زمزمه‌هاي دادگاهي شدن ترامپ

رئيس بركنار شده اف‌بي‌آي ضمن تصريح بر دروغگو بودن دونالد ترامپ شهادت داد كه ترامپ از وي خواسته است پرونده ارتباط ستاد وي با روس‌ها بسته شود؛ سخناني كه ساكنان تازه‌وارد كاخ سفيد را وارد مرحله سخت‌تر بازي كرد، به خصوص كه ارتباط داماد ترامپ يعني نزديك‌ترين مشاور وي با روس‌ها هم مسجل شده و حالا سخن از به دادگاه كشاندن ترامپ به ميان آمده است. 
جيمز كومي، رئيس سابق پليس فدرال، اف‌بي‌آي، در كنگره امريكا دولت دونالد ترامپ را به دروغ‌گويي متهم كرده است. وي پنج‌شنبه (هشتم ژوئن) در اداي توضيحاتي در كميته اطلاعاتي مجلس سنا گفت كه ترامپ پيوسته از او تعريف مي‌كرد و اخراج او برايش قابل درك نبود.  جيمز كومي گفت، دونالد ترامپ پس از اخراجش به وي و اف‌بي‌آي افترا‌ زده است.  او درباره اظهارات دونالد ترامپ گفت: آنها دروغ بودند، به همين سادگي.  ترامپ حدود يك ماه پيش جيمز كومي را به اتهام عملكرد نامطلوب در رسيدگي به ماجراي جنجالي ايميل‌هاي هيلاري كلينتون اخراج كرد.  دموكرات‌ها مي‌گويند كه دليل اصلي اخراج كومي، اصرار به ادامه تحقيقات درباره اتهام تعاملات سري ستاد انتخاباتي آقاي ترامپ با روسيه بوده است.  جيمز كومي نيز در جلسه كميته سنا همين اتهام را مطرح و تصريح كرد: معتقدم من به خاطر تحقيقات روسيه اخراج شدم.  كومي با اينكه تصريح كرد هيچ كسي از وي نخواست تحقيقات درباره دخالت روسيه در انتخابات را متوقف كند، در عين حال دولت ترامپ را به تبليغ عليه خود متهم كرد و افزود: ترامپ انتظار داشت من برخلاف تعهدم به او ابراز وفاداري كنم و پرونده ارتباط مايكل فلين مشاور امنيت ملي‌اش با روسيه را مختومه اعلام كنم.  رئيس سابق اف‌بي‌آي با بيان اينكه از فرمان بركناري خود به علت تحقيقات درباره دخالت روسيه در انتخابات غافلگير شده است، گفت: من اخراج شدم تا نحوه تحقيقات پرونده روسيه تغيير كند يا تلاش شود تغيير داده شود. اين خيلي موضوع مهمي است. كومي با اشاره به اينكه يكي از گفت‌وگوهايش با رئيس‌جمهورامريكا درباره مايكل فلين او را متعجب كرد، اظهار كرد كه او ازاين گفت و گو دريافته است آقاي ترامپ درصدد است وي را تشويق كند تا تحقيق درباره مايكل فلين را متوقف كند، هرچند مستقيماً اين درخواست را از او نكرد.  ژنرال بازنشسته، مايكل فلين كه در چند هفته نخست رياست جمهوري دونالد ترامپ مشاور امنيت ملي او بود، پس از آنكه فاش شد درباره تحريم‌هاي امريكا عليه روسيه با سفير اين كشور در واشنگتن صحبت كرده و اطلاعات نادرستي راجع به موضوع صحبت هايش به معاون آقاي ترامپ داده است، بركنار شد.   جيمز كومي همچنين گفت نمي‌تواند در جلسه علني بگويد كه دونالد ترامپ در كارزار انتخاباتي با روسيه تباني كرده است يا نه و نظرش در اين خصوص را در جلسه غيرعلني كميته اطلاعاتي با قانونگذاران در ميان خواهد گذاشت.  كومي همچنين گفت هنگام گفت‌وگوهاي شخصي با ترامپ نسبت به امكان دروغگويي او نگران بوده و تصميم گرفته محتواي اين گفت‌وگوها را يادداشت كند.  
كومي درباره علت افشا كردن بخش‌هايي از يادداشت‌هايش گفت كه پس از اخراجش «از يكي از دوستانش» خواسته بود يادداشت‌هايي كه از ملاقات با دونالد ترامپ تهيه كرده را به يك خبرنگار بدهد. آقاي كومي افزود: «اين كار را انجام دادم تا يك دادستان ويژه مستقل منصوب شود.» جلسه اداي شهادت كومي از اكثر رسانه‌هاي امريكا به طور زنده پخش شد و ميليون‌ها امريكايي آن را تماشا كردند. به اين ترتيب موج جديدي از گمانه‌زني‌ها درباره احضار ترامپ و نزديكانش به دادگاه به راه افتاده است. بر اساس گزارش نشريه «د ويك» آغاز بررسي‌ها كه از سوي بازپرس رابرت مولر، احتمال احضار ترامپ به دادگاه را افزايش داده تا جايي كه الگرين نماينده جمهوريخواه ايالت تگزاس مي‌گويد، هم‌اكنون پيش‌نويس متن احضاريه ترامپ و اتهاماتي را كه متوجه وي است، تهيه كرده است.
   واكنش‌هاي حاميان ترامپپل رايان، رئيس‌جمهوريخواه مجلس نمايندگان در توجيه اقدامات ترامپ گفت كه درخواست‌هاي جنجالي آقاي ترامپ احتمالاً به اين خاطر بوده كه در گذشته سابقه كارهاي دولتي نداشته است.  كميته مركزي حزب جمهوريخواه نيز در روز پنج‌شنبه با انتشار بيانيه‌هاي متعددي تلاش كرد اعتبار اظهارات جيمز كومي را زير سؤال ببرد.  سارا هاكبي سندرز، از سخنگويان كاخ سفيد هم در كنفرانس مطبوعاتي در پاسخ به سؤال خبرنگاري درباره دروغگويي ترامپ گفت: نه، من قطعاً مي‌توانم بگويم كه رئيس‌جمهور دروغگو نيست.  وي سؤال در اين خصوص را اهانت‌آميز دانست.  مارك كاسوويتز، وكيل خصوصي آقاي ترامپ در يك نشست خبري اعلام كرد كه موكلش هرگز از كومي وفاداري نخواسته و هرگز نخواسته است تحقيقات اف‌بي‌آي را متوقف كند.  وكيل آقاي ترامپ افزود كه مي‌توان آقاي كومي را براي درز دادن اطلاعات تحت پيگرد قرار داد.  دليل احتمالي اين شكايت، بخشي از اظهارات آقاي كومي است كه در آن گفته بود جزئياتي از ملاقات‌هايش با رئيس‌جمهوري امريكا را در اختيار رسانه‌ها قرار داده است.


   ادامه افتضاحات به نوشته نشريه «د ويك»زنگ خطر زماني براي دولت ترامپ به صدا درآمد كه رسانه‌ها خبر دادند جراد كوشنر، مشاور ارشد و داماد ترامپ «محور» بررسي‌هاي فدرال يك بازپرس ويژه به‌نام رابرت مولر قرار گرفته است. كوشنر در ماه دسامبر كه هنوز دولت اوباما در قدرت بود نشستي را در برج ترامپ برگزار كرد با حضور سرگئي كيسلياك، سفير روسيه در واشنگتن و مايكل فلين كه بعدها از سمت مشاور امنيت ملي ترامپ بركنار شد. در آن نشست كوشنر به كيسلياك پيشنهاد كرده است مشاوران ترامپ با استفاده از تجهيزات امن ارتباطي روسيه در سفارت يا كنسولگري امريكا به‌طور مستقيم با كرملين گفت‌وگو كنند.  در پرونده‌اي ديگر، مايكل كوهن، وكيل شخصي ترامپ به‌خاطر تباني احتمالي كمپين انتخاباتي ترامپ با روسيه، مورد هدف بازپرسي‌هاي كنگره قرار گرفت. به گزارش سي‌ان‌ان به نقل از منابع اطلاعاتي مقامات روسيه در مورد اطلاعات «خفت‌باري» از ترامپ كه احتمالاً ماهيت مالي داشته‌اند، بحث كرده‌اند و اين اطلاعات مي‌تواند به‌عنوان اهرمي در برابر دولت ترامپ مورد استفاده قرار گيرد.   اين در شرايطي است كه مايكل دوبك، رئيس ارتباطات كاخ سفيد در هفته گذشته تحت فشار استعفا كرد و گفته مي‌شود ترامپ تغييرات ديگري را نيز در كادر كاركنان در دستور كار دارد و قصد دارد كوري لواندوفسكي و چند تن ديگر از وفاداران به خودش را براي تشكيل يك «تيم‌بحران» به استخدام درآورد تا از او در برنامه‌هاي خبري تلويزيون دفاع كنند.  
جنيفر روبين در نشريه واشنگتن‌پست نوشته است بي‌شك تغيير كادر كاركنان نمي‌تواند براي ترامپ راه نجات باشد. حتي بهترين و زبده‌ترين نيروهاي جمهوريخواه نمي‌خواهند با دولتي كار كنند كه ناگهان تغيير نظر مي‌دهد و در عين حال تحت بازجويي‌هاي مولر قرار گرفته است. مهم‌تر اينكه ترامپ يك ناتواني را به‌صورت موروثي يدك مي‌كشد: «گوش دادن به افرادي كه بيش از او مي‌دانند.» اين ويژگي تغييرناپذير است و اين به آن معناست كه افتضاحات بيشتري در آينده برملا خواهند شد.