واکسن سیاسی

فتح اله دهقان‪-‬ در دنیای امروز سیاست بر همه شئون زندگی انسانها سیطره دارد. تا جائی که حقوق بین‌الملل در خدمت سیاست و اقتصاد بین‌الملل قرار دارد. رابطه متعارف وسازنده سیاست با دیگر بخش‌ها وقتی در خدمت رفاه واسایش جوامع بشری باشد امری میمون و مبارک است.
اما همیشه این طور نیست، در مواردی سیاست زدگی به مثابه مصیبت وبلا برای انسانها است.
متاسفانه در راستای رقابت قدرتهای جهانی وبرای تامین منافع حاکمان، واکسن کرونا نیز سیاسی شده است.
قدرتهای جهانی برای ساختن واکسن در حال رقابت تنگاتنگی هستند که یادو خاطره رقابت فتح کرات، ساخت بمب اتم و... را در دوران جنگ سرد در اذهان جهانیان زنده میکند.


در کشورهای مختلف جهان، احزاب، جریان‌های سیاسی وباندهای قدرت در استفاده از حربه واکسن کرونا برای
پیشی گرفتن از رقیب دریغ نمی‌کنند.
سیاست زدگی باعث شده عامه مردم جهان نتوانند از واکسن کرونا بهره ببرند.
ازدیگر تبعات این امر ترجیح سرعت تولید واکسن در راستای رقابت قدرت‌ها بر کیفیت است، که بعد درمانی واکسن کرونا را تحت الشعاع قرارداده، ممکن است عوارض منفی غیرقابل پیش‌بینی وغیر قابل جبرانی برای بشریت به دنبال
داشته باشد.
در هر حال، باتوجه به اینکه ایران کشوری غنی و برخوردار از نعمت‌های خدادادی است می‌طلبید در انجام واکسیناسیون در جهان پیشرو باشد.
اما با سیاسی شدن واکسن کرونا ایران در این زمینه کارنامه قابل قبولی ندارد.
در این بحبوحه سخت و جان سوز کرونائی، سیاست، تهیه واکسن کرونابرای مردم ایران را گروگان گرفته است. در حالی که تعدادی از کشورهای جهان موفق به واکسیناسیون بخش اعظمی از شهروندان خود شده اند.
براثر تحریمهای ظالمانه ایجاد شده سفارش وتامین واکسن، برای مردم ایران مقدور نیست.
در داخل کشور نیز سوء مدیریت، سیاسی شدن واکسن کرونا و اختلافات جریانهای سیاسی خواسته یا نا خواسته به این مسئله دامن زده و موجب محروم شدن مردم از واکسن کرونادرشرایط وخیم وطاقت فرسای کرونائی کنونی است.
به نظر میرسددر شرایط کنونی همبستگی، همکاری، فداکاری ملی برای کنترل وریشه کنی کرونا کم رنگ شده است و مثل اوایل شیوع این بیماری نیست. در حالی که وضعیت فعلی بسیار خطرناک‌تر از گذشته است. برای عبور ازاین شرایط در اولویت قرار دادن مبارزه با کرونا به مفهوم واقعی، امری لازم و ضر وری است. مدیریت منسجم وعمل کرد کارشناسانه از دیگر متغیرهای مهم و اساسی در مبارزه با کرونا است. همچنین برای جبران قصورهای صورت گرفته، تهیه وتامین واکسن را به عنوان امری انسانی، اخلاقی و دغدغه‌ای ملی، وظیفه قانونی، از مسائل سیاسی تفکیک و نسبت به تامین واکسن سعی، تلاش وجدیت نموده وحقوق انسان‌ها را در جهت داشتن امنیت و سلامتی بر سیاست و اقتصاد ترجیح دهند.