قابل درک نیست که کسی ایرانی و مسلمان باشد اما از برداشتن تحریم‌ها خوشحال نشود

گروه اقتصادی - رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تحریم‌های ضد انسانی و ظالمانه ترامپ در همه جا تأثیرگذار بوده است، گفت: عده‌ای با این موضوع آشنا نیستند و با تعیین درصد می‌گویند 30 درصد مشکلات به‌خاطر تحریم و 70 درصد به‌دلیل مشکل مدیریت است، درحالی که نمی‌دانند تأثیرات تحریم بر کشور چه میزان بوده و اگر نتوانیم مواد اولیه را وارد کنیم، تولید به طور کامل متوقف می‌شود.حسن روحانی درشصت و چهارمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید و در آیین افتتاح طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی، اظهار داشت: امروز از فرصت استفاده کرده و از وزارت امور خارجه و همه دستگاه‌هایی که در کنار وزارت خارجه در مذاکرات وین برای شکستن تحریم تلاش می‌کنند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

ناراحتی عده ای برای رفع تحریم مهم نیست
روحانی با بیان اینکه برای من قابل درک نیست که چطور فردی می‌تواند ایرانی و مسلمان باشد اما از برداشتن تحریم‌ها علیه ملت ایران خوشحال نشود، گفت: هر زمان که ببینیم طرف مقابل ما آماده اجرای قانون و مقررات شده، لحظه‌ای صبر نخواهیم کرد و وقتی ببینیم حق مردم را می‌توانیم بگیریم، یک لحظه صبر نمی‌کنیم، حال اگر عده‌ای ناراحت هستند، مهم نیست.



تحول کشاورزی در 8 سال
رئیس‌جمهوری با اشاره به افتتاح طرح‌های ملی جهاد کشاورزی در کشور، افزود: یکی از اهداف ما از افتتاح طرح‌های ملی در طول بیش از یکسال گذشته این بود که به دنیا بفهمانیم، تحریم‌ها وفشارها نمی‌تواند ملت ما را در مسیر رشد و توسعه متوقف کند. در سال 99 و در آغاز سال 1400، هم تحریم شدید را داشتیم و هم کرونا به آن اضافه شد اما در عین حال طرح‌های مهم تولیدی ادامه پیدا کرد.  روحانی از کشاورزی به‌عنوان یک بخش بسیار مهم و استراتژیک برای کشور نام برد و افزود: ماده اولیه بخشی از فعالیت‌های صنعتی از حوزه کشاورزی تأمین می‌شود و کشاورزی در واقع هم یک بخش است و هم یک پایه برای بخش صنعت کشور.رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه بدون صنعت می‌توان با سختی زندگی کرد اما بدون کشاورزی اصلاً نمی‌توان زندگی کرد، اظهار داشت: در 8 سال دولت تدبیر و امید برغم همه تحریم‌ها، مشکلات و حوادث، در کشاورزی توفیقات بسیار مهمی به‌دست آورده‌ایم. روحانی تصریح کرد: همه تلاش دولت این بوده که در بخش کشاورزی تحولی ایجاد شود و با مقایسه آمار اقدامات انجام شده در 8 سال گذشته با دوره‌های قبل می‌توان این تحول را بخوبی مشاهده کرد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اقدامات انجام شده در بخش آبیاری تحت فشار و سامانه‌های مدرن آبیاری در هشت سال گذشته با کل تاریخ ایران قابل مقایسه است، اظهار داشت: اقدامات انجام شده در این بخش تأثیر بسیار زیادی در صرفه‌جویی در مصرف آب به همراه دارد.
 روحانی افزود: بر اساس گزارش ارائه شده اگر 260میلیون مترمکعب آب که به دشت سیستان انتقال یافته قرار بود با روش‌های سابق و قدیمی انتقال یابد، حدود 150میلیون مترمکعب آب هدر می‌رفت لذا هدف از راه‌اندازی این سیستم‌های نوین این است که از آب حفاظت شود ضمن اینکه در این دوره بهره‌وری نیز 6 درصد افزایش یافته و از 39 به 45 رسیده است.
 رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه تمام تلاش دولت ایجاد تحول در بخش کشاورزی بوده است، گفت: در هشت سال گذشته در بسیاری از زمینه‌های کشاورزی به خودکفایی و خوداتکایی رسیدیم و در تولید محصولاتی همچون گندم، دانه‌های روغنی و کلزا اقدامات بسیار خوبی انجام شده است. همچنین کشت‌ گلخانه‌ای نیز افزایش قابل توجهی یافته است.  روحانی در ادامه به افزایش تولید در حوزه آبزیان اشاره کرد و افزود: در زمینه آبزیان، ماهی و میگو نیز شاهد تحرکات بسیار خوبی هستیم به‌گونه‌ای که در سال 92 محصول برداشت شده از یک هکتار، حدود 2.6تن بوده است که امروز این میزان به 4.2 تن افزایش یافته است.
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی به‌عنوان تأمین کننده امنیت غذایی، صادرات و خودکفایی در بسیاری از محصولات استراتژیک، بسیار حائز اهمیت است. از این‌رو این هفته تصمیم گرفتیم جایزه هزار تومانی برای گندم‌کاران در نظر بگیریم و این یک هدیه کوچکی از طرف دولت به کشاورزان عزیز است. امسال با وجود خشکسالی، گندم تولید شده برای خوراک مردم کفایت می‌کند و نیازهای بخش صنعتی را نیز خریداری می‌کنیم. روحانی با قدردانی از تلاش‌های بخش کشاورزی در حوزه‌های مختلف اظهار داشت: امروز یکی از بخش‌هایی که برای تولید واکسن تلاش می‌کند بخش کشاورزی است و سرم‌سازی رازی مشغول تولید واکسن برای کرونا می‌باشد و از جمله واکسن‌هایی است که به ثمر خواهد نشست.

ایجاد ۴۲ هزار و ۳۰۰ اشتغال جدید
کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی نیز در مراسم افتتاح طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۴۲ هزار و ۳۰۰ اشتغال جدید با بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی در کشور ایجاد شد. وی اظهار کرد: پروژه‌های افتتاح شده ۴۶۳۵ طرح است که ۸۱۴۷ میلیارد تومان ارزش سرمایه‌گذاری و ۴۲ هزار و ۳۰۰ نفر اشتغال زایی داشته است و در چهار محور پروژه بزرگ آب‌رسانی با لوله به دشت سیستان، سیستم‌های نوین آبیاری، شیلات و دام و طیور است. وی افزود: در سال ۹۳ با سفر رئیس جمهوری به سیستان، این پروژه شکل گرفت و با فرمان مقام معظم رهبری، سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص پیدا کرد که در خرداد سال ۹۹، ۳۲ هزار هکتار از بخش فیزیکی این طرح خاتمه یافت. وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: ادامه ۳۲ هزار هکتار و ۱۴ هزار هکتار باقی مانده از طرح به پایان رسیده است و آبرسانی به درون مزارع هم توسط سیستم‌های نوین آبیاری در حال انجام است. وی افزود: این طرح ۷۰ هزار بهره بردار را شامل می‌شود که شهرهای زابل، زهک، هامون و هیرمند در این مجموعه قرار دارند، همچنین این طرح ۷۲۹ روستا را در بر می‌گیرد. وزیر جهاد کشاورزی گفت: بهره‌وری فیزیکی آب از ۹۲۰ گرم به ازای هر متر مکعب آب در سال ۹۲ امروز به هزار و ۴۵۰ گرم به ازای هر متر مکعب آب رسیده و راندمان آبیاری از ۳۹ درصد به ۴۵.۸ درصد افزایش یافته است.

موانع افزایش تولید و کاهش قیمت آبزیان

نبی‌الله خون‌میرزایی
رئیس سازمان شیلات
تولید محصولات شیلاتی روند روبه رشد و افزاینده مشخصی دارد. در دوره 8 ساله اخیر تولید آبزیان از 885 هزار تن در سال 92 به یک میلیون و 222 هزارتن رسیده است. اگر تأثیرات تحریم، نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف و همه‌گیری کرونا نبود تولید بسیار بیشتر از این رقم بود.
محدودیت دادوستد مالی و محدودیت بازارهای مصرف آبزیان به‌خاطر شیوع کرونا، شوک به بخش تولید وارد کرد و باعث شد تولید با شتاب پیش‌بینی شده حرکت نکند. ولی با بهبود شرایط و به پشتوانه نیروی انسانی کارآمد و سرمایه‌گذاری‌های وسیع، تولید سال به سال روند افزایشی خواهد داشت.
در پرورش ماهی قزل‌آلا در دنیا رتبه اول، در تولید خاویار رتبه دوم، تولید گوشت ماهیان خاویاری در رتبه دوم و یا سوم قرار داریم. تولید ماهیان گرمابی و ماهیان دیگر هم وضعیت روبه رشد است. با توسعه مکانیزاسیون و افزایش بهره‌وری، میزان تولید در واحد سطح و به ازای نهاده مصرفی، سال به سال بهبود پیدا می‌کند. نیروی انسانی کارآزموده در بخش تحقیقات، اجرا و بخصوص در حوزه بهره‌برداری داریم. اگر شرایط پرداخت تسهیلات، پشتیبانی‌های مورد نیاز و رفع موانع صدور پروانه یا مجوزها، تسهیل شود، قطعاً رشد تولید شتاب بیشتری می‌گیرد.
در پرورش میگو، در 8 سال اخیر از 12 هزار و 700 تن با رشد 3.9 برابری به 49 هزارتن در سال 99 رسیدیم. در حال حاضر 16 هزار هکتار مزارع آماده پرورش میگو داریم و تا پایان دولت 7 هزار هکتار مزرعه میگو آماده بهره‌برداری می‌شود. در این 23 هزار مزرعه میگو، حتی اگر فرضی در افزایش تولید در واحد سطح نداشته باشیم، ظرفیت تولید 100 هزارتن را داریم در حالی که تکلیف تولید در برنامه سال 1400 حدود 60 هزار تن است و 100 هزار تن تکلیف سال 1404 است. بنابراین در تولید میگو جلوتر از برنامه هستیم. ظرفیت تولید آبزیان بسیار بالا است. اگر پشتیبانی‌های تسهیلاتی انجام گیرد تولید شتاب بیشتری می‌گیرد. در بحث قیمت، ما ماهیان تولیدی با سطوح قیمتی مختلف داریم. همه ماهیان تولیدی یک قیمت نیست. دو گونه ماهی گرمابی قیمت‌هایی در حد کیلویی 20 تا 25 هزار تومان دارند. گونه‌های ماهیان گرمابی سهم بالایی در تولید آبزیان در کشور دارند. اگر زنجیره‌های تولید، حمل و نقل و فرآوری را تقویت کنیم محصولات آبزی قیمت کمتری خواهد داشت. در 4 استان خراسان جنوبی، یزد، قم و سمنان مجوز پرورش ماهی تیلاپیا داریم، این ماهی گران نیست، کیفیت بالایی دارد و قیمت آن مناسب است. اما از گذشته چون ذائقه مردم ماهیان دریایی بوده، ماهیان دریایی قیمت بالایی دارد. اگر سیستم‌های حمل و نقل را تقویت کنیم ماهی با قیمت مناسب‌تری از سواحل به نقاط دیگر ارسال می‌شود. با سازمان تعاون روستایی و شبکه‌ها و اتحادیه‌های تولید در سطح کشور توافق کرده‌ایم تا روند رسیدن ماهی به بازار را تسهیل کنند و واسطه‌ها کمتر شود تا ماهی با قیمت ارزان‌تری در دسترس مردم باشد. در حال حاضر محصولات شیلاتی وارد نمی‌کنیم و تولیدات ما به 26 کشور صادر می‌شود. بنابراین تولید کافی است و هر میزانی تقاضا بالا برود ظرفیت تولید برای پاسخگویی به تقاضا وجود دارد. محدودیتی در تولید نداریم. محدودیت ما در تقاضا است که عمدتاً مسأله فرهنگی است و در مصرف آبزیان نسبت به گوشت مرغ یا گوشت قرمز تقاضا کمتر است. کاهش تقاضا به‌خاطر کاهش میل به مصرف آبزیان است. اما در استان‌های ساحلی به‌خاطر میل به مصرف و دسترسی بهتر تقاضا بیشتر است. یکی از راه‌های افزایش مصرف دسترسی به فرآورده‌های آماده و ماهی و میگوی پاک شده است که باید توزیع این نوع فرآورده‌ها را افزایش دهیم. برای افزایش مصرف، برای سطوح مختلف اجتماعی انواع محصولات آبزیان با قیمت مختلف و متناسب با درآمد خانوار تولید می‌شود و امیدواریم با افزایش تولید و تقاضا، آبزیان سهم بیشتری در سبد مصرفی مردم داشته باشد.