ما به جریان اندازد و از این رهگذر امید تازه ای در دل هزاران تحصیلکرده جوانه بزند که سرانجام در این سرزمین جایی خواهند یافت و امیدوار به این که بالاخره بار چرخاندن این کشور بر دوش آنها قرار خواهد گرفت. اگر نگاهی به کمپین‌های انتخاباتی دکتر روحانی و سایر رقبا بیندازیم در تمام عکس‌هایی که امروز در آرشیو رسانه‌ها در دسترس است، این جوانان هستند که نقش اصلی را در گردانندن کمپین‌ها بر دوش  داشته اند و عکس‌ها نشان می دهند که تا چه اندازه درگیر مسئله انتخابات بوده‌اند. افزون بر اینها، در دولت تازه دکتر روحانی ضروری است مسئله احزاب و تشکل‌های حرفه‌ای سیاسی نیز بیش از پیش در فهرست اولویت‌های دولت تازه باشد. انرژی تمام ناشدنی جوانی و روحیه یاس ناپذیر جوانان که در موسم انتخابات از گوشه و کنار این سرزمین می جوشد؛ نیازمند احزاب فعال و تشکل‌هایی است که در آنها جوانان درس سیاست بیاموزند و خود را برای اداره کشور مهیا کنند.
 جوانی که هر  تصمیم اشتباه سیاستمداران به بهای پایمال شدن جوانی‌اش تمام شود؛ حق دارد که آموزش سیاسی ببیند و در احزاب فعالانه به رایزنی درباره مسائل عمده کشور بپردازد. امروز تیر‌های بیکاری و مشکلاتِ در راه ازدواج و  مسئله بغرنج اعتیاد از هر کرانه سینه جوانان کشور ما را آماج گرفته‌اند. پس با این وصف چرا نباید جوانان در مسوولیت‌های سیاسی کشور با با تجربه‌ها و  موسپید کرده‌های سیاست شریک باشند؟ فعال کردن احزاب و شرکت دادن جوانان و اعتماد به آنها در کابینه جدید حقی است که دولت جدید می باید آن را ادا کند.ای کاش دکتر روحانی قاب عکسی از شور و حال انتخاباتی جوانان را در هنگامه رقابت‌های نفسگیر انتخاباتی بر روی میز کار خود داشته باشند و شور جوانان را در جوشاجوش رقابت‌های انتخاباتی از یاد نبرند.