به زودی بخشی از اسناد غیرمحرمانه مذاکراتی برجام منتشر خواهد شد

وزارت امور خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای با حمله به منتقدان تاکید کرد: روایتگران این جریان، مذاکرات منتهی به برجام را چنان تصویر می‌کنند که گویی ماه‌ها مذاکره شبانه‌روزی، به شدت چالشی و سخت ایران و گروه 5+1 صرفاً صحنه‌سازی برای انشاءنویسی از روی متنی از پیش‌نوشته‌شده، بوده است و از بالاترین مذاکره‌کننده تا کوچک‌ترین فرد تصمیم‌گیر و موثر در این مذاکرات همه در حال نمایش و خیانت به ملت بوده‌اند. حیرت‌انگیزتر اینکه این جریان اقلیت ولی پرسروصدا، تغافل می‌کنند که همه مذاکرات قدم به قدم به اطلاع کلیه مراجع ذی‌ربط رسانده شده و زیر نظر مقام‌های عالی کشور جلو رفته است.
در بخش دیگری از بیانیه مذکور آمده است: به یاری خدا به زودی و پس از انتشار بخشی از اسناد غیرمحرمانه مذاکراتی برجام عیان خواهد شد که آنچه اکنون با نام برجام شناخته می‌شود، نه نوشته یک گروه مطالعاتی و نه حتی نوشته هیئت‌های غربی، بلکه تا حد قابل توجهی حاصل ابتکارات و متونی است که نمایندگان ایران در جلسات متعدد، از ۱۳ اکتبر ۲۰۱۳ برابر با ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - یعنی اولین دور مذاکرات و پیش از توافق موقت ژنو - گرفته تا ۱۱ فوریه ۲۰۱۴ برابر با ۲۲ بهمن ۹۲ و ۳ مارس ۲۰۱۴ برابر با ۱۲ اسفند ۹۲، یعنی ماه‌ها قبل از گزارش کذایی گروه بین‌المللی بحران - که این جریان تخریب برای تحقیر دستاوردهای مذاکراتی برجام به آن استناد می‌کند - روی میز گذاشته‌اند.
اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، همه فرزندان همین آب و خاک هستند که مظلومانه در حال تحقق منافع عالیه مردم و کشور هستند، و نه برای نفع شخصی و یا این جناح و آن ‌جناح، که صادقانه و صرفاً به امید رفع بخشی از دشواری‌های ملت غیور ایران در میدان مذاکرات پای گذاشته‌اند و در این مسیر بهتان‌ها، تهمت‌ها و تخریب‌ها را به جان می‌خرند، اما از پیگیری منافع ملی ذره‌ای کوتاه نمی‌آیند تا به فرموده رهبر معظم انقلاب، ضمن دوری از مذاکرات فرسایشی و در جهت رفع تحریم‌ها، «با چشم باز و دل محکم و با توکل به خدا به پیش بروند و به توفیق الهی ملت را خرسند و خوشحال کنند».
یکی از علت‌های اصلی خسارت محض برجام و دستاورد تقریبا هیچ توافق هسته‌ای، بی‌توجهی وزارت خارجه به نقدهای دقیق و فنی کارشناسان و صاحبنظران بوده است.


متاسفانه وزارت خارجه در هشت سال اخیر بجای استقبال از نظرات دلسوزانه و فنی منتقدان، کارشناسان و صاحب‌نظران را آماج توهین و تهمت و فحاشی قرار داد.
رهبر معظم انقلاب صراحتا اعلام کرده‌اند که هیچگاه در جزییات مذاکرات ورود نمی‌کنند. از سوی دیگر مقامات ارشد وزارت خارجه اذعان کرده‌اند که در مذاکرات هسته‌ای و امضای برجام، نتوانستند خطوط قرمز را رعایت کنند.
با این حال وزارت خارجه اصرار دارد که با ادعای هماهنگی کامل و خط به خط برجام با مقامات عالی نظام، دهان منتقدان را بسته و قصور و تقصیرهای خود را به گردن دیگران بیندازد.
اکنون نیز شواهد و قرائن، شائبه انتخاباتی بودن تحرکات دولت و وزارت خارجه در مذاکرات وین را ایجاد کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
ضرب شست‌های پی‌در‌پی مقاومت دیروز تأسیسات تومر، امروز دیمونا گاو بالدار و 7 دروغ شاخدار (یادداشت روز) اخبار ویژه جولان کرونا این‌بار در هند 332 هزار نفر طی 24 ساعت مبتلا شدند مشکل نهاده‌ها و گرانی مرغ ربطی به تحریم ندارد کاخ سفید: اینکه آمریکا تحریم‌ها را لغو کند و ایران راستی‌آزمایی کند را نمی‌پذیریم روحانی 1400: علت مشکل مرغ و تخم‌مرغ هم تحریم است روحانی 1392: نباید ناکارآمدی‌ها را به پای تحریم نوشت به زودی بخشی از اسناد غیرمحرمانه مذاکراتی برجام منتشر خواهد شد پرواز و تصویربرداری پهپادهای ایران برفراز ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج‌فارس آیت‌الله خاتمی: مشکلات امروز نتیجه مذاکره با غرب است اگر رئیس‌جمهور تدارکاتچی است، این ترافیک کاندیدا برای چیست؟! جواب اسناد و ادله را با شلوغ‌بازی می‌دهند!(اخبار ادبی و هنری) روحانی 1400: علت مشکل مرغ و تخم‌مرغ هم تحریم است روحانی 1392: نباید ناکارآمدی‌ها را به پای تحریم نوشت روحانی 1400: علت مشکل مرغ و تخم‌مرغ هم تحریم است روحانی 1392: نباید ناکارآمدی‌ها را به پای تحریم نوشت